تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 14:44
40 بازدید
کد خبر : 3830

این ۹ بیماری در پاها خود را نشان می دهند!

این ۹ بیماری در پاها خود را نشان می دهند!

گفته می‌شود پا قلب دوم ماست! علت این موضوع پیچیدگی این عضو است. اما معمولا به آن توجهی نمی‌شود تا زمانی که دچار مشکلات مختلفی مثل درد، شکستگی، کبودی یا پیچ خوردگی شود. اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است بیماری در پاها خود را نشان دهد.

۱. وجود خطوط قرمز زیر ناخن‌های پا

وقتی رگه‌های قرمز زیر ناخن‌های پا دیده می‌شوند، نگرانی زیادی را در فرد ایجاد می‌کنند. خطوط قرمز زیر ناخن پاها، نشانه بیماری در پاها هست و لازم است بررسی لازم انجام پذیرد. زیرا این وضعیت نشان دهنده پارگی عروق خونی است که به آن خونریزی رگه‌ای هم می‌گویند. مشکلاتی مانند عفونت قارچی، پسوریازیس، ضربه به ناخن یا فشار کفش می‌تواند سبب خونریزی رگه‌ای شود. ولی در موارد نادر می‌تواند نشان دهنده بیماری به نام اندوکاردیت یا عفونت پوشش داخلی قلب باشد.

بیماری در پاها

افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به اندوکاردیت هستند. در صورتی که این بیماری درمان نشود، نارسایی قلبی بروز داده خواهد شد. در صورتی که خطوط زیر ناخن ناشی از ضربه، عفونت یا موارد این چنین نباشند باید علت دقیق را بررسی کرد.

۲. پوسته و خشکی در پاها

پوسته شدن و خشکی پاها می‌تواند یکی از علائم مشکلات مربوط با تیروئید باشد. این موضوع در شرایطی است که حتی کرم‌ها و آبرسان‌های مخصوص پا هم نتوانند این وضعیت را بهبود بخشند.

وقتی عملکرد غده تیروئید با اختلال مواجه می‌شود، هورمون‌های تیروئید که مسئول تنظیم سوخت و ساز بدن، کنترل فشار خون، رشد عضلانی، بهبود فعالیت سیستم عصبی و… هستند، به خوبی تولید نخواهند شد.

یکی از علائمی که در پی عدم عملکرد صحیح تیروئید بروز داده می‌شود، خشکی شدید پوست است. وقتی ترک خوردگی‌های پوستی با مرطوب کننده بهبود نیابند، باید برای بررسی سلامت غده تیروئید از پزشک مشورت دریافت کرد. علاوه بر این موارد، شکننده شدن ناخن‌های پا هم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های مربوط به تیروئید باشد.

۳. طولانی بودن مدت زمان التیام زخم‌ها

یکی از مهمترین علائم بیماری دیابت، کاهش زمان بهبود زخم‌ها محسوب می‌شود. قند خون بالا، باعث آسیب به اعصاب می‌شود و گردش خون را تضعیف می‌کند. در نتیجه خون به میزان کافی به پاها نمی‌رسد. در صورتی که زخم ناشی از کفش یا هر مورد دیگری در پاها، دیر بهبود یافت، علت آن خونرسانی ضعیف است.
خیلی از مبتلایان به دیابت، وجود قند خون بالا را از طریق زخم روی پاها تشخیص داده‌اند. علائم دیگر دیابت در پاها شامل موارد زیر می‌شود:
بی حسی پاها
سوزن سوزن شدن پاها

۴. ریزش موهای روی انگشتان پا

در صورتی که شاهد ریزش ناگهانی موهای روی پا باشید، باید به مشکلات مربوط به گردش خون توجه کنید. زیرا این موضوع به دلیل گردش خون ضعیف در پاها بروز داده خواهد شد. از جمله علائم pda یا بیماری شرایط محیطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کبودی انگشتان
نازک یا براق شدن پوست
نبض ضعیف
درد در هنگام راه رفتن برای برخی از افراد در موارد نادر

این بیماری اغلب در پی تجمع چربی در شریان‌ها بروز داده می‌شود و به علت رسوب چربی، خونرسانی در پاها و بازوها کاهش خواهد یافت.
مبتلایان به این بیماری، علائم بسیار نامحسوسی را دارند اما پزشک با بررسی نبض ضعیف در پا، تا حدودی به آن پی خواهد برد.

۵. درد و التهاب شست پا

بیماری در پاها

درد و التهاب شست پا می‌تواند نشان دهنده بیماری نقرص باشد. نقرص اغلب با درد، قرمزی و التهاب در یک یا چند مفصل همراه است. معمولا شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درد نقرص ممکن است ناگهانی باشد و هنگام شب، فرد را از خواب بیدار کند. گاهی در پی این بیماری مفصل به قدری آسیب دیده است که فرد حتی توانایی تحمل وزن ملحفه را هم نخواهد داشت.
برای تسکین این بیماری اغلب از داروهای ضد التهاب و داروهای کاهش دهنده اسید اوریک استفاده می‌شود.

۶. زیاد شدن قوس کف پاها

معمولا زیاد بودن یا زیاد شدن قوس کف پا با نوعی بیماری عصبی-عضلانی در ارتباط است. این بیماری در پاها نشانه بیماری عصبی شارکوماری توث (CMT) است.
CMT اختلالی ارثی است و به اعصابی که خارج از مغز و نخاع هستند (اعصاب محیطی) آسیب وارد می‌کند. از طرفی می‌تواند موارد زیر را هم به همراه داشته باشد:
تغییر در راه رفتن
بی حس شدن پاها
مشکل در حفظ تعادل
از دست دادن عضلات ساق پاها
به مرور این علائم ممکن است در بازوها و دست‌ها هم دیده شود.

۷. خط تیره عمودی زیر ناخن پا

این مورد نشان دهنده بیماری ملانوم پنهان است. نوعی سرطان پوست است که در قسمت‌های پنهانی مانند کف پا و یا زیر ناخن ظاهر می‌شود. انواع دیگری از ملانوم پنهان مانند ملانوم دهان و ملانوم چشم هم وجود دارند.

این خط سیاه روی ناخن پا، از پایه ناخن تا انتهای ناخن دیده می‌شود. اما علاوه بر سرطان، موارد دیگری همچون قارچ نیز می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. وجود قارچ به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای به صورت پراکنده در قسمت‌هایی از ناخن پا دیده خواهند شد.

۸. قاشقی بودن شکل ناخن‌ها

فرورفتگی یا گودی روی ناخن در صورتی که شدید باشد، با کمبود آهن مرتبط است. علاوه بر آن ممکن است ناشی از سوء تغذیه، لوپوس، اختلالات تیروئید یا ناشی از آسیب باشد. در صورتی که قاشقی بودن ناخن‌ها در نوزادان دیده شود، به مرور برطرف خواهد شد.

۹. سوراخ و شیار روی ناخن‌های پاها

شیار و برآمدگی روی ناخن‌های پا می‌تواند نشان دهنده بیماری پسوریازیس باشد. علت این بیماری خودایمنی، به طور دقیق مشخص نیست اما ژنتیک روی بروز آن تاثیر به سزایی دارد. عوامل محرکی مانند موارد زیر روی تشدید آن تاثیرگذار هستند:
آب و هوای سرد و خشک
سیگار
آفتاب سوختگی
مصرف برخی داروها
اما این بیماری در پوست، علائم دیگری همچون لکه‌های سفید و خطوط افقی روی ناخن را می‌تواند به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

برای پی بردن به برخی از بیماری‌ها و مشکلات بدنی می‌توانید به نشانه‌هایی که در پاها بروز داده می‌شوند توجه کنید. اما در نظر داشته باشید که علائم بیماری در پاها به تنهایی دلیل بر ابتلا به بیماری خاصی نیست و باید سایر علائم و بررسی نتایج آزمایشات توسط پزشک صورت پذیرد.

منبع:کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید