تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1402 - 12:28
152 بازدید
کد خبر : 10444

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری | معایب و مزایا

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری | معایب و مزایا

قرص لاغری ال کارنیتین نوعی مکمل دارویی است که طرفداران زیادی میان ورزشکاران دارد و اگر بدون تحرک و فعالیت جسمی، ورزش و رژیم غذایی صحیح نباشد، احتمال بازگشت وزن از دست رفته نیز وجود دارد.

رژیم نیوز | رژیم لاغری خوب و داشتن فعالیت بدنی کافی از جمله راهکارهای کاهش وزن هستند؛ با این وجود برخی علاقه‌ای به این راهکارها ندارند و می‌خواهند با استفاده از دارو، لاغری و تناسب اندام را خیلی راحت و سریع تجربه کنند. در میان داروهایی که ووجود دارد، قرص ال کارنیتین شهرت بیشتری دارد؛ این قرص حتی در میان بدن‌سازان نیز معروف است.

در این مطلب از رژیم نیوز قصد داریم بررسی کنیم که قرص ال کارنیتین، تا چه اندازه می‌تواند در لاغری و افزایش سوخت و ساز بدن موثر باشد. اگر می‌خواهید نکات واقعی و علمی را درباره این محصول بدانید، همراه ما باشید.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین  یک ماده طبیعی است که نقش کلیدی در تولید انرژی بدن دارد. این ماده باعث انتقال اسیدهای چرب به مراکز تولید انرژی سلول‌ها در بدن کمک می‌شود. این فرآیند برای عملکردهای مختلف بدن، از جمله حرکت عضلات و تامین انرژی کلی بدن مهم است. ال کارنیتین در بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت، مرغ، ماهی، شیر، پنیر و… یافت می‌شود.

قرص ال-کارنیتین 1000 یوروویتال

قرص ال کارنیتین چطور بر کاهش وزن تاثیر می‌گذارد؟

قرص ال کارنیتین به بدن کمک می‌کند که به جای سوزاندن قند برای تامین انرژی، از سلول‌های چربی استفاده کند و با این کار باعث افزایش چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. در واقع ال کارنیتین اسیدهای چرب را به مراکز تامین انرژی سلول‌های بدن انتقال می‌دهد. همچنین این ماده به بهبود تولید انرژی و افزایش عملکرد ورزشی بدن هم کمک می‌کند.

انواع مختلف کارنیتین کدامند؟

ال-کارنیتین فرم استاندارد و فعال بیولوژیکی که در بدن انسان است اما چند نوع کارنیتین دیگر هم وجود دارد مثل:

۱. دی کارنیتین:

شکل غیر فعالی کارنیتین است که سطح کارنیتین خون را کاهش و تجمع چربی را افزایش می‌دهد. این نوع کارنیتین به طور بالقوه منجر به التهاب کبد و استرس اکسیداتیو می‌شود.

۲. استیل ال کارنیتین (ALCAR):

این نوع کارنتین مزایای بالقوه‌ای برای سلامت مغز دارد و از آن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های عصبی یا شناختی هستند استفاده می‌شود.

۳. پروپیونیل ال کارنیتین:

برای مشکلات گردش خون مانند بیماری عروق و فشار خون بالا مناسب است، باعث بهبود روند جریان خون می‌شود.

۴. الکارنیتین ال تارتارات:

جذب سریعی در بدن دارد و به همین علت در مکمل های ورزشی اضافه می‌.شود. ال تارتارات به درد عضلانی و بهبودی پس از ورزش کمک می‌کند.

آیا مصرف قرص ال کارنیتین، برای همه مفید است؟

همان‌طور که در مطلب قبل گفته شد، وظیفه اصلی قرص ال کارنیتین، چربی‌سوزی است. سپس وظیفه بعدی آن تولید انرژی حاصل از سوخت چربی است. پس قطعاً بله! ال کارنیتین، باعث لاغر شدن و چربی‌سوزی می‌شود. تحقیقات نشان داده بعد از مصرف این قرص، روند متابولیسم در بدن تشدید می‌شود و اما مسئله به همین سادگی‌ها هم نیست.

در حالت عادی بدن به‌اندازه کافی، ال کارنیتین مورد نیاز خود را تولید می‌کند. بدن از این ماده برای کنترل حجم چربی خون و تولید انرژی استفاده می‌کند. هرگاه بیش از نیاز بدن از این ماده وجود داشته باشد، بدن آن را از طریق مجاری ادراری دفع می‌کند و در واقع هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. به کلامی ساده‌تر، مصرف قرص ال کارنیتین، به‌تنهایی و برای افراد عادی، تأثیری در لاغر شدن آن‌ها نخواهد داشت.

تحقیقات نشان داده است که تأثیرگذاری ال کارنیتین، زمانی قابل لمس است که بدن به این ماده نیاز داشته باشد. این ماده به‌وسیله فعالیت‌های بدنی سنگین و تمرینات مداوم بدن‌سازی سوخت می‌شود. در چنین حالتی مصرف قرص ال کارنیتین، می‌تواند به‌عنوان یک مکمل مفید به کار شما بیاید.

قرص ال کارنتین 1000 میلی‌گرم رزاویت | داروخانه روشا٬

آیا قرص ال کارنیتین ضرر دارد؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام استفاده از مکمل‌های ورزشی و قرص‌های لاغری، ضررها و عوارض جانبی آن‌ها است. قرص ال کارنیتین، از موادی تشکیل‌شده که این مواد با بدن انسان ‌همخوانی دارند. پس در واقع، ضررهای شدید را نمی‌توان برای این قرص در نظر گرفت، اما هنوز هم قطعاً مصرف قرص شیمیایی عوارض خودش را دارد.

البته باید توجه داشته باشید، خرید قرص‌های چربی‌سوز، از فروشنده‌های غیرمعتبر، بسیار خطرناک است. بسیار دیده ‌شده که قرص‌های مخرب و مضری به نام ال کارنیتین، به ورزشکاران یا افراد متقاضی لاغری داده می‌شود که پس از مدتی آن‌ها را درگیر عوارض و آسیب‌های فراوان می‌کند.

عوارض جانبی قرص ال-کارنیتین چیست؟

در ادامه به بعضی از این عوارض لاغری با قرص ال کارنیتین اشاره می‌کنیم

۱. حالت تهوع

برخی از افراد ممکن است حالت تهوع خفیف را با مصرف مکمل ال-کارنیتین تجربه کنند، به خصوص زمانی که در دوزهای بالاتر این مکمل را مصرف می‌کنند. این اثر معمولاً موقتی است و ممکن است به مرور زمان و با تطبیق بدن با مکمل کاهش پیدا کند.

۲. اسهال

در برخی موارد، مکمل ال کارنیتین ممکن است منجر به ناراحتی های گوارشی از جمله اسهال شود. اگر این عارضه را تجربه کردید باید با مشورت پزشک دوز مصرفی را کاهش دهید.

۳. تغییر بو در ادرار و عرق

 یک عارضه جانبی گزارش شده از مکمل ال-کارنیتین، تغییر قابل توجه در بوی ادرار و عرق است. این اتفاق ممکن است برای خیلی از افرادی که از این قرص استفاده می‌کنند بروز پیدا کند، به ویژه در دوزهای بالاتر. اما توجه داشته باشید این عارضه به عنوان یک عارضه موقت و بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود.

۴. تاثیر بر کلیه

اگر مشکل کلیه دارید باید حتما زیر نظر پزشک قرص ال-کارنتین را مصرف کنید. Sciencedirect می‌گوید: ال- کارنیتین ممکن است کم خونی بیماران همودیالیزی را کاهش دهد و باعث خطر برای آن‌ها شود.

۵. افزایش اشتها

در برخی موارد، افراد ممکن است متوجه افزایش اشتها در نتیجه مصرف مکمل ال کارنیتین شوند. این اثر می‌تواند در بین افراد متفاوت باشد، اما به هر حال برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند این خبر خبر خوبی نیست.

فواید قرص ال کارنیتین چیست؟

قطعاً قرص ال کارنیتین، در کنار عوارض، فوایدی هم دارد. همان‌طور که گفته شد این قرص در مواردی توسط پزشک هم تجویز می‌شود. این قرص فوایدی به شرح زیر دارد:

  • چربی سوزی
  • کاهش وزن
  • تبدیل چربی به انرژی
  • تقویت بافت عضلانی
  • کاهش چربی اطراف شکم و پهلو
  • تقویت سیستم مغزی
  • در مواردی، پیشگیری از سرطان

قرص ال کارنیتین با چه داروهایی تداخل دارد؟

به طور کلی قرص ال کارنیتین برای لاغری را می‌توان با انواع داروها استفاده کرد اما افرادی که هورمون‌های تیروئید، دیکومارول و وارفارین استفاده می‌کنند، نباید ال کارنیتین بخورند. جدای از این موضوع بهتر است مصرف ال کارنیتین تنها زیر نظر پزشک متخصص باشد تا به شما آسیبی نرسد.

قیمت قرص لاغری ال کارنتین در سال ۱۴۰۲

در حال حاضر برندهای مختلفی از قرص لاغری ال کارنیتین در بازار وجود دارد، چراکه شرکت‌های تولیدی مختلفی سراغ تولید و عرضه این مکمل رفته‌اند. بنابراین، قیمت قرص لاغری ال کارنیتین بسته به نوع برند متغیر خواهد بود؛ علاوه بر آن اثرگذاری قرص، طعم، حجم و کیفیت محصول هم بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

هرچند که قرص لاغری ال کارنیتین خارجی نسبت به برندهای داخلی و ایرانی تفاوت زیادی دارد، اما خوشبختانه امروزه برندهای ایرانی توانسته‌اند از پس این رقابت سنگین بربیایند و محصولی با کیفیت و اثرگذاری بالا عرضه نمایند که کاملا با قرص لاغری ال کارنیتین خارجی قابل مقایسه است.

طریقه یا نحوه مصرف

اگر میزان ال کارنیتین مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود، دیگر نیازی به مصرف مکمل آن نیست، اما چنانچه بنا به هر دلیلی باید سراغ مصرف قرص ال کارنیتین بروید، باید طریقه یا نحوه مصرف آن را بدانید تا از عوارض خطرناک مصرف نادرست اجتناب نمایید.

این دارو به شکل قرص، کپسول، ویال خوراکی و تزریقی و شربت تولید می‌شود که بسته به ساختار بدنی و هدفی که از مصرف این مکمل دارید می‌توانید با مشاوره تلفنی متخصص تغذیه نحوه مصرف خود را مشخص کنید. دو میلی‌گرم از این قرص را باید در دو وعده صبح و پیش از فعالیت ورزشی مصرف کنید، البته این نکته مهم را به‌ خاطر داشته باشید که نحوه مصرف این مکمل که از نوع ایزومر دی کارنیتین است، حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد. پس از مصرف مکمل آب فراوان بنوشید و در صورتی‌که یک نوبت فراموش شود بلافاصله بعد از یادآوری، مکمل را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف

ال کارنیتین به‌خصوص ال کارنیتین مایع به‌ سرعت در بدن جذب می‌شود؛ بهترین زمان مصرف آن صبح‌ها یا پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی است. مصرف این قرص پیش از انجام ورزش و فعالیت بدنی باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به عضلات و بافت‌ها برسد، درنتیجه توان تمرینی ورزشکار بیشتر می‌شود.

ال کارنیتین به‌خصوص ال کارنیتین مایع به‌ سرعت در بدن جذب می‌شود؛ بهترین زمان مصرف آن صبح‌ها یا پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی است.

موارد مصرف و کاربردهای ال کارنیتین

از کاربردهای متداول ال کارنیتین کمک به کاهش وزن و لاغری و چربی‌سوزی است، به این شرط که مصرف مکمل همراه با تمرینات ورزشی مداوم و منظم باشد. مصرف این قرص باعث می‌گردد که درد عضلات و خستگی بعد ورزش هم کمتر شود، اکسیژن بیشتری به عضلات برسد و درنتیجه ریکاوری سرعت پیدا می‌کند. از دیگر کاربردهای ال کارنیتین می‌توان به تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در سالمندان اشاره کرد.

دوز مصرفی

میزان استانداردی که هر فرد در طول روز می‌تواند ال کارنیتین مصرف کند، ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است که هم اثرگذاری کافی دارد و هم عوارض جانبی جدی و خطرناکی فرد را تهدید نمی‌کند. هرچند که دوز مصرفی استیل ال کارنیتین تا ۲۵۰۰ میلی گرم در روز هم مجاز است. متداول‌ترین دوز این مکمل‌ها قرص ال کارنیتین ۵۰۰ است.

موارد منع مصرف ال کارنتین

مصرف ال کارنیتین بیشتر از ۳ گرم در روز ممکن است عوارضی مثل تهوع، استفراغ، اسپاسم شکم، اسهال و بوی نامطبوع شود. در صورت مشاهده هرگونه از این علائم و داشتن بیماری زمینه‌ای قلبی، کلیوی یا دیابت بلافاصله مصرف را قطع کنید. به طور کلی موارد منع مصرف این قرص عبارتند از:

  • افراد دیالیزی
  • افراد مبتلا به ناراحتی و اختلال گوارشی
  • افرادی که هدفشان کاهش وزن است، چراکه احتمال بی‌اشتهایی عصبی در فرد وجود دارد.

چه کسانی می ‌توانند از این قرص استفاده کنند؟

از آنجایی‌که خود بدن به‌‌صورت روزانه مقداری ال کارنیتین تولید می‌کند، مصرف آن در کودکان و بزرگسالان سالم ضروری نیست. معمولا میزان ال کارنیتین بدن گیاهخواران و وگان‌ها نسبت به سایرین کمتر است و برای تامین این فاصله می‌توانند از این قرص استفاده کنند. افراد مسن هم می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر از این قرص استفاده کنند.

افراد مسن می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر از قرص ال کارنتین استفاده کنند.

کسانی که می‌توانند از قرص ال کارنیتین برای لاغری استفاده کنند کسانی که نمی‌توانند از قرص ال کارنیتین برای لاغری استفاده کنند
کسانی که اضافه‌وزن زیادی دارند و کاهش وزن آنها با توقف مواجه شده‌است. کسانی که بیماری‌های قلبی دارند و فشار خون آنها زیاد است.
کسانی که دکتر تغذیه برای استفاده از این دارو به آنها نظر مثبتی داده‌است. آنهایی که بیماری‌های کلیوی و کبدی دارند.
کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای ندارند و از سلامت نسبی برخوردارند. زنان باردار و شیرده نمی‌توانند از این دارو استفاده کنند.
افرادی که اشتهای زیادی دارند و اشتهای آنها با رژیم لاغری کم نمی‌شود. کسانی که به این داروی کاهش وزن حساسیت دارند.
افرادی که قند آنها تحت کنترل است. افرادی که با مصرف این دارو دچار عوارض جدی آن می‌شوند.
آنهایی که بیماری‌های قلبی ندارند. آنهایی که بیماری دیابت کنترل‌نشده دارند.
قرص ال کارنیتین برای لاغری برای چه کسانی مناسب است

مصرف قرص ال کارنتین در بارداری و شیردهی مجاز است؟

در حال حاضر مشخص نیست که آیا مصرف قرص ال کارنیتین در بارداری اثر مثبتی دارد یا تاثیر منفی می‌گذارد. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود که برای کاهش ریسک احتمالی، از مصرف این قرص در بارداری پرهیز کنید. مصرف این قرص در دوره شیردهی اگر به‌صورت خوراکی و با تشخیص و تجویز پزشک باشد خطری ندارد. دوز پایین این مکمل، عوارضی برای جنین ایجاد نمی‌کند.

آیا این دارو اختلالات دارویی دارد؟

مصرف قرص لاغری ال کارنیتین با برخی داروها و مکمل‌های گیاهی تداخل دارد مانند:

  • داروی آسنوکومارول (سینتروم) که برای کاهش سرعت لخته خون تجویز می‌شود. مصرف همزمان آن با ال کارنیتین باعث شده که تاثیر این دارو چندبرابر شود و خون با شدت بیشتری لخته شود.
  • وارفارین که برای بیشتر کردن زمان لخته خون مصرف می‌شود. استفاده هم‌زمان قرص لاغری ال کارنیتین با وارفارین، خطر خون‌ریزی را بیشتر می‌کند.
  • داروهای هورمونی تیروئید که اگر همزمان با ال کارنیتین مصرف شود، تاثیر هورمون‌ها را کم می‌کنند.

مکانیزم تاثیرگذاری (تاثیر قرص ال کارنیتین در لاغری)

مصرف قرص ال کارنیتین باعث می‌شود که اسیدهای چرب و مواد سمی داخل سلولی به‌سمت میتوکندری هدایت شوند و در آنجا برای تولید انرژی مورد نیاز بدن بسوزنند. مکانیزم تاثیرگذاری قرص ال کارنیتین از طریق همین چربی‌سوزی انجام می‌شود. البته مصرف این قرص به تنهایی کافی و اثربخش نیست و باید حتما همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش مستمر و سنگین همراه باشد.

مکانیزم تاثیرگذاری قرص ال کارنیتین برای لاغری زمانی فعال می‌شود که فرد این ماده را در بدن کم داشته باشد یا اینکه ورزش سنگین انجام بدهد. مصرف همزمان این قرص با مکمل امگا ۳ باعث چربی‌سوزی بیشتر و کاهش وزن ملموس‌تر می‌شود.

انواع قرص یا اشکال دارویی رایج

ال کارنیتین انواع مختلفی دارد:

  • D-carnitine
  • Propionyl
  • Acetyl
  • L-tartate-L-Carnitine

مکمل‌های ال کارنیتین هم از محبوبیت بالایی میان مصرف‌کننده‌ها برخوردارند و برندهای مختلفی سراغ تولید این مکمل در اشکال دارویی رایج رفته‌اند. اشکال دارویی رایج ال کارنیتین عبارتند از:

  • شربت ال کارنیتین
  • کپسول ال کارنیتین
  • ویال ال کارنیتین

که این اشکال دارویی در دوزهای ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۳۰۰۰ تولید می‌شوند. در ادامه، نگاهی مختصر به انواع دارو و قرص‌های ال کارنیتینی می‌اندازیم که می‌توانید در بازار تهیه کنید:

  • قرص کارنیتین پورسینا ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص ال-کارنیتین اوه سینا ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص ال-کارنیتین مینو ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص کارنی مکس ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص ال-کارنیتین تولیددارو ۲۵۰ میلی گرم
  • شربت کارنیتین شهردارو ۱ گرم/ ۱۰ میلی لیتر، ۶۰ میلی لیتر
  • شربت ال نیتین ۵۰۰ میلی گرم/۵ میلی لیتر ۱۲۰ میلی لیتر
  • محلول خوراکی ال-کارنیت ۱ گرم/۱۰ میلی لیتر ۱۲۰ میلی لیتر
  • آمپول مدیسه ۲۰۰ میلی گرم/میلی لیتر ۵ میلی لیتر
  • محلول خوراکی اینتلکتا ۱ گرم/۱۰ میلی لیتر
  • قرص جویدنی کارنیتن ۱ گرم
  • محلول خوراکی کارنی تن ۱ گرم/۱۰ میلی لیتر
  • آمپول کارنیتن ۲۰۰ میلی گرم/میلی لیتر ۵ میلی لیتر
  • آمپول اینتلکتا ۲۰۰ میلی گرم/میلی لیتر ۵ میلی لیتر
  • محلول خوراکی اینستوم ۱ گرم/۱۰ میلی لیتر
  • ساشه ال-کارنیتین یورونچرال ۱ گرم/۱۵ میلی لیتر
  • قرص ال کارنیتین-امین ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین-حکیم ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص ال-کارنیتین اسوه ۲۵۰ میلی گرم
  • ساشه ال-کارنیت البرزدارو ۱گرم
  • قرص ال کارنیتین راموفارمین ۳۳۰ میلی گرم
  • کپسول ال کارنیتین کوکیوتن داروپخش ۵۰+۱۰ میلی گرم
  • ساشه ال-کارنیتین هیلوسان
  • قرص وانا برن ال کارنیتین
  • کپسول کارنی ایکس سایتک نوتریشن
  • مایع کارنی ایکس ۴۰۰۰۰ سایتک نوتریشن
  • شربت ال کارنیتین کاسپین ۱۰۰ میلی گرم/میلی لیتر ۱۲۰ میلی لیتر-لووکارنیتین
  • قرص ال کارنیتین کارن ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین کارن ۱۰۰۰میلی گرم
  • قرص جوشان ال کارنیتین ۵۰۰ میلی گرم
  • شربت کارنی برن او پی دی فارما
  • پودر پیور ال کارنیتین او پی دی فارما ۱۰۰ گرم
  • کپسول ال کارنیتین بهتا دارو
  • ویال خوراکی ال-کارنیتین بی اس کی ۲۰۰۰ میلی گرم
  • ویال خوراکی ال-کارنیتین بی اس کی ۳۰۰۰ میلی گرم
  • ویال خوراکی ال-کارنیتین بی اس کی ۵۰۰ میلی گرم
  • ویال خوراکی ال کارنیتین کاف بی اس کا
  • ویال خوراکی ال کارنیتین پلاس بی اس کا
  • قرص ال کارنیتین خوارزمی ۵۰۰ میلی گرم
  • شربت ویدا کارنیتین سلامت گستر آرتیمان
  • قرص ال کارنیتین رزاویت ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین دانا ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین دانا ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص استیل ال کارنیتین برونسون
  • سافت ژل ال کارنیتین وبر نچرال ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین گلد ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین گلد ۵۰۰ میلی گرم
  • کپسول فیت لایف ۵۰۰ میلی گرم
  • قرص نویافیت ال کارنیتین ۵۰۰ میلی گرم
  • آمپول ال-کارنوکس ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین ویتاپ ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین ژن استار ۱۰۰۰ میلی گرم
  • قرص ال کارنیتین فارمامیکس ۱۰۰۰ میلی گرم

قرص ال کارنیتین و خواص شگفت انگیز آن برای لاغری

قرص ال کارنیتین و خواص شگفت انگیز آن برای لاغری

سخن پایانی:

قرص ال کارنیتین برای لاغری می‌تواند برای چربی‌سوزی و رژیم غذایی مفید باشد، البته با توجه به شرایطی که گفته شد. اگر درگیر مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی هستید، بهتر است از مصرف این قرص خودداری کنید یا آن را تحت نظر پزشک مصرف کنید. همچنین برای دریافت تمام فواید این قرص، دور فروشنده‌های اینترنتی و غیررسمی را خط بکشید.

 

منبع: دکترتو

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید