تاریخ انتشار : جمعه 25 اسفند 1402 - 9:14
85 بازدید
کد خبر : 11032

اثرات سیگار بر ظاهر افراد

اثرات سیگار بر ظاهر افراد

وقتی صحبت از توصیه به ترک سیگار می‌شود معمولاً مضرات این عادت ناسالم برای سلامتی مطرح می‌شود و کمتر پای ظاهر و زیبایی به میان می‌آید. اگر شما هم هنوز به دنبال دلایل بیشتری برای ترک سیگار هستید پس این مطلب را بخوانید تا بدانید این عادت ناسالم با پوست و مو و دندان‌ها و… چه می‌کند.

سیگاری‌ها دلایل زیادی برای ترک سیگار دارند. ترک سیگار به اندازهٔ عجیبی می‌تواند ریسک‌های سلامتی را کاهش دهد، از سرطان ریه و حمله قلبی گرفته تا ظاهر و زیبایی شما.
وقتی صحبت از توصیه به ترک سیگار می‌شود معمولاً مضرات این عادت ناسالم برای سلامتی مطرح می‌شود و کمتر پای ظاهر و زیبایی به میان می‌آید. اگر شما هم هنوز به دنبال دلایل بیشتری برای ترک سیگار هستید پس این مطلب را بخوانید تا بدانید این عادت ناسالم با پوست و مو و دندان‌ها و… چه می‌کند.

پیری و چین‌وچروک زودرس پوست
سموم موجود در دود سیگار به کلاژن و الاستین پوست و ترکیبات فیبروزی آن آسیب می‌زنند و در نتیجه پوست انعطاف و کشسانی خود را از دست می‌دهد. بدون این عوامل پوست پیر شده و دچار خطوط عمیق می‌شود.
سیگارکشیدن باعث تولید متالوپروتئاز می‌شود. متالوپروتئاز آنزیمی است که کلاژن را تخریب می‌کند. کلاژن پروتئینی حیاتی برای الاستیسیته و نرمی پوست است. وقتی کلاژن تخریب می‌شود، پوست هم به سمت پیری می‌رود.
این خطوط و چروک معمولاً روی پوست قابل توجه‌اند و به چشم می‌آیند: بین ابروها، اطراف چشم‌ها و اطراف دهان و لب‌ها. سیگارکشیدن باعث شل‌شدن و افتادگی پوست می‌شود، خصوصاً در ناحیه پای چشم‌ها و اطراف خط آرواره.

ریزش مو
سیگارکشیدن با شروع زودهنگام ریزش موی آندروژنیک (ریزش موی ارثی) مرتبط است. ریزش موی آندروژنیک نوعی از ریزش مو است که هم مردان و هم زنان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مطالعه‌ای دریافت افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد علائم ریزش موی آندروژنیک را در سنین پایین‌تر نشان دهند و ضمناً پیشرفت علائم در این افراد نیز سریع‌تر است. محققان می‌گویند نیکوتین می‌تواند عامل تسریع ریزش مو باشد.

مشکلات دهانی و ازدست‌دادن دندان‌ها
سیگارکشیدن شما را در معرض انواع مشکلات دهانی نیز قرار می‌دهد، از جمله سرطان دهان، بیماری‌های لثه و ازدست‌دادن دندان‌ها. مطالعات نشان می‌دهند زنان سیگاری دوبرابر زنان غیرسیگاری احتمال دارد دندان‌های خود را از دست بدهند و مردان سیگاری سه برابر بیشتر از مردان غیرسیگاری در معرض این مسئله هستند. خوشبختان ترک سیگار می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. ۱۰ تا ۲۰ سال بعد از ترک سیگار، ریسک ازدست‌دادن دندان‌ها در افراد سیگاری و غیرسیگاری یکسان خواهد بود.

سیگارکشیدن باعث تولید متالوپروتئاز می‌شود. متالوپروتئاز آنزیمی است که کلاژن را تخریب می‌کند. کلاژن پروتئینی حیاتی برای الاستیته و نرمی پوست است. وقتی کلاژن تخریب می‌شود، پوست هم به سمت پیری می‌رود

اختلال در ترمیم زخم‌ها
مطالعه‌ای از سوی سازمان بهداشت جهانی نشان داده ترمیم زخم در افراد سیگاری دیرتر اتفاق می‌افتد. اما خوشبختانه باز هم ترک سیگار تفاوت زیای ایجاد می‌کند. در مطالعهٔ انجام شده، ترک سیگار حتی چهار هفته پیش از عمل جراحی به افراد کمک کرده بود نتایج بهتری از جهت ترمیم زخم جراحی بگیرند.

زگیل‌های تناسلی!
بنا بر دلایلی که هنوز خیلی مشخص نیست، سیگاری‌ها بیشتر مستعد ابتلا به عفونت HPV هستند. ویروس‌های پاپیلومای انسانی می‌توانند باعث زگیل‌های تناسلی بشوند.
هرچند زگیل‌های تناسلی جزو بیماری‌های منتقله از راه جنسی هستند، اما به نظر می‌رسد سیگارکشیدن هم در این میان نقش دارد.

سرطان پوست
سیگار یکی از علت‌های اصلی ابتلا به سرطان ریه، سرطان گلو و دهان و مری است؛ بنابراین عجیب نیست که بتواند ریسک سرطان پوست را نیز بالا ببرد.
طبق یافته‌ها، سیگاری‌ها بیشتر احتمال دارد دچار سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی شوند که دومین نوع شایع سرطان پوست است.

آب‌مروارید و تباهی لکه زرد
سیگارکشیدن می‌تواند موجب بیماری‌های چشم و کاهش بینایی نیز بشود، خصوصاً تباهی لکه زرد و آب‌مروارید. افراد سیگاری دوبرابر بیشتر در معرض تباهی لکه زرد و سه برابر بیشتر مستعد آب‌مروارید هستند. اما باز هم خوشبختانه ترک سیگار می‌تواند هر دو ریسک را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. حتی بعد از ابتلا به تباهی لکه زرد باز هم ترک سیگار می‌تواند روند پیشرفت این عارضه را کُند کند.

افزایش ریسک پسوریازیس
پسوریازیس یک عارضه خودایمنی پوستی است که باعث قرمزی، پوسته و خارش‌های شدیدی در پوست می‌شود. افراد غیرسیگاری هم می‌توانند پسوریازیس بگیرند؛ اما اگر شما سیگار بکشید، بیشتر احتمال دارد به این عارضه دچار شوید. سیگارکشیدن می‌تواند علائم حاضر پسوریازیس را تشدید کند.

لکه‌های تیره پوستی
سیگارکشیدن، ملانین پوست را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های تیره پوستی خصوصاً در صورت شود. مدام نگه‌داشتن سیگار بین انگشت‌های یکسان نیز می‌تواند باعث زردی پوست ناشی از نیکوتین و دیگر سموم (قطران) موجود در سیگار شود.

هیدرادنیت چرکی (عفونی)
هیدرادنیت چرکی که بیشتر به نام آکنه اینورسا معروف است، یک بیماری پوستی التهابی نسبتاً شایع است که در آن ضایعات پوستی در نواحی از بدن که پوست به هم سابیده می‌شود به وجود می‌آید، مثلاً زیربغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها. افراد سیگاری بیشتر احتمال دارد دچار هیدرادنیت عفونی شوند، اما ترک سیگار می‌تواند از شدت این عارضه کم کرده و درمان را مؤثرتر کند.

اگزما
سیگارکشیدن ریسک فاکتوری برای درماتیت آتوپیک (شایع‌ترین نوع اگزما) می‌باشد. اگزما باعث تشکیل تکه‌های خشک و قرمز و خارش‌دار در نواحی از پوست می‌شود. افرادی که در معرض دود دست‌دوم سیگار هستند نیز بیشتر مستعد ابتلا به اگزما می‌باشند. مطالعه‌ای دریافته کودکانی که در معرض دود دست‌دوم سیگار بودند، بیشتر احتمال داشت دچار عوارض پوستی مانند اگزما شوند.
طبق یافته‌ها، سیگارکشیدن باعث بالارفتن ریسک درماتیت تماسی می‌شود که یک بیماری پوستی التهابی است.

سیگار و فرم بدن
سیگارکشیدن می‌تواند با تغییر در توزیع چربی در بدن، منجر به بیماری‌هایی شود که در نهایت بر فرم بدنی و اندام و ظاهر شما اثر می‌گذارند. سیگاری‌ها چربی‌ها را به طور غیرمعمول در بدن ذخیره می‌کنند؛ زیرا سیگار می‌تواند در سیستم غدد درون‌ریز بدن اختلال ایجاد کند.
در افراد سیگاری، چربی بیشتر در اطراف کمر و بالاتنه تجمع می‌کند و کمتر در باسن ذخیره می‌شود. یعنی افراد سیگاری اندامی دارند که نسبت سایز بالاتنه به پایین‌تنه‌شان متناسب نیست. این اتفاق باعث افزایش احتمال دیابت نوع دوم، فشارخون بالا، بیماری قلبی، مشکلات کیسه صفرا و سرطان سینه می‌شود.

ترک تنباکو چگونه به وضعیت پوستتان کمک می‌کند؟
اگر دچار یک عارضه پوستی مرتبط با سیگار باشید، بعد از ترک سیگار، بهتر می‌توانید علائم را مدیریت کنید یا حتی شروع به بهبودی کنید.
با ترک سیگار، التهاب رگ‌هایی که عوارض پوستی برایتان ایجاد کردند کمتر می‌شود. گردش خون و ضربان قلبتان نیز بهتر شده و در نتیجه عملکرد قلب و ریه‌هایتان نیز بهبود می‌یابد. وقتی گردش خون بدن بهتر می‌شود، اکسیژن و مواد مغذی بهتر به سلول‌های پوستی می‌رسند و پوست شروع به زیباتر شدن و سالم‌تر شدن خواهد کرد.

 

منبع: بهداشت نیوز

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید