تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 9:11
72 بازدید
کد خبر : 11026

مبتلایان به دیابت ؛ این موضوع برای شما سم است

مبتلایان به دیابت ؛ این موضوع برای شما سم است

هنگامی که بدن تحت فشار استرس است، هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شوند. این اتفاق ممکن است باعث بروز علائم نامطلوبی در افراد مبتلا به دیابت شود.

به طور کلی استرس برای افراد مبتلا به دیابت، یک ریسک‌فاکتور جهت افزایش سطح گلوکز خون است. استرس جسمی و روحی می‌تواند باعث ترشح آدرنالین و کورتیزول در خون شود و در پی آن، بالا رفتن سطح گلوکز خون را در بر داشته باشد. افزایش غیرمنتظره قند خون ممکن است بر مدیریت دیابت تأثیر منفی بگذارد و منجر به بروز علائم نامطلوب شود. شناخت محرک‌های استرس و تمرین تکنیک‌های کاهنده استرس به کنترل این علائم کمک می‌کند.

هم‌چنین زمانی که افراد دچار استرس می‌شوند، ممکن است وعده‌های غذایی خود را حذف کنند یا مصرف داروهای روزانه را فراموش کنند. این رفتار در هنگام استرس طبیعی است. اما هنگامی که چنین شرایطی یک بیمار مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار دهد، عواقب خطرناکی در بر خواهد داشت. حذف وعده‌های غذایی یا فراموش کردن مصرف داروها سبب افت قند شدید در این افراد می‌شود که خطرناک است.

علائم استرس

 

گاهی اوقات، علائم استرس پنهان هستند و ممکن است متوجه آنها نشوید. استرس می‌تواند بر سلامت روانی، عاطفی و سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. شناخت علائم می‌تواند به شما کمک کند استرس را شناسایی کرده و برای مدیریت آن تلاش کنید.

 

علائم فیزیکی استرس عبارتند از:

 

سردرد، درد یا تنش عضلانی، زیاد یا کم خوابیدن، احساس بیماری، خستگی.

استرس هم‌چنین ممکن است باعث شود شما احساس بی‌انگیزگی، تحریک پذیری، افسردگی و بی‌قراری داشته باشید.

 

چگونه سطح استرس خود را کاهش دهیم؟

 

اگرچه نمی‌توان استرس را به طور کامل از زندگی حذف کرد، اما راه‌های مختلفی وجود دارد که استرس را کاهش می‌دهد. با مدیریت بهتر استرس می‌توان دیابت را هم کنترل کرد. هم‌چنین با به حداقل رساندن استرس می‌توانید انرژی لازم را برای تغذیه صحیح، ورزش و مدیریت قند خون خود داشته باشید. کاهش استرس به خواب بهتر نیز کمک می‌کند؛ چرا که وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، قند خون شما افزایش می‌یابد.

 

چند راهکار وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید استرس را در زندگی کاهش دهید:

 

به طور منظم ورزش کنید.
فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا انجام دهید.
تکنیک‌های تمرکز حواس مانند مدیتیشن را تمرین کنید.
از عوامل استرس‌زا یا موقعیت‌های اجتماعی پر استرس اجتناب کنید.
مصرف کافئین را کاهش دهید.
بیشتر با عزیزان خود وقت بگذرانید.
اگرچه دیابت ممکن است مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه داشته باشد، اما می‌توان آن را به طور موثر مدیریت کرد و یک سبک زندگی شاد و سالم داشت. می‌توانید مراقبه یا تمرینات ساده ورزشی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا از استرس خود بکاهید. هم‌چنین گذراندن چند جلسه مشاوره با یک روانشناس کمک بزرگی در زمینه کاهش استرس به شما می‌کند.

ایتا رژیم نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید