تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 15:11
65 بازدید
کد خبر : 3817

مواد غذایی مضر برای پروستات

مواد غذایی مضر برای پروستات

پرهیز از برخی مواد غذایی مضر برای پروستات از جمله گوشت قرمز و فراوری شده و غذاهای سرشار از قند ساده هم به نفع سلامت کلی بدن و هم سلامت پروستات است.

آیا مواد غذایی مضر برای پروستات را می‌شناسید؟ پروستات غده‌ای در اندازه گردوی کوچک در دستگاه تناسلی مردانه در ابتدای مجرای ادرار است که فاکتورهای زیادی روی سلامت آن تاثیر می‌گذارند از جمله رژیم غذایی. پرهیز از برخی مواد غذایی مضر برای پروستات از جمله گوشت قرمز و فراوری شده و غذاهای سرشار از قند ساده هم به نفع سلامت کلی بدن و هم سلامت پروستات است.

مصرف برخی غذاها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شوند که با حذف یا کاهش این غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از بیماری‌های پروستات مانند سرطان پروستات جلوگیری کرد. با حذف غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری یا روند بیماری را کندتر کرد. در ادامه با ما باشید تا با مواد غذایی مضر برای پروستات بیشتر آشنا شوید.

مواد غذایی مضر برای پروستات

تغذیه و رژیم غذایی این قدرت را دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری های پروستات ازجمله سرطان پروستات را کاهش دهد. براساس نتایج مرکز پزشکی سن فرانسیسکو با رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین و حذف قندهای ساده، سرشار از فیبر، و میوه و سبزیجات می‌توان از سرطان پروستات جلوگیری کرد یا روند پیشروی سرطان را کاهش داد. علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص، برخی خوراکی‌ها هم هستند که با حذف آن‌ها می‌توانید پروستات خود را سالم نگه دارید. مواد غذایی مضر برای پروستات که نباید بخورید عبارتند از:

  • گوشت قرمز فرآوری‌شده
  • لبنیات پرچرب
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • چربی اشباع شده
  • مرغ غیرارگانیک
  • کافئین
  • غذاهای پرادویه و اسیدی
  • کیک و شیرینی‌ها
  • سس‌ها و چاشنی‌ها
  • چربی اشباع‌شده در کره، شیر نارگیل، سوسیس، بیکن و پنیر
  • کلسیم بیش‌ازحد
تغذیه و رژیم غذایی این قدرت را دارد که ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش بدهد.
تغذیه و رژیم غذایی این قدرت را دارد که ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش بدهد.

تاثیر رژیم غذایی بر پروستات

از تاثیر رژیم غذایی بر پروستات می‌توان به حفظ سلامت پروستات اشاره کرد. درواقع همانطور که رژیم غذایی از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند، رژیم غذایی مفید هم می‌تواند از مشکلات و بیماری‌های پروستات جلوگیری نماید. سبزی و میو‌ه‌های سبز، زرد، قرمز و نارنجی رنگ، توت‌ها، کلم‌ها، مرکبات، سیر و پیاز، هویج، چغندر و هندوانه و فلفل‌های دلمه‌ای رنگی مانع از بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات می‌شوند.

به نقل از getopt:

رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد. براساس پژوهش‌های علمی، رژیم غذایی پرفیبر با چربی پایین طی ۱۰ روز باعث تغییرات در خون شده و میزان رشد سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد.
رژیم غذایی سرشار از فیبر روی میزان هورمون‌های تاثیرگذار در پیشروی سرطان پروستات تاثیر می‌گذارد.

رژیم غذایی برای بزرگی پروستات

هورمون جنسی تستوسترون در پروستات به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. اگر میزان هورمون DHT در پروستات از حد طبیعی بیشتر شود با بزرگی پروستات روبه‌رو می‌شویم.

رژیم غذایی مناسب برای بزرگی پروستات باید حاوی خوراکی‌های زیر باشد:

  • توت سیاه، توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک
  • ماهی سالمون
  • گوجه‌فرنگی
  • بروکلی
  • مغزها
  • پیاز و سیر
  • مرکبات

به نقل از healthline:

رژیم غذایی حاوی گوشت یا لبنیات می‌تواند ریسک بزرگ شدن پروستات را بیشتر کند.

‏دشمن پروستات

افرادی که از چاقی و اضافه وزن بیش از حد رنج می‌برند بیشتر از افراد با وزن متناسب در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. درواقع چاقی دشمن پروستات است. چرا که احتمال بازگشت بیماری بعد درمان در افراد چاق بیشتر است. به همین دلیل باید به تغذیه سالم توجه داشته باشید تا شاخص توده بدنی بالا نرود.

پروستات و ماست

زیاده‌روی در مصرف لبنیات ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. بهتر است لبنیات کم‌چرب در رژیم غذایی داشته باشید یا از شیر سویا، شیر نارگیل و شیر بادام استفاده کنید. مصرف ماست و دوغ برای پروستات مناسب نیست و جزء مواد غذایی مضر برای پروستات محسوب می‌شود.

دوغ برای پروستات

دوغ همانند لبنیات در لیست غذاهای مضر برای پروستات قرار می‌گیرد.

داروهای مضر برای پروستات

مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود. داروهای مضر برای پروستات عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • ضد التهاب‌های غیراستروئیدی
  • ادرارآورها
  • آنتی‌هیستامین و ضداحتقان‌ها که باعث دشوارتر شدن تخلیه مثانه می‌شوند.
مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود.
مصرف برخی داروها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شود.

چای دشمن پروستات

مصرف چای سیاه باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات و تکرر ادرار می‌شود، اما چای سبز دشمن پروستات نیست. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز با خاصیت ضدالتهابی و ضدحساسیتی می‌تواند از رشد و پیشروی سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری کند. ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای سبز می‌خورند به‌مراتب کمتر است.

میوه های مضر برای پروستات

مصرف میوه و سبزیجات تازه به‌خصوص میوه‌های قرمز و سبز رنگ حاوی آنتی‌اکسیدان نه‌تنها برای پروستات مضر نیست بلکه باعث حفظ سلامت این غده و پیشگیری از روند پیشروی سرطان پروستات می‌شود.

مضرات پیاز برای پروستات

مصرف پیاز به‌خاطر آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی که دارد، در زمره مواد غذایی مضر برای پروستات قرار نمی‌گیرد. به‌علاوه اینکه نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی سیر و پیاز می‌تواند احتمال ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را کاهش دهد.

غذاهای تند و پروستات

خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند. مصرف غذاهای تند مثل فلفل تند باعث ناراحتی و تشدید علائم پروستات می‌شود. به همین خاطر در مواردی که فرد از بزرگی پروستات یا سرطان پروستات‌ رنج می‌برد، متخصص اورولوژی مصرف غذاهای تند، ادویه، ترشیجات و چاشنی‌ها را ممنوع می‌کند.

خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند.
خوراکی‌های تند و پرادویه از جمله مواد غذایی مضر برای پروستات به‌شمار می‌آیند.

سوسیس و کالباس و آسیب به پروستات

سوسیس و کالباس از مواد غذایی فرآوری‌شده‌ گوشت قرمز هستند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات و آسیب به پروستات را چندبرابر می‌کنند. حتی افرادی که سابقه ابتلا به بیماری‌های پروستات را دارند، باید از مصرف سوسیس و کالباس خودداری کنند. چرا که این خوراکی‌ها در لیست سیاه ماده غذایی مضر برای پروستات قرار می‌گیرند.

سوسیس و کالباس از مواد غذایی فرآوری‌شده‌ گوشت قرمز هستند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات و آسیب به پروستات را چندبرابر می‌کنند.

برای دریافت رژیم مناسب پروستات به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائمی مانند التهاب پروستات، درد حین ادرار، انزال دردناک یا درد در ناحیه لگن باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. متخصص اورولوژی پس از معاینه بالینی و بررسی سوابق بیمار دستور آزمایش پروستات می‌دهد. متخصص اورولوژی غذاهای مفید برای پروستات و غذاهای مضر را به بیمار اعلام می‌کند و باید برای درمان و جلوگیری از روند پیشروی بیماری حتما رعایت شوند.

مصرف مواد غذایی مضر برای پروستات ممکن است یک بیماری ساده را به سرطان پروستات تبدیل کند. با مشاوره متخصص اورولوژی می‌توانید از متخصص تغذیه هم برای دریافت رژیم مناسب پروستات کمک بگیرید.

منبع: دکترتو

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید