تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 8:07
40 بازدید
کد خبر : 3781

بهترین روش‌های درمان خشکی پوست صورت

بهترین روش‌های درمان خشکی پوست صورت

خشکی پوست صورت و درماتیته شدن آن مشکلی است که افراد زیادی را درگیر کرده است. در داشتن ظاهری جذاب و شاداب، پوست موثرترین بخش است که برای حفظ سلامتی و شادابی، نیاز به مراقبت‌های مستمر دارد.

خشکی پوست صورت از چیست؟

خشکی پوست صورت و درماتیته شدن آن مشکلی است که افراد زیادی را درگیر کرده است. در داشتن ظاهری جذاب و شاداب، پوست موثرترین بخش است که برای حفظ سلامتی و شادابی، نیاز به مراقبت‌های مستمر دارد.

قرمزی و خشکی پوست صورت می‌تواند بر اساس عوامل درونی و بیرونی بوجود آید. از جمله عوامل بیرونی می توان به صابون، هوای سرد، آب‌گرم، گرما، تغذیه نادرست اشاره کرد. ژنتیک، اختلالات‌هورمونی، کمبود برخی از ویتامین‌ها نیز از عوامل موثر در خشکی پوست صورت است. هنگامی‌ که علت خشکی پوست صورت عوامل بیرونی باشد جای نگرانی زیادی وجود ندارد؛ هرچند ممکن است اذیت ‌کننده باشد.

بنابراین در ابتدا برای درمان خشکی پوست صورت باید علت آن را جویا شوید و سپس به دنبال راه‌های رفع خشکی پوست صورت باشید. ما دراین مقاله به راه‌های مختلف درمان خشکی پوست صورت پرداختیم. پس با گروه مجله سلامت ما در رژیم نیوز تا انتهای این مقاله همراه شوید.

بهترین روش های درمان خشکی پوست صورت

انجام چه اشتباهاتی باعث خشکی پوست صورت می شود؟

  1. استفاده از آبرسان دور چشم برای صورت
  2. دوش گرفتن و شستن مداوم صورت با آب داغ
  3. انتخاب نادرست مرطوب‌کننده
  4. شستن زیاد پوست
  5. انجام نامنظم لایه‌برداری پوست
  6. قرار گرفتن در برابر اشعه یو وی(UV) و استفاده نکردن از ضد آفتاب‌ها

استفاده از آبرسان دور چشم برای صورت

برخی از قسمت‌های مختلف پوست صورت مانند پوست دور چشم نازک‌تر از قسمت‌های دیگر است. به همین دلیل نباید از کرم آبرسانی که برای دور چشم استفاده می‌شود، در نواحی دیگر پوست صورت استفاده کرد. چرا که آبرسان دور چشم به دلیل حساس‌تر و نازک‌تر بودن این ناحیه، با فرمولاسیون خاصی آماده شده است. بنابراین باید از کرم آبرسان و مرطوب‌کننده خاص صورت استفاده شود. چرا که استفاده نامناسب از آبرسان و مرطوب‌کننده دور چشم برای صورت یا بالعکس منجر به خشکی پوست صورت و عوارض دیگر خواهد شد.

دوش گرفتن و شستن مداوم صورت با آب داغ

استفاده مداوم از آب داغ منجر به التهاب پوستی و از بین رفتن رطوبت و نرمی پوست می‌شود. حتی در افرادی که پوست چرب دارند دوش آب داغ یا شستن مداوم با آب داغ باعث خشکی پوست صورت و درماتیته شدن آن می شود.

انتخاب نادرست مرطوب‌کننده

مرطوب‌کننده‌ ای که برای پوست‌تان انتخاب می‌کنید باید دقیقا متناسب با نوع پوست شما باشد. مثلا اگر پوست شما خشک است نمی‌توانید از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که برای پوست چرب یا معمولی مناسب است. چون هر مرطوب کننده با فرمول خاصی برای نوع پوست مشخصی تولید شده است. اگر از مرطوب‌کننده مناسب پوست خود استفاده نکنید ممکن است منجر به ایجاد عارضه‌هایی مثل جوش سرسیاه، خشکی پوست صورت، آکنه، جوش، اگزما، التهاب و یا قرمزی شود. بهتر است که مرطوب‌کننده خود را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و مدت زمان طولانی از یک مرطوب‌کننده استفاده نکنید. چرا که با توجه به تغییر فصل، پوست به رطوبت کمتر یا بیشتری نیاز دارد. از طرفی با بالارفتن سن، پوست خشک‌تر می‌شود و نیاز به رطوبت و آبرسانی بیشتری خواهد داشت.

شستن زیاد پوست

شستن مکرر پوست منجر به خشکی پوست صورت می شود. بنابراین در شستن دست و صورت نباید افراط و تفریط کرد.

انجام نامنظم لایه‌برداری پوست

یکی از کارهای بسیار مهم و اساسی که باید به طور منظم و اصولی برای مراقبت از پوستتان انجام دهید، لایه‌برداری پوست است. برای اینکه بتوانید بهتر پوست خود را آبرسانی کنید، باید هفته‌ای یک بار و نه بیشتر از لایه‌بردارهای متناسب با پوست خود استفاده نمایید. در غیر اینصورت آلودگی‌ها و سلول‌های مرده روی پوست شما تجمع پیدا می کند. این مسئله باعث می شود مرطوب کننده‌ها به لایه زیرین پوست شما نفوذ نکنند و منجر به رطوبت‌رسانی نشوند. در صورت عدم رعایت این موضوع، خیای زود به درمان خشکی پوست صورت نیازمند خواهید شد. همانطور که در بالاتر هم اشاره شد نباید در استفاده از لایه‌بردارها زیاده‌روی کرد. چرا که انجام لایه برداری زیاد علاوه بر صدمات جبران ناپذیر به پوست صورت شما، منجر به خشکی پوست صورت و ایجاد عوارضی مثل التهاب، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می شود.

قرار گرفتن در برابر اشعه یو وی و استفاده نکردن از ضدآفتاب ها

در تمامی فصول سال برای مراقبت از پوست خود در برابر اشعه یووی حاصل از نور خورشید، باید از ضدآفتاب مناسب پوست استفاده کنیم. چرا که قرار گرفتن در برابر این اشعه مضر، منجر به سوختگی، خشکی پوست، خارش، ایجاد لکه روی صورت و نواحی دیگر بدن خواهد شد. توجه کنید که بهترین پماد برای خشکی پوست صورت را باید از پزشک معالج خود تحقیق کنید. به یاد داشته باشید که کرم ضد آفتاب هر ۲ ساعت یک‌بار باید تمدید شود.

دلایل خشکی پوست صورت از چیست؟

در این بخش از مقاله با ۸ علت خشکی پوست صورت آشنا می شویم:

  1. کم آبی بدن
  2. آب ‌وهوای خشک
  3. استفاده مداوم از آب داغ
  4. استفاده از شوینده‌های نامناسب پوست صورت
  5. استفاده زیاد از لوازم آرایشی
  6. عوامل ژنتیکی و بیماری‌ها مانند: بیماری‌های کبدی، کلیوی، تیروئیدی و مشکلات هورمونی
  7. تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌ها و مواد ‌معدنی
  8. شست‌وشوی مکرر پوست صورت

علائم خشکی پوست صورت:

در صورت مشاهده موارد زیر، باید گفت که شما احتمالا به درمان خشکی پوست صورت نیاز دارید.

  • احساس خشکی شدید پوست صورت
  • قرمز شدن پوست
  • لک روی پوست
  • چروک وترک روی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست

آیا خشکی پوست صورت درمان می‌شود؟

اگر علت خشکی پوست صورت درونی نباشد و به دلیل عوامل بیرونی ایجاد شده باشد، می‌توان با مشورت پزشک آن را درمان کرد.

درمان خشکی پوست صورت و تغذیه  

خشکی پوست صورت با چای سبز به طرز معجزه‌آسایی درمان می‌شود! چای سبز به دلیل آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول‌های زیادی که دارد از پوست دربرابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند. همچنین ازایجاد چروک، لک، اگزما بر روی پوست، پیشانی و گونه‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین می تواند در درمان خشکی پوست صورت موثر باشد.

درمان خشکی پوست صورت با نوشیدن آب

افرادی که دچار پوست خشک و دهیدراته شده‌اند پس از مصرف زیاد آب نرمی پوست خود را احساس خواهند کرد. بنابراین یکی از راه‌های اصلی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست صورت نوشیدن اب زیاد است. مصرف آب باید به اندازه‌ای باشد که نیاز بدن برطرف شود.

درمان خشکی پوست صورت با مصرف سبزیجات

مصرف میوه وسبزیجات علاوه بر اینکه مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را برطرف می‌کند، خشکی پوست را کاهش می‌دهد. در این میان سبزیجات برگ‌ تیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

تاثیر امگا۳ در رفع خشکی پوست

امگا۳ منجر به بهبود عملکرد لایه محافظ پوست می‌شود و با ایجاد عایقی از رطوبت دربرابر عوامل تحریک ‌کننده از پوست محافطت می‌کند. بنابراین امگا۳ می‌تواند پوست را مرطوب نگه داشته و از خشکی پوست صورت و درماتیته شدن آن جلوگیری کند. بد نیست بدانید بهترین منبع غذایی امگا۳، ماهی است.

برای آبرسانی عالی پوست آووکادو میل کنید!

این میوه خوشمزه با ظاهر خاصش منجر به ترمیم بافت‌های پوستی، نرم و مرطوب کردن، کاهش چروک و هیدراته ‌کردن سلول‌های پوستی می‌شود.

از دانه‌ها و مغزها استفاده کنید!

اکثر آجیل‌ها به دلیل داشتن ویتامین‌های ضروری و امگا۳ مثل گردو باعث رطوبت‌رسانی به پوست می‌شوند. همچنین منجر به رفع چین وچروک و جوانسازی پوست می‌شود.

روغن‌تراپی و درمان خشکی پوست صورت

استفاده از روغن های گیاهی یکی از بهترین راهکارها برای درمان خشکی پوست صورت است. در ادامه به معرفی موثرترین آن‌ها می پردازیم.

استفاده از روغن زیتون بر روی پوست منجر به درمان خشکی پوست صورت و خشکی پوست کل بدن می‌شود. به پوست لطافت و رطوبت می‌دهد. می‌توان از آن به عنوان لوسیون قبل از اصلاح استفاده کرد. همچنین از روغن زیتون می‌توان به عنوان پاک‌کننده آرایش چشم و پلک استفاده کرد. برای درمان خشکی پوست نوزاد هم روغن زیتون کارآیی بسزایی دارد.

روغن نارگیل بهترین ماده برای مراقبت از پوست و درمان خشکی پوست صورت است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اشعه ماورابنفش خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و باعث ایجاد چین وچروک و لکه‌های قهوه‌ای می‌شود. مطالعات نشان داده که روغن نارگیل حدود ۲۰% از تاثیر این پرتوها بر روی پوست را کاهش می‌دهد.

روغن بادام تلخ از بین برنده آثار لک و جوش، صاف شدن چین وچروک پوست، رفع خشکی پوست صورت و سایر نقاط پوستی و از بین ‌برنده جوش‌های‌ چرکی است.

این روغن پوست را عمیقا تغذیه می‎‌کند و رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. همچنین مانع خشکی پوست صورت می‌شود. از دیگر فواید جذاب آن شاداب و شفاف‌کننده پوست، بازسازی، تقویت لایه محافظ، رفع التهاب و قرمزی پوست، جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت بدون نیاز به شستشو است.

درمان خشکی پوست صورت با طب پزشکی

شما می‌توانید برای درمان خشکی پوست صورت به متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنید. علت خشکی پوست صورت چه بیرونی باشد و چه علت درونی داشته باشد، برای هرکدام در طب پزشکی راه‌حلی وجود دارد. اگر علت خشکی پوست صورت شما بیرونی باشد، می‌ توانید از مسیر آبرسانی و فیشیال پوست که منجر به رفع درماتیت و خشکی پوست می‌شود استفاده کنید. همچنین فیشیال منجر به از بین رفتن ترک‌خوردگی‌های پوست و چین وچروک می‌شود. اما اگر علت خشکی پوست صورت شما درونی باشد، پزشک برای شما آزمایش‌های مربوطه از جمله تیروئید را تجویز خواهد کرد. همچنین امکان دارد پزشک شما، برای حل این مشکل به تجویز قرص برای خشکی پوست صورت اقدام کند.

درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی و خانگی

یکی دیگر از روش های درمان سریع خشکی پوست صورت، استفاده از روش های سنتی و خانگی است. بسیاری از افراد جامعه این روش‌ها را بهتر و کارآمدتر از روش های دیگر می‌دانند. در ادامه به مهمترین این موارد اشاره می کنیم:

  • آلوئه‌ورا؛ ماسک برای خشکی پوست صورت

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌ها ومواد معدنی است که پوست برای مرطوب‌، جوان و سالم‌ ماندن به آن نیاز دارد. بنابراین از آلوئه‌ورا برای از بین بردن سوختگی ناشی از آفتاب، آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست، برطرف کردن لک‌های پوستی و درمان جوش می‌توان استفاده کرد. آلوئه‌ورا را می‌توان به تنهایی یا به صورت ماسک و مخلوط با مواد دیگری مانند: لیمو، عسل، روغن‌زیتون، گلاب و خیار به کار برد.

ماسک آلوئه ورا برای درمان خشکی پوست صورت استفاده می شود

  • ماسک زیتون و شکر

یک قاشق روغن زیتون با مقدار کمی شکر را به خوبی مخلوط کنید به طوری که ذرات شکر به خوبی در روغن زیتون حل شود. سپس به آرامی به تمام پوست خود بمالید و ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست خود را بشویید. پس از استفاده از این ماسک، نرمی و لطافت را روی پوست خود احساس خواهید کرد.

خیار به دلیل داشتن بافت پرآبی که دارد یک آبرسان و مرطوب‌ کننده قوی برای پوست به شمار می‌آید. کافی است برش‌هایی از خیار را به مدت نیم ساعت روی پوست خود قرار دهید، خواهید دید که به راحتی پوست، آبرسانی شده و باعث درمان خشکی پوست صورت شما می‌شود.

درمان سریع خشکی پوست صورت

تا اینجای مقاله به ارائه روش‌های مهم و کاربردی برای جلوگیری از خشکی پوست پرداختیم. در نظر داشته باشید که این روش ها اگرچه مناسب و کاربردی است، اما باید برای رسیدن به نتیجه بهتر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در نهایت برای درمان سریع خشکی پوست می توانید از مرطوب ‌کننده‌ها و آبرسان‌های مناسب استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از خشک‌ شدن بیشتر پوست صورت سعی کنید روزی ۸ لیوان آب بنوشید.

 

بهترین کرم برای خشکی پوست صورت

یکی دیگر از دغدغه های خانم ها، انتخاب بهترین کرم برای رفع خشکی پوست صورت است. ما به شما توصیه می‌کنیم در این زمینه حتما برای کاهش آسیب‌های جبران ناپدیر احتمالی علاوه بر تحقیقات کامل به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید.

خشکی پوست صورت

خشکی پوست صورت

نتیجه‌گیری

داشتن پوست صاف و بدون چین وچروک همیشه یکی از آرزوهای افراد به ویژه خانم‌هاست. راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید در خصوص درمان خشکی پوست صورت خود تصمیم بگیرید. همانطور که در بالا به صورت مفصل به آن اشاره شد، درمان فوری خشکی پوست صورت نیازمند دانستن دقیق علت این عارضه است. یعنی شما باید بدانید خشکی پوست صورت در اثر چیست؟ حتی اگر بخواهید به درمان خشکی پوست صورت در خانه اقدام کنید نیز باید مراقب عوارض این روش ها باشید. همچنین اطلاع از آلرژِی‌های پوستی نسبت به مواد مختلف برای شناسایی دقیق دارو و روش درمان مورد نیاز، بسیار ضروری است.

منبع: خبرگزاری سـلامت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید