تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 7:07
125 بازدید
کد خبر : 3648

آیا قرص اعصاب باعث چاقی می شود؟

آیا قرص اعصاب باعث چاقی می شود؟

قرص اعصاب و چاقی ارتباط نزدیکی با هم دارند و حتی قطع ناگهانی قرص اعصاب هم ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در این مطلب رژیم نیوز قصد داریم شما را با رابطه بین داروهای اعصاب با افزایش وزن آشنا کنیم.

داروهای اعصاب برای کنترل اضطراب و درمان افسردگی مصرف می‌شوند. این داروها گاهی به تنهایی و یا همراه با روش‌های درمان شناختی رفتاری (CBT) برای بیماران تجویز می‌شود. داروهای اعصاب و چاقی ارتباط نزدیکی با هم دارند و حتی قطع ناگهانی قرص اعصاب هم ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. در این مطلب رژیم نیوز قصد داریم شما را با رابطه بین داروهای اعصاب با افزایش وزن آشنا کنیم.

داروهای اعصاب و چاقی

قبل از اینکه به ارتباط بین قرص اعصاب و چاقی بپردازیم، خوب است با انواع داروهای اعصاب آشنا شوید که عبارتند از:

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین

 این داروها برای درمان افسردگی کاربرد دارند. از جمله می‌توان به سیتالوپرام (سلکسا)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین (لووکس)، پاروکستین (پاکسیل، پکسوا) و سرترالین (Zoloft) اشاره کرد.

مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین

 از این داروها برای کاهش بازجذب مغزی مواد شیمیایی سروتونین و نوراپی نفرین استفاده می‌شود.  از جمله آنها می‌توان به دولوکستین (Cymbalta) و ونلافاکسین (Effexor XR) اشاره کرد.

آیا قرص اعصاب باعث چاقی میشود

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

از این داروها برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود که عوارض کمتری هم نسبت به دو مورد قبلی دارند. از جمله می‌توان به آمی تریپتیلین (Elavil)، ایمی پرامین (توفرانیل) و نورتریپتیلین (Pamelor) اشاره کرد.

بنزودیازپین‌ها

 این داروها آرام‌بخش هستند و عضلات را منقبض می‌کنند. بنزودیازپین‌ها عبارتند از: آلپرازولام (زاناکس)، کلردیازپوکساید (لیبریوم)، دیازپام (والیوم) و لورازپام (آتیوان). مصرف این داروها به شدت اعتیادآور است و برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند.

آیا قرص اعصاب باعث چاقی میشود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش وزن بعد از مصرف قرص‌های چاقی، کاهش تحرک بدن و افزایش اشتهاست. بیشتر داروهای کنترل اضطراب و افسردگی با راه‌هایی مثل افزایش خواب، در کنترل استرس و افسردگی موثر هستند. برای مثال بنزودیازپین‌ها از آن دسته داروهایی که در کوتاه مدت قادرند افسردگی را با کمک افزایش خواب، کاهش هورمون آدرنالین در مغز و افزایش هورمون سروتونین کنترل کنند.

همین عامل نقش مهمی در افزایش وزن دارند. داروهای اعصاب و چاقی به خودی خود باعث افزایش وزن نمی‌شوند. به عبارت دیگر این داروها حاوی مواد مغذی یا ویتامین و …. نیستند که وزن را بالا ببرند. بلکه چون میل به کم‌تحرک بودن و اشتها را در بیمار برمی‌انگیزند، باعث چاقی می‌شوند.

لاغری بعد از قطع قرص اعصاب

کاهش وزن و لاغری بعد از قطع مصرف دارو تنها زمانی اصولی و استاندارد است که بیمار به سلامت کامل روحی رسیده باشد. درست است که به محض قطع مصرف، وزن بدن کاهش می‌یابد، اما این لاغری نشانه سلامت جسم و روان بیمار نیست. بهترین راه‌حل از نظر متخصصان برای جلوگیری از چاقی در زمان مصرف داروهای اعصاب افزایش تحرک بدن و ورزش است.

اگر دلیل چاقی افزایش حجم آب در بافت بدن باشد، به محض قطع کردن داروها، کاهش وزن را تجربه می‌کنید. البته در برخی از داروها این مورد وجود دارد.

عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب

اگر صرفا از ترس چاقی و افزایش وزن داروهایی را که پزشک تجویز کرده است، قطع کنید، راه اشتباه را رفته‌اید. در واقع خطرات ناشی از قطع قرص‌های اعصاب از خطر چاقی و افزایش وزن بیشتر است. سلامت جسم تا حد زیادی به سلامت روح و روان بستگی دارد. یکی از عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب افزایش میل به خودکشی، به تعویض افتادن درمان و تشدید علائم بیماری است.

تنها راه حل برای جلوگیری از تاثیر داروهای اعصاب و چاقی انجام ورزش است. کنترل اشتها در این زمان کار راحتی نیست. چون از یکسو بدن میل به خوردن بیشتر دارد. از سوی دیگر میل به خوابیدن هم باعث تولید هورمون شادی‌آور در بدن می‌شود که هر دو مورد در آرامش اعصاب موثرند.

اما اگر در کنار مصرف این داروها تحت نظر پزشک، ورزش و فعالیت بدنی منظمی هم داشته باشید، روند درمان سرعت می‌گیرد. از سوی دیگر کالری‌سوزی هم اتفاق می‌افتد که بدون شک تا حد زیادی از افزایش وزن بدن پیشگیری می‌شود.

لاغری بعد از قطع قرص اعصاب

لاغری بعد از قطع قرص اعصاب

کمک گرفتن از رویکردهای رفتار درمانی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، برخی از روانپزشکان برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان از روش‌های رفتار درمانی هم کمک می‌گیرند. رویکردهای غیردارویی جدید از قبیل ذهن‌آگاهی و درمان شناختی رفتاری به همین منظور انجام می‌شود.

مراجعه به متخصص تغذیه

تغذیه غیر اصولی هم یکی از عواملی است که باعث تشدید تاثیر داروهای اعصاب و چاقی می‌شود. میل به مصرف غذای بیشتر یکی از تاثیرات مصرف داروهای اعصاب است. اما این غذا می‌تواند پرکالری یا کم کالری هم باشد. به جای اینکه با مصرف غذاهای پرکالری اشتهای خود را ارضا کنید، بهتر است به سمت غذاهای کم کالری بروید. در این رابطه یک متخصص تغذیه می‌تواند با یک برنامه منظم و اصولی تغذیه در دوره مصرف داروهای اعصاب کمک زیادی به شما کند.

سخن آخر

بین مصرف داروهای اعصاب و چاقی ارتباط نزدیکی وجود دارد. اغلب بیمارانی که این داروها را مصرف می‌کنند، طی یک دوره وزنشان بالا می‌رود. اما جای نگرانی نیست و بعد از درمان می‌توانند به وزن ایده‌آل برگردند. هر چند این مورد کمی سخت است و توصیه می‌کنیم در زمان مصرف داروهای اعصاب حتما ورزش و رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید