تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1402 - 7:07
781 بازدید
کد خبر : 3644

طرز تهیه آش عدس خوشمزه برای درمان سرماخوردگی

طرز تهیه آش عدس خوشمزه برای درمان سرماخوردگی

آش عدس از جمله غذاهایی است که برای فصل زمستان می‌تواند غذایی مناسب باشد. اگر دچار سرماخوردگی هم شده باشید که این غذا قطعا گزینه مناسبی برای درمان خانگی شماست.

آش عدس از جمله غذاهایی است که برای فصل زمستان می‌تواند غذایی مناسب باشد. اگر دچار سرماخوردگی هم شده باشید که این غذا قطعا گزینه مناسبی برای درمان خانگی شماست. از آنجایی که آش عدس کم کالری است، می‌تواند یک غذای رژیمی هم حساب شود. این آش لذیذ به دلیل استفاده از سبزیجات و عدس حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، آهن و کلسیم است. برای طرز تهیه آش عدس چندین روش وجود دارد. شما می‌توانید آن را با برنج، با رشته ورمشیل، گوشت و یا با مرغ تهیه کنید. در ادامه با رژیم نیوز همراه باشید تا شما را با یک روش طرز تهیه آش ساده و سریع عدس آشنا کنیم.

طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی

برای درست کردن این غذا به مواد زیر نیاز دارید:

  • عدس: یک فنجان
  • برنج: یک فنجان
  • گشنیز و جعفری ساطوری: دو قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • آب: ۲ لیتر
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • نعنا داغ: ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست یا کشک: به مقدار کافی
  • روغن: یک قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه آش عدس ساده به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: خیس کردن برنج و عدس

قبل از اینکه برای درست کردن این غذای خوشمزه دست به کار شوید، ابتدا برنج و عدس را به طور جداگانه‌ای در آب خیس کنید.

طرز تهیه آش عدس با رشته

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

یک پیاز را نگینی خرد کنید و سپس در روغن تفت دهید. به آن کمی زردچوبه هم بزنید تا خوش‌رنگ‌تر شود. وقتی پیاز نرم و کاراملی شد، سیر ریزشده را هم داخل آن بریزید و تفت دهید. به محض اینکه بوی عطر سیر داغ را احساس کردید، نوبت به زردچوبه و فلفل سیاه است که باید داخل سیرداغ بریزید.

مرحله سوم: اضافه کردن برنج و عدس به سیرداغ

به اندازه ۲ لیتر آب جوش روی سیرداغ بریزید. سپس عدس و برنج را داخل صافی بریزید تا آب آن کامل برود و بعد داخل قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید. بعد شعله را کم کنید تا آش عدس شما به آرامی بپزد.

مرحله چهارم: اضافه کردن سبزیجات و نمک

برای اینکه عدس دیرپز نشود، نمک را باید زمانی داخل آش عدس بریزید که کامل پخته شده باشد. سبزی (گشنیز و جعفری) را هم که از قبل خرد کرده‌اید، در ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله داخل آش بریزید. بدون اینکه درب قابلمه را ببندید، شعله را کم کنید و منتظر لعاب‌دار شدن آش بمانید.

مرحله پنجم: درست کردن نعناع داغ

در این مرحله از طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی نوبت به تزئین غذا می‌رسد. یک ماهیتابه روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. همین که روغن داغ شد، نعناع خشک را اضافه کنید. ۱۰ ثانیه بعد شعله را خاموش کنید. ماست یا کشک را هم بزنید و همراه با نعناع داغ روی آش عدس بریزید.

طرز تهیه آش عدس بدون برنج

یک روش دیگر برای طرز تهیه آش عدس برای سرماخوردگی اضافه کردن رشته به آن است. در این روش نیازی به خیس کردن برنج ندارید. همین که سیر و پیاز را تفت دادید، عدس خیس خورده را هم اضافه کنید. سپس منتظر بمانید تا عدس بپزد. در ۱۰ دقیقه آخر و بعد از اینکه سبزیجات را به آش اضافه کردید، رشته ورمیشل را هم داخل غذا بریزید.

آش عدس و بلغورطرز تهیه آش ساده و سریع

آش عدس و بلغورطرز تهیه آش ساده و سریع

در این روش باید بلغور و عدس را هم زمان و جداگانه خیس کنید. سیر و پیاز را تفت دهید. به اندازه ۲ لیتر آب جوش روی سیرداغ بریزید. سپس بلغور گندم و عدس را داخل غذا اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید برای مدت حداقل یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. در ۱۰ دقیقه آخر سبزیجات ساطوری و نمک غذا را اضافه کنید. تزئین آش عدس هم با شماست.

 فوت و فن طرز تهیه آش عدس

برای اینکه غذای شما خوشمزه‌تر شود، چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  • شما می‌توانید از آب قلم گوساله برای خوشمزه‌تر کردن آش استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید آش عدس با گوشت تهیه کنید، بعد از تفت دادن سیر و پیاز، گوشت خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. برای مدت حداقل ۴۰ دقیقه صبر کنید تا گوشت بپزد و بعد عدس و برنج را هم داخل آش بریزید.
  • برای لعابی‌تر شدن آش عدس زمانی که پیاز را تفت می‌دهید، یک قاشق غذاخوری آرد گندم را با آن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود.

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید