تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 10:14
49 بازدید
کد خبر : 4164

نوسانات فشارخون به سلامت قلب و مغز آسیب می رساند

نوسانات فشارخون به سلامت قلب و مغز آسیب می رساند

محققان استرالیایی گزارش دادند که فراز و نشیب در عرض ۲۴ ساعت یا حتی طی چند روز یا هفته در فشارخون، با اختلال در تفکر مرتبط است.

فشارخون

فشارخون

به گزارش گروه بهداشت و درمان رژیم نیوز محققان استرالیایی گزارش دادند که فراز و نشیب در عرض ۲۴ ساعت یا حتی طی چند روز یا هفته در فشار خون، با اختلال در تفکر مرتبط است.

تغییرات بیشتر در فشار خون سیستولیک که عدد بالا در زمان خوانش است، با سفت شدن شریان‌ها همراه است که با بیماری قلبی مرتبط است.

«داریا گاتریج»، نویسنده اصلی از آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی پیری و اختلالات شناختی دانشگاه استرالیای جنوبی، گفت: «درمان‌های بالینی بر فشار خون بالا تمرکز می‌کنند، در حالی که نوسان‌های فشار خون را نادیده می‌گیرند.»

گاتریج در ادامه افزود: «فشار خون می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف – کوتاه و طولانی- در نوسان باشد و به نظر می‌رسد که این روند خطر ابتلاء به زوال عقل و مشکل در سلامت عروق خونی را افزایش می‌دهد.»

آسیب نوسانات فشارخون به سلامت قلب و مغز

ه‌ای از زوال عقل یا اختلال تفکر نداشتند، مورد مطالعه قرار دادند. این تیم فشار خون شرکت کنندگان را کنترل کرد، آزمایش شناختی از آنها بعمل آورد و سفتی شریان در مغز و شریان‌های آنها را اندازه‌گیری کرد.

گاتریج گفت: «ما متوجه شدیم که تغییرات فشار خون بالاتر در یک روز و همچنین در طول روز با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است. ما همچنین دریافتیم که تغییرات فشار خون در فشارخون سیستولیک با سفتی عروق خونی بالاتر در شریان‌ها مرتبط است.»

او گفت: «این نتایج نشان می‌دهد که انواع مختلف تغییرپذیری فشارخون احتمالاً مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنایی متفاوتی را منعکس می‌کند، و تغییرات فشار خون سیستولیک و دیاستولیک هر دو برای عملکرد شناختی در افراد مسن‌تر مهم هستند.»

به گفته محققان، تغییر فشار خون به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک نشانگر بالینی اولیه یا هدف درمانی برای اختلال تفکر باشد.

منبع: خبرگزاری سلامـت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید