تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 5:44
120 بازدید
کد خبر : 3625

معجزه انار پخته برای سرماخوردگی و بهبود سرفه و ریه

معجزه انار پخته برای سرماخوردگی و بهبود سرفه و ریه

در این مقاله قراره از خواص، مضرات و حساسیت‌های مصرف و موارد منع مصرف انار پخته و خام اطلاعات معتبری در اختیارتون قرار بدیم تا آگاهیتون رو در این زمینه افزایش بدید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

اگر می‌خواید برای کمک به درمان سرماخوردگی و گلودردتون از خواص انار پخته استفاده کنید، سراغ مقاله درستی اومدید. در این مقاله قراره از خواص، مضرات و حساسیت‌های مصرف و موارد منع مصرف انار پخته و خام اطلاعات معتبری در اختیارتون قرار بدیم تا آگاهیتون رو در این زمینه افزایش بدید؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

انار پخته چه فوایدی داره؟

اگر بخوایم از فواید انار پخته صحبت کنیم بهتره اول از خواص خود انار بگیم. انار این میوه‌ی زیبا و دوست‌داشتنی سه بخش مهم داره که هر کدوم ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن. اگر انار رو به سه بخش پوست، دانه و آب‌ انار تقسیم کنیم راحت‌تر می‌تونیم از خواص و ویژگی‌های هر قسمتش بگیم. پوست انار بیشتر از بقیه قسمت‌ها حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریاییه. دانه‌های سفید رنگ انار خواص ضدالتهابی دارن و آب انار به خاطر مقادیر بالای ویتامین سی و پتاسیم به خوبی شناخته شده. با پختن انار، ترکیبی از این خواص رو به شکل عصاره دریافت می‌کنید. چرا که با خوردن انار پخته خواص پوست و دانه انار رو هم همراه با آب انار میل می‌کنید. البته باید قبل از مصرف انار پخته یکسری ملاحظات هم داشته باشید (بخش مرور نکات مهم رو حتماً در ادامه این مقاله مطالعه کنید).

خواص آنتی‌اکسیدانی انار

انار هر چی رنگ قرمز یاقوتیش بیشتر باشه، خاصیت آنتی‌کسیدانیش هم بیشتره. ویتامین C از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مهمه که در میوه‌ها وجود داره. شده تا حالا به این فکر کنید که آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن چه نقشی ایفا می‌کنند؟ موادی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کنند. اگر مقدار مولکول‌های رادیکال‌های آزاد در بدن خیلی زیاد شه، باعث آسیب رساندن به سلول‌های بدن و در شرایط حاد ایجاد بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت یا بیماری‌های قلبی می‌شه. همونطور که تو قسمت خواص انار گفتیم، پوست انار خاصیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به بقیه قسمت‌های انار داره. یکی از آنتی‌اکسیدان‌های خیلی مهم و نادر که به طور خاص در پوست انار وجود داره، ماده‌ای به اسم پونیکالاگینه (Punicalagin). پس با مصرف انار پخته، از خواص پوست انار هم بهره می‌برید.

انار به خاطر داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی به حفظ سلامت سلول‌های ما کمک می‌کنه.

انار منبع غنی از ویتامین سی

انار یکی از منابع خیلی خوب برای دریافت ویتامین سی است. در واقع با خوردن یک انار، ۲۸ میلی‌گرم ویتامین سی دریافت می‌کنید که ۵۰ درصد نیاز روزانه‌ توصیه شده توسط متخصصان تعذیه رو تأمین می‌کنه.

توجه کنید که اگر انار رو آب بگیرید و فیبر موجود در اون رو از بین ببرید یا به صورت پخته مصرف کنید، مقدار زیادی از ویتامین سی موجود در انار از بین می‌ره.

آیا خاصیت ضدباکتریایی انار واقعیت داره؟

طبق تحقیقات، پلی‌فنول‌های موجود در انار علاوه بر نقش آنتی‌اکسیدانی، از رشد این باکتری‌ها هم جلوگیری می‌کنن:

  • V. cholera
  • P. aeruginosa
  •  S. aureus
  • B. cereus
  • E. coli
  • S. virulence factor

و همچنین رشد این قارچ‌ها را محدود می‌کنند:

  • A. Ochraceus
  • P. citrinum

انار به خاطر این خواص آنتی‌باکتریاییش، به عنوان منبع ضدباکتریایی گیاهی و طبیعی می‌تونه توسط محققان و شرکت‌های داروسازی مورد استفاده قرار بگیره. اما باید دقت کنید که مصرف انار نباید جایگزین دارو و آنتی‌بیوتیک‌هایی شه که دکتر تجویز کرده. به همین دلیل توصیه می‌شه که درمان بیماریتون رو با مشورت پزشک و با روشی مطمئن انجام بدید.

مصرف انار نباید جایگزین دارو و آنتی‌بیوتیک‌هایی شه که دکتر تجویز کرده. به همین دلیل توصیه می‌شه که درمان بیماریتون رو با مشورت پزشک و با روشی مطمئن انجام بدید.

فواید بی نظیر انار پخته برای درمان سرماخوردگی

انار پخته برای درمان سرماخوردگی

مصرف انار پخته برای چه بیماری‌ای خوبه؟

تحقیقات معتبر نشون دادن که خوردن انار (چه پخته، چه نپخته) ممکنه در این شرایط کمک‌کننده باشه:

اگر به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید مصرف انار می‌تونه به کاهش فشار خونتون کمک کنه

به گفته‌ی بعضی از تحقیقات مصرف روزانه انار می‌تونه فشار خون سیستولی (فشار عدد بزرگتر رو) رو کاهش بده (حدود ۵ میلی‌لیتر جیوه)، اما باعث کاهش فشار خون دیاستولی (فشار دیاستولی: عدد کوچکتر فشار خون) نمی‌شه.

آیا مصرف انار پخته برای سرماخوردگی موثره؟

مصرف انار پخته از نظر داشتن ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C، خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و ضدالتهابی ممکنه به عنوان یک راهکار مکمل در کنار درمان برای کاهش درد گلو و سینه مفید باشه. اما باید از تداخل‌های دارویی غافل نشید و حتماً با پزشک هم مشورت کنید.

برای اینکه ویتامین سی موجود در انار از بین نره، اون رو نپزید و آب نگیرید.

در چه شرایطی نباید از انار پخته استفاده کنیم؟

اگر نسبت به انار آلرژی دارید

آلرژی یا بروز حساسیت نسبت به انار، از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف اناره. اگر نسبت به گیاهان خاصی حساسیت دارید، به احتمال بیشتری بدنتون ممکنه نسبت به انار هم واکنش آلرژیک بروز بده. خارش، سوزش یا قرمزی پوست، یا حتی دل‌درد و ایجاد حالت تهوع، حتی در مواردی سختی در تنفس از نشانه‌های حساسیت به مصرف انار هستن.

اگر تحت درمان هستید و دارو مصرف می‌کنید، حتماً برای مصرف انار پخته با دکتر مشورت کنید

مصرف همزمان انار با داروها ممکنه باعث ایجاد بروز عوارض ناخواسته بشه. به طور مثال در بیماری‌های کلیوی یا فشار خون بالا باید مصرف انار باید با مشورت پزشک متخصص صورت بگیره. در صورتی که تحت درمان دارویی بیماری‌ای هستید، حتماً ملاحظات لازم پزشکی رو از جانب پزشک متخصص دریافت کنید و خودسرانه و به صورت مکرر از انار به عنوان درمان جایگزین استفاده نکنید.

اگر فشار خون پایین دارید باید در مصرف انار محتاط باشید

مصرف انار (پخته یا خام) می‌تونه باعث کاهش اندک فشار خون بشه. اما در صورتی که به بیماری فشار خون پایین دچار هستید باید در خوردن انار محتاط باشید. مصرف انار در شرایطی که بیماری فشار خون بالا دارید، ممکنه باعث ایجاد عوارض ناخواسته و تداخل دارویی بشه. پس تحت این شرایط هم برای مصرف انار با پزشک متخصص خودتون مشورت کنید.

در صورتی که باردار هستید، تحت نظر پزشک از انار استفاده کنید

بعضی تحقیقات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که مصرف انار در هنگام بارداری می‌تونه برای رشد سالم جنین مشکل ایجاد کنه. پس موقع بارداری، بهتره که از مصرف خودسرانه انار (اون هم به شکل مداوم و زیاد) خودداری شه.

در صورتی که عمل جراحی دارید

توصیه شده که دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف انار خودداری کنید، البته هنوز تحقیقات زیادی در مورد این موضوع صورت نگرفته.

طرز تهیه انار پخته با دو روش آسان

برای پختن انار می‌شه از دو روش اقدام کنید. اگر می‌خواید از خواص موجود در پوست انار هم بهره ببرید، توصیه می‌کنیم از روش آب‌پز یا بخارپز شدن استفاده کنید.

نحوه کبابی کردن انار روی شعله گاز یا داخل فر

برای پختن انار روی شعله گاز بهتره که از یک فویل و شعله پخش‌کن استفاده کنید. انار رو داخل فویل بپیچید تا از سوختنش جلوگیری شه و دما راحت‌تر در قسمت‌های مختلف انار پخش شه. با شعله متوسط حدود ۲۰ دقیقه زمان لازمه که انار مغزپخت شه (اگر انار خیلی بزرگی انتخاب کردید، بذارید بیشتر بپزه). برای پختن داخل فر هم انار فویل‌پیچ‌شده حدود ۴۰ دقیقه، در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بمونه.

دستور آب‌پز یا بخارپز کردن انار

در داخل ظرف تا سطح انار آب بریزید و اجازه بدید که به مدت حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه انار بپزه. در صورت تمایل می‌تونید انار رو روی توری فلزی قرار بدید تا بخار پز بشه. اگر می‌خواهید برای تسکین گلودرد از انار پخته استفاده کنید، بهتره وقتی گرم هست اون رو میل کنید.

مرور نکاتی که باید در مصرف انار پخته مد نظر قرار بدیم:

  • انار می‌تونه منجر به کاهش فشار خون بشه.
  • مصرف انار پخته یا خام در بیماران مبتلا به فشار خون باید تحت نظر پزشک انجام شه.
  • اگر تحت درمان دارویی هستید، در مصرف انار محتاط باشید و با پزشکتون در مورد عوارض جانبی احتمالی خوردن انار مشورت کنید.
  • در صورت بروزحساسیت‌هایی مثل خارش، سوزش یا قرمزی پوست، تنگی نفس، یا دل درد که در اثر مصرف انار به وجود اومده، به پزشک مراجعه کنید.
  • در میزان مصرف انار پخته یا خام زیاده‌روی نکنید، برنامه غذایی متعادل و سالمی رو پیش بگیرید.
  • از انار پخته یا کبابی به عنوان راه حل جایگزین درمان استفاده نکنید. انار پخته نباید جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک باشه.

طرز تهیه انار پخته شده 1 آموزش پختن انار، خواص انار پخته شده

حرف آخر

درسته که انار، حتی به صورت پخته‌اش خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی داره و سرشار از ویتامین‌ سی هست، اما مصرف خودسرانه و مکرر انار پخته، اون هم به عنوان جایگزین دارویی (راه اصلی برای درمان بیماری‌ها) به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه. همون‌طور که در این مقاله از موارد عدم استفاده انار خوندید، انار می‌تونه با سایر داروها تداخل ایجاد کنه و حتی مصرفش در بیماران فشار خون از نظر خاصیت کاهندگی فشار خون، خطرناکه. پس با داشتن یک برنامه غذایی متعادل و سالم، تحت نظر پزشک متخصص نسبت به درمان بیماری‌ها، گلودرد و سرماخوردگی اقدامی مناسب و امن داشته باشید.

سوالات متداول

موارد منع مصرف انار پخته چیه؟ 

اگر به انار حساسیت دارید، نباید انار پخته میل کنید
اگر تحت درمان هستید و دارو مصرف می‌کنید، حتماً برای مصرف انارپخته با دکتر مشورت کنید
اگر فشار خون پایین دارید باید در مصرف انار محتاط باشید
در صورتی که باردار هستید، تحت نظر پزشک از انار استفاده کنید

انار پخته برای چی خوبه؟ 

باعث کمتر شدن فشار خون می‌شه و در کاهش التهاب‌های گلو و سینه کمک‌کننده است.

می‌تونم از انار پخته برای درمان سرماخوردگی و گلودرد استفاده کنم؟

مصرف انار به عنوان تنها راه درمان توصیه نمی‌شه و باید حتماً با مشورت پزشک انجام بشه.

انار پخته برای سرماخوردگی کودکان مفیده؟ 

در درمان کودکان نظر پزشک اهمیت بسیار جدی داره و درمان طبق نظر پزشک باید انجام بشه. مصرف انار پخته به عنوان جایگزین دارو و به طور خودسرانه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه.

خواص انار پخته برای سرفه و ریه چیه؟ 

انار به دلیل خاصیت ضدالتهابی در تسکین ریه و سرفه‌ ممکنه کمک کننده باشه اما باید تحت نظر پزشک و در کنار درمان توصیه شده توسط پزشک مصرف بشه.

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید