تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 6:49
61 بازدید
کد خبر : 3421

۱۰ خاصیت هندوانه برای سلامتی و لاغری

۱۰ خاصیت هندوانه برای سلامتی و لاغری

هندوانه منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. علاوه بر حمایت از هیدراتاسیون ممکن است بسیاری از جنبه های سلامتی را نیز ارتقا دهد و از برخی شرایط سلامتی جلوگیری کند.

هندوانه (به انگلیسی : Watermelon) منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. علاوه بر حمایت از هیدراتاسیون ممکن است بسیاری از جنبه های سلامتی را نیز ارتقا دهد و از برخی شرایط سلامتی جلوگیری کند.

این میوه شیرین و آبدار است و آن را به بهترین گزینه برای رفع تشنگی در طول گرمای تابستان تبدیل می کند. این میوه گرد بزرگ دارای پوست سبز و گوشت قرمز روشن است. همچنین سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A و C است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی هندوانه برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با رژیم نیوز همراه باشید؛

17 حقیقت جالب در مورد هندوانه که شاید نمی‌دانستید - روزیاتو

فواید و مزایای هندوانه برای سلامتی بدن

۱. به شما کمک می کند تا هیدراته بمانید

نوشیدن آب یک روش مهم برای هیدراته نگه داشتن بدن است. با این حال خوردن غذاهایی که محتوای آب زیادی دارند نیز می تواند در این زمینه کمک کند، جالب اینجاست که هندوانه ۹۲ درصد آب است.

علاوه بر این داشتن آب زیاد یکی از دلایلی است که میوه ها و سبزیجات به شما کمک می کنند احساس سیری کنید.

ترکیبی از آب و فیبر به این معنی است که شما مقدار زیادی غذا بدون کالری زیادی می خورید.

۲. حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است

هندوانه یکی از کمترین کالری ها را در میان میوه ها دارد – فقط ۴۶ کالری در هر فنجان (۱۵۴ گرم). کالری این میوه از میوه های کم قند مانند توت کمتر است.

یک فنجان (۱۵۲ گرم) هندوانه دارای بسیاری از مواد مغذی زیر است :

  • کالری : ۴۶
  • کربوهیدرات : ۱۱.۵ گرم
  • فیبر : ۰.۶ گرم
  • شکر : ۹.۴ گرم
  • پروتئین : ۰.۹ گرم
  • چربی : ۰.۲ گرم
  • ویتامین C : حدود ۲۱ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین A : حدود ۱۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : ۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین های B1 ،B5 و B6 : حدود ۳ درصد مقدار مورد نیاز روزانه

هندوانه همچنین دارای مقدار زیادی کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن و لیکوپن است. به علاوه دارای سیترولین یک اسید آمینه مهم نیز می باشد.

این هندوانه‌ها را هرگز نخرید | راه‌های تشخیص هندوانه شیرین، قرمز و رسیده - همشهری آنلاین

در اینجا مروری بر مهمترین آنتی اکسیدان های هندوانه داریم :

  • ویتامین سی : ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلول از رادیکال های آزاد کمک می کند
  • کاروتنوئیدها : کاروتنوئیدها دسته ای از ترکیبات گیاهی هستند که شامل آلفا کاروتن و بتاکاروتن هستند و بدن شما آن ها را به ویتامین A تبدیل می کند
  • لیکوپن : لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که به ویتامین A تغییر نمی کند. این آنتی اکسیدان قوی به غذاهای گیاهی مانند گوجه فرنگی و هندوانه رنگ قرمز می دهد و با بسیاری از مزایای سلامتی ارتباط دارد
  • کوکوربیتاسین E : کوکوربیتاسین E یک ترکیب گیاهی با اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. خربزه تلخ یکی از اقوام هندوانه حاوی مقادیر بیشتر کوکوربیتاسین E است

۳. می تواند اثر ضد سرطانی داشته باشد

محققان لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی موجود در هندوانه را از نظر اثرات ضد سرطانی بررسی کرده اند.

اگرچه مصرف لیکوپن با خطر کمتری در ابتلا به برخی انواع سرطان همراه است اما نتایج مطالعه متفاوت است. به نظر می رسد قوی ترین پیوند تاکنون بین لیکوپن و سرطان های دستگاه گوارش باشد.

به نظر می رسد با کاهش فاکتور رشد شبه انسولین (IGF)، پروتئینی که در تقسیم سلول نقش دارد خطر سرطان را کاهش می دهد. سطح بالای فاکتور رشد شبه انسولین با سرطان ارتباط دارد.

علاوه بر این، کورکوربیتاسین E به دلیل توانایی آن در جلوگیری از رشد تومور مورد بررسی قرار گرفته است.

هندوانه

هندوانه

۴. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی علت شماره یک مرگ و میر در سراسر جهان است. سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ممکن است با کاهش فشار خون و سطح کلسترول بالای خون خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

چندین ماده مغذی موجود در هندوانه فواید خاصی برای سلامت قلب دارند.

مطالعات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. همچنین می تواند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلسترول کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده در زنان چاق، یائسه و مردان فنلاندی لیکوپن همچنین ممکن است سفتی و ضخامت دیواره شریان ها را کاهش دهد.

هندوانه همچنین حاوی سیترولین، یک اسید آمینه است که می تواند سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش دهد. اکسید نیتریک به رگ های خونی شما کمک می کند که فشار خون را کاهش دهند.

ویتامین ها و مواد معدنی دیگر موجود در هندوانه نیز برای قلب شما مفید است. این ها شامل ویتامین های A ،B6 ،C، منیزیم و پتاسیم هستند.

۵. ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است. هندوانه ممکن است به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو کمک کند زیرا غنی از آنتی اکسیدان های ضد التهابی لیکوپن و ویتامین C است.

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، موش های آزمایشگاهی با مکمل پودر هندوانه تغذیه شدند. در مقایسه با گروه کنترل، آن ها سطح پایین تری نشانگر التهابی پروتئین واکنش پذیر C و استرس اکسیداتیو را تجربه کردند.

در مطالعه قبلی به انسان آب گوجه فرنگی غنی از لیکوپن با ویتامین C داده شده است. به طور کلی مارکرهای التهاب آنها کاهش یافته و آنتی اکسیدان ها افزایش می یابد، هندوانه هم لیکوپن دارد و هم ویتامین C.

به عنوان یک آنتی اکسیدان، لیکوپن ممکن است برای سلامت مغز نیز مفید باشد. به عنوان مثال ممکن است در به تاخیر انداختن شروع و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

۶. ممکن است به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کند

لیکوپن در چندین قسمت چشم یافت می شود که به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب کمک می کند. همچنین ممکن است از دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) جلوگیری کند – این بیماری یک مشکل شایع چشم است که می تواند باعث کوری در افراد مسن شود.

نقش لیکوپن به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهاب می تواند از رشد و بدتر شدن این بیماری جلوگیری کند.

۷. ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد

سیترولین یک آمینو اسید موجود در هندوانه، ممکن است درد عضلات را کاهش دهد. جالب اینجاست که به نظر می رسد آب هندوانه باعث افزایش جذب سیترولین می شود.

یک مطالعه کوچک به ورزشکاران آب هندوانه ساده، آب هندوانه مخلوط با سیترولین یا یک نوشیدنی سیترولین داد. هر دو نوشیدنی هندوانه در مقایسه با سیترولین به خودی خود منجر به درد عضلانی کمتر و بهبود سریع ضربان قلب می شوند.

محققان همچنین با انجام آزمایش در لوله آزمایش میزان جذب سیترولین را بررسی کردند. یافته های آن ها حاکی از آن است که جذب سیترولین زمانی بیشتر می شود که به عنوان جزئی از آب هندوانه مصرف شود.

تحقیقات دیگر همچنین پتانسیل سیترولین را برای بهبود استقامت و عملکرد ورزش بررسی کرده است.

تاکنون به نظر نمی رسد که سیترولین عملکرد ورزشی را در مقادیر مورد مطالعه بهبود بخشد، اما هنوز هم یکی از حوزه های تحقیقاتی است.

۸. برای سلامت پوست و مو مفید است

دو ویتامین موجود در هندوانه – A و C – برای سلامت پوست و مو مهم هستند.

ویتامین C به بدن کمک می کند تا کلاژن تولید کند، پروتئینی که پوست را نرم و موهای شما را قوی نگه می دارد.

ویتامین A همچنین برای سلامت پوست مهم است زیرا به ایجاد و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند. بدون ویتامین A کافی، پوست شما خشک و پوسته پوسته می شود.

لیکوپن و بتا کاروتن نیز ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی کمک کنند.

۹. می تواند هضم را بهبود بخشد

هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و مقدار قابل توجهی فیبر است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند.

فیبر می تواند حجم مدفوع شما را بیشتر کند، در حالی که آب به حرکت موثر دستگاه گوارش کمک می کند.

خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آب و فیبر از جمله هندوانه می تواند برای تقویت حرکات طبیعی روده بسیار مفید باشد.

خلاصه

هندوانه میوه ای کاملا شگفت آور است. این میوه دارای مقدار زیادی آب است و همچنین بسیاری از مواد مغذی مهم دیگر از جمله لیکوپن و ویتامین C را تامین می کند.

این مواد مغذی به این معنی است که هندوانه نه تنها یک میوه کم کالری خوشمزه است بلکه برای سلامتی شما نیز بسیار مفید می باشد.

منبع: سومیتا

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید