تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 7:43
113 بازدید
کد خبر : 10854

کالری حلیم چقدر است | ارزش غذایی و خواص عالی حلیم گندم

کالری حلیم چقدر است | ارزش غذایی و خواص عالی حلیم گندم

کالری حلیم به عنوان یک غذای سنگین همیشه مورد توجه طرفداران رژیم چاقی لاغری بوده است.اما کالری حلیم چقدر است؟ و با چه روش‌هایی می‌توان این غذا را سالم‌تر و کم کالری تر تهیه کرد؟

حلیم بیشتر با گوشت قرمز و گوشت بوقلمون تهیه می‌شود (طرز تهیه حلیم بوقلمون) اماشما می‌توانید حلیم گندم بدون گوشت نیز تهیه کنید. اما کالری حلیم چقدر است؟ و با چه روش‌هایی می‌توان این غذا را سالم‌تر و کم کالری تر تهیه کرد؟ حتما می دانید که با ثبت کالری روزانه و کنترل میزان مصرف آن می توانید از اضافه وزن جلوگیری کنید. در ادامه در رابطه با کالری حلیم صحبت می کنیم.

مراحل پخت حلیم

مواد تشکیل دهنده ی این غذا گوشت و گندم است. ابتدا گندم پخته شده را آبکش کرده و می گذاریم تا خوب بپزد. همچنین گوشت در قابلمه ای جداگانه با پیاز قرار می گیرد تا خوب بپزد و رنگ گوشت تغییر کند. پس از پختن گوشت، استخوان آن را جدا می­کنند. در مرحله آخر ، آشپزها گوشت را با گندم پخته ترکیب می کنند و ادویه های مورد نیاز را اضافه می کنند و می گذارند تا طعم ها به قوام برسند و با هم زدن زیاد جا بیافتد.

پخت حلیم حدود ۸ تا ۱۰ ساعت طول می کشد. مردم ایران بسته به سلیقه خود به طرق مختلف حلیم را سرو می کنند. برخی افراد شکر و دارچین و برخی دیگر نمک اضافه می کنند. برخی حتی آن را با کنجد ، شربت یا سرشیر (غذای لبنی خامه ای) سرو می کنند. امروزه در بسیاری از شهرها پختن حلیم با گوشت بوقلمون رایج است که بوقلمون حلیم نامیده می شود و رنگ آن از رنگ معمولی روشن تر است.

کالری حلیم گندم

کالری حلیم گندم

حلیم یکی از غذاهایی است که در ماه رمضان طرفدار زیادی دارد.

به طور کلی ، حلیم بیشتر به عنوان یک وعده صبحانه تهیه شده و در رستوران ها شناخته می شود. این غذای خوشمزه همچنین به دلیل ارزش غذایی بالا برای شروع روزه و افطار در ماه رمضان یک گزینه مغذی است. شایان ذکر است که غذای هریسا در ارمنستان و غذای غولور در افغانستان بسیار شبیه حلیم ایرانی است. این غذا علاوه بر ایران در برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه نیز پخته می شود.

کالری حلیم گندم

کالری حلیم گندم معمولی در یک کاسه ۱۵۰ واحد انرژی است اما اگر با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف شود، ۳۵۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی خواهد داشت. بهتر است حلیم را با گندم سبوس دار یا با جوانه گندم تهیه کرده و کم روغن و بدون شکر مصرف کنید.

کالری حلیم گندم

حلیم گندم یک غذای سنتی مقوی و لذیذ با طبع گرم است که در سفره ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. اگرچه حلیم خانگی خوشمزه و کشدار یا حلیم های آماده، بیشتر با گندم پوست کنده یا بلغور گندم تهیه می‌شود، اما در گذشته این غذا با گندم سبوس دار تهیه می‌شده و شما نیز می‌توانید همین روش را استفاده کنید.

کالری حلیم گندم؛ هر ۱۰۰ گرم حلیم چند کالری دارد؟

کالری حلیم گندم

♥ هر ۱۰۰ گرم حلیم گندم حاوی ۱۸۴ کالری‌ است.

کالری یک وعده غذایی حلیم با شکر و نان

یک کاسه حلیم گندم، تقریباً ۱۵۰ کالری انرژی دارد، اما اگر این یک پیاله حلیم را با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف کنید، غذای شما ۳۵۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی خواهد داشت.

کالری حلیم گندم؛ هر ۱۰۰ گرم حلیم چند کالری دارد؟

کالری حلیم گندم

ارزش غذایی حلیم گندم در ۱۰۰ گرم

اطلاعات تغذیه ای مقدار
کربوهیدرات ۱۲.۳۵ گرم
پروتئین ۴.۶۳ گرم
چربی ۱۳.۴۷ گرم
آب ۱۳.۵۶ گرم
فیبر غذایی ۲.۱۳ گرم
قند ۰.۰۸ گرم
کلسترول ۳۹.۲۶ میلی گرم
ویتامین های حلیم
ویتامین A ۹۲.۰۸ میکروگرم
ویتامین D ۰.۲۰ میکروگرم
ویتامین E ۰.۵۵ میلی گرم
ویتامین K ۲.۳۸ میکروگرم
ویتامین C ۰.۰۹ میلی گرم
تیامین (B1) ۰.۰۸ میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) ۰.۰۵ میلی گرم
نیاسین (B3) ۱.۴۹ میلی گرم
کولین (B4) ۲.۸۷میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) ۰.۲۳ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۰۹ میلی گرم
فولات (B9) ۹.۰۷میکروگرم
ویتامین B12 ۰.۳۰ میلی گرم
مواد معدنی
کلسیم ۱۱.۸۸ میلی گرم
آهن ۱.۱۲ میلی گرم
منیزیم ۱۷.۷۲ میلی گرم
فسفر ۸۹.۴۵ میلی گرم
پتاسیم ۱۱۵.۶۶ میلی گرم
سدیم ۴۸۷.۱۹ میلی گرم
روی ۱.۰۸ میلی گرم
مس ۰.۰۸ میلی گرم
منگنز ۰.۵۵ میلی گرم
سلنیوم ۳.۱۲ میکروگرم

نکاتی برای داشتن یک حلیم سالم تر و کم کالری تر

اگر برای تهیه حلیم، از گندم سبوس‌دار استفاده می‌شود که این ماده به دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید با جوانه گندم حلیم درست کنید و غذایی بسیار مقوی با کالری کمتر داشته باشید. کالری جوانه گندم کمتر از کالری گندم پوست کنده است و منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین‌ها و املاح خواهد بود. در عین اینکه بسیار سیر کننده است.

کره و روغن چاشنی‌های مضری برای حلیم هستند که میزان کلسترول دریافتی‌ شما را افزایش داده و اگر چربی خون داشته باشید، برای شما مثل سم خواهند بود. همچنین کالری آن را بسیار بالا می‌برند. (کالری کره) بنابراین این غذا را کم چرب مصرف کنید. همچنین افزودن شکر به حلیم، افزایش وزن و چاقی‌ را در پی خواهد داشت. به علاوه اینکه مصرف شکر به مقدار زیاد تری‌گلیسیرید خون را بالا برده و به سلامت قلب و عروق لطمه می‌زند. نمک زیاد نیز در صورتی که فشار خون داشته باشید بسیار مضر خواهد بود.

در عوض پیشنهاد ما این است که از کمی چاشنی دارچین برای حلیم استفاده کنید و یک غذای سالم، کم کالری و کم چرب سرشار از پروتئین و ویتامین داشته باشید.

خواص حلیم گندم و ارزش غذایی آن

کالری حلیم گندم

خواص حلیم گندم

حلیم گندم منبع بسیار خوبی از روی، منیزیم، آهن و نیاسین است و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد، به طوری که برای ماه رمضان و روزه داران یک غذای ایده آل محسوب می‌شود. مصرف این غذا خواص و مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • حلیم منبعی عالی از پروتئین بوده و از غذاهایی است که دیر هضم می‌شود، به همین دلیل مصرف آن در وعده سحری موجب سیر نگه داشتن طولانی‌تر فرد خواهد شد.
  • فیبر موجود در گندم سبوس‌دار باعث کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته‌شدن خون شده و منجر به حفظ سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.
  • فیبر سرشار در گندم به رفع مشکل یبوست کمک کرده و برای درمان سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.
  • گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌ پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.
  • حلیم به دلیل داشتن گندم و گوشت، منبع خوبی از آهن بوده و برای زنان، دختران ‌جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، بسیار مناسب است.

توصیه های آخر

حلیم شب ‌مانده را مصرف نکنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند، مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شوند و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌گردد که موجب ناراحتی‌های گوارشی خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود بعد از خوردن حلیم بلافاصله دراز نکشید، زیرا این غذا دیرهضم است و باعث سوزش و ناراحتی معده می‌شود.

 

منبع: مینت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید