تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 9:10
112 بازدید
کد خبر : 10931

طرز تهیه خورش قیمه وگان خوشمزه با سویا و قارچ (بدون گوشت)

طرز تهیه خورش قیمه وگان خوشمزه با سویا و قارچ (بدون گوشت)

خورش قیمه بدون گوشت یا همان قیمه وگان جزو انواع خورشت قیمه است. برای تهیه خورش قیمه وگان از هیچ‌گونه پروتئین حیوانی مثل گوشت و مرغ استفاده نمی شود.

خورش قیمه بدون گوشت یا همان قیمه وگان جزو انواع خورشت قیمه است. برای تهیه خورش قیمه وگان از هیچ‌گونه پروتئین حیوانی مثل گوشت و مرغ استفاده نمی‌شود. برخی افراد برای تهیه خورش قیمه گیاهی از سویا و قارچ استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند این غذا را حتی بدون قارچ و سویا یا یکی از این دو طبخ شود. برای تهیه این غذای برنجی با قارچ که یک مدل غذا با سویا هم هست کار سختی پیش رو ندارید. در این مقاله از رژیم نیوز  چند مدل طرز تهیه خورش قیمه وگان بدون گوشت را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه با سویا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سویا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لپه ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
قارچ (اختیاری) ۴ عدد
رب گوجه ۱ و نیم قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار لازم
سیب زمینی ۱ عدد
بادمجان ۲ عدد
لیمو عمانی ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت قیمه گیاهی با سویا: ۹۰ دقیقه
میزان کالری هر ۱۰۰ گرم قیمه وگان با سویا: ۳۷۸ کالری

مراحل طرز تهیه قیمه وگان با سویا

مراحل طرز تهیه قیمه وگان با سویا

برای درست کردن قیمه گیاهی با سویا می‌توانید از سویا میت تکه‌ای یا سویا پروتئین استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن قیمه گیاهی با سویا آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن لپه و سویا

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه وگان با سویا باید لپه را برای چند ساعت در آب بخیساند. این کار موجب می‌شود لپه راحت‌تر پخته شود و نفخ آن نیز گرفته شود. بهتر است در این مدت چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه سویا را چند ساعت در آب داغ بخیسانید. سپس آن را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید.

مرحله دوم؛ سرخ کردن سیب زمینی و بادمجان

در این مرحله باید بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. مقداری نمک روی بادمجان بریزید تا تلخی بادمجان گرفته شود. سپس بادمجان‌ها را بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید. سیب زمینی‌ را هم خلالی خرد کنید و در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز و سویا

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه با سویا باید پیاز را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. پیاز را در روغن تفت دهید تا سبک شود. سپس زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و بعد از ۳۰ ثانیه سویا را اضافه کنید و مواد را خوب تفت دهید. در این مرحله می‌توانید قارچ‌های اسلایس شده را نیز به ترکیب پیاز و سویا اضافه کنید (اضافه کردن قارچ به قیمه با سویا سلیقه‌ای است).

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی

بعد این که سویا، پیاز و قارچ به خوبی سرخ شدند، مقداری رب گوجه‌فرنگی به مواد اضافه کنید. می‌توانید مواد را گوشه قابلمه کنار بزنید و رب را در روغن سرخ کنید. با این کار رب خوشرنگ‌تر می‌شود و بوی خامی آن از بین می‌رود. سپس رب تفت داده شده را با سایر مواد قیمه ترکیب کنید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن لپه و ادویه‌ها به قیمه

در این مرحله از روش تهیه خورش قیمه وگان بدون گوشت باید مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید. سپس لپه را اضافه کنید و برای چند دقیقه با مواد تفت دهید. درنهایت حدود ۴ لیوان آب جوش به خورش اضافه کنید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا لپه کمی بپزد.

بعد از ۳۰ الی چهل دقیقه که لپه‌ها تقریبا پختند، لیمو عمانی، زعفران دم کرده، پودر دارچین و گلاب را اضافه کنید. در این مرحله درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید خورش قیمه با شعله ملایم بپزد و غلیظ شود.

مرحله آخر؛ سرو کردن قیمه وگان

بعد از پخت قیمه وگن، خورش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و سیب زمینی و بادمجان سرخ شده را روی آن قرار دهید. می‌توانید بادمجان را از طرز تهیه قیمه وگان حذف کنید اما با اضافه کردن بادمجان یک خورشت قیمه بادمجان گیاهی لذیذ خواهید داشت.

روش تهیه قیمه با سویا قلقلی

طرز تهیه قیمه با سویا قلقلی

در طرز تهیه قیمه وگان با سویا قلقلی باید از ترکیب سویا، پیاز رنده شده، آرد نخودچی و ادویه‌های مختلف مثل زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید. برای شروع باید پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را جدا کنید. سپس سویا چرخ شده را با پیاز آب گرفته، آرد نخودچی و ادویه‌ها ترکیب کنید. مواد را برای چند دقیقه ورز دهید و برای ۱ ساعت در یخچال قرار دهید.

سپس مایه سویا را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس قیمه وگان را به روشی که پیش‌تر ذکر شد، آماده کنید و قلقلی‌های سرخ شده سویا را روی خورشت قرار دهید.

روش تهیه قیمه وگان با قارچ

برای تهیه خورش قیمه وگان با قارچ باید از مقدار برابر لپه و قارچ در خورش قیمه استفاده کنید. برای مثال اگر از ۲۵۰ گرم لپه استفاده می‌کنید، باید از ۲۵۰ گرم قارچ در این خورشت استفاده کنید. روش تهیه این نوع خورش قیمه شبیه به روش تهیه قیمه با سویا است.

در ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. سپس قارچ خرد شده را اضافه کنید. بعد از این که پیاز و قارچ‌ها سرخ شدند، رب گوجه، ادویه‌ها و لپه خیسانده شده را اضافه کنید. در انتها مقداری آب به خورش اضافه کنید و صبر کنید خورش قیمه وگان با قارچ روی حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه وگان

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه وگان

  • برای گرفتن تلخی بادمجان می‌توانید پوست بادمجان‌ها را جدا کنید و آن‌ها را برای نیم ساعت در آب نمک قرار دهید.
  • برای پخت قیمه وجترین حتما لپه را چند دقیقه با مواد تفت دهید. این کار از له شدن لپه در غذا جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که تفت دادن لپه به مدت زیاد موجب دیرپز شدن آن می‌شود.
  • در طرز تهیه خورش قیمه گیاهخواری می‌توانید از کدو و گوجه‌ فرنگی سرخ شده نیز در کنار بادمجان و سیب زمینی استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌شود در طرز تهیه قیمه گیاهی ترکیب گلاب، پودر هل و زعفران دم کرده را به خورش قیمه گیاهی اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند.
  • در طرز تهیه قیمه وگان می‌توانید از «توفو» به جای سویا استفاده کنید. برای این کار باید ۱۰۰ گرم توفو را به اندازه دلخواه برش دهید و همراه با کمی روغن تفت دهید. کمی زعفران آب کرده هم به توفو اضافه کنید. ۱۰ دقیقه قبل از سرو خورش می‌توانید توفوها را به خورش قیمه گیاهی اضافه کنید.
  • برای خوش عطر شدن قیمه بدون گوشت می‌توانید مقداری ادویه کاری هم به غذا اضافه کنید.
  • اگر به لیمو عمانی دسترسی ندارید، می‌توانید در طرز تهیه خورش قیمه وگان از آبلیمو یا گرد لیمو استفاده کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه قیمه بدون گوشت و سویا چگونه است؟

در طرز تهیه قیمه وگان بدون گوشت و سویا می‌توانید از ترکیب قارچ، بادمجان، کدو، گوجه‌فرنگی و سیب زمینی برای تهیه این غذا استفاده کنید.

در طرز تهیه خورش قیمه با سویا از چه نوع سویایی استفاده می‌شود؟

معمولا برای تهیه قیمه وگان با سویا از سویای درشت یا سویا میت استفاده می‌شود. اما اگر به سویای درشت دسترسی ندارید، می‌توانید از سویای ریز نیز استفاده کنید.

منبع: افق کوروش

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید