تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 5:53
44 بازدید
کد خبر : 4184

همه کشور‌های جهان برای پزشکان ما فرش قرمز پهن می‌کنند

همه کشور‌های جهان برای پزشکان ما فرش قرمز پهن می‌کنند

شهریاری گفت: در آمریکا، اروپا و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای پزشکان ما فرش قرمز پهن کرده‌اند و ما هیچ کاری برای پزشکان خود نمی‌کنیم.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر درباره برنامه هفتم و ارزیابی وی درباره حوزه سلامت اظهار کرد: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را  مجلس شورای اسلامی سعی کرد که در قانون برنامه هفتم بیاورد، اما این قانون چند درصد قابلیت اجرا دارد و اینکه کسانی که باید مدیریت کنند تا چه مقدار می‌توانند آن را عملی کنند یک بخش دیگر است چون طبق آمار‌های ما حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد این برنامه‌ها عملی می‌شود.

پزشکان

پزشکان

وی ادامه داد: تمام برنامه‌های کلی ما قبل و بعد از انقلاب متاسفانه به طور کامل اجرایی نشده و مجلس باید در چارچوب سیاست‌های خود اقدام کند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود:‌ مدعی اصلی برای اجرای سیاست‌ها، دولت و وزیر‌ها هستند و آن‌ها باید به دنبال دلیل اجرایی نشدن قانون‌ها باشند.

پزشکان برای امرار معاش به مشکل خورده‌اند

شهریاری گفت: اکنون تعداد قابل توجه‌ای از پزشکان عمومی ما کار اصلی خود را انجام نمی‌دهند و مجبورند کار‌های دیگری نیز برای امرار معاش انجام دهند. بیمارستان‌های دولتی باید در خدمت مردم باشند و ما باید زمینه‌های مناسبی برای خدمت به مردم ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: ما نتوانستیم کاری کنیم که پزشکان ما به صورت تمام‌وقت و با انرژی بالا در بیمارستان‌ها بمانند و به عموم مردم خدمت کند. اکنون ما هنوز نمی‌دانیم سیستم بهداشت و درمان ما آیا دولتی است یا خصوصی و یا چه عنوانی دارد. خودمان نیز هنوز متوجه این مورد نشده‌ایم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد:‌ در قانون برنامه هفتم هم عزیزان در وزارت بهداشت باید بدانند که مشکلاتی که در این لایحه وجود دارد چیست و اگر ندانند همین اتفاق می‌افتد که لایحه به صحن علنی می‌آید و مجلس نیز نمی‌تواند به آن رای دهد.

وی در ارتباط با طرح دارویار اظهار کرد: لااقل سه مورد را در صحن علنی آوردیم و وزرای مختلف را به مجلس دعوت کردیم و مسائل و تذکرات را مطرح کردیم. ما از تمامی ظرفیت‌های خود در حوزه نظارت مجلس استفاده کردیم. تحقیق و تفحص را انجام دادیم و البته باید این را عنوان کنیم مواردی را که به قوه قضاییه دادیم هنوز هیچ بازخوردی را از قوه قضاییه درباره گزارش‌های خود ندیدیم. حداقل من بازخوردی نمی‌بینم و جوابی آن‌ها نمی‌دهند.

شهریاری ادامه داد: به عنوان مثال درباره مصوبه کنکور چه مقدار فشار بر روی نمایندگان بود و از ما می‌خواستند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کنیم و ما نمی‌توانستیم این کار را کنیم و مجبور شدیم آن را به شورای نگهبان بفرستیم.

وی گفت:‌ ساختار‌ها در تمامی قوا باید اصلاح شود. تا اقدامات بهتری را بتوانیم انجام دهیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: تمام وقت ما را مشکلات در ارتباط با دارو گرفته است. ما تنها به دلیل نتوانستن در مدیریت به یک‌باره درباره مثلا شیرخشک یا دارو‌های دیگر کمبود را احساس می‌کنیم.

توزیع عادلانه پزشک در کشور وجود ندارد

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ اکنون تعداد پزشک‌های ما خیلی کم هم نیست، اما توزیع عادلانه در کشور وجود ندارد و پزشکان ما در کلانشهر‌ها متمرکز شدند البته ما باید زمینه کار را برای پزشکان که می‌خواهیم در مناظق محروم باشند فراهم کنیم، اما اکنون این کار را نمی‌کنیم و توقع کار هم داریم. حقوقی که به این پزشکان می‌دهند اندازه هزینه رفت و آمد آن‌ها به خانه خود هم نمی‌شود.

وی گفت:‌ داوطلب‌ برای جراحی قلب و عروق کم شده است و در خیلی از دانشگاه‌ها دستیار برای بیهوشی و اورژانس نداشتیم و این‌ها را مکتوب به تمام مسئولین ارائه کردیم. اکنون شرایط خوبی برای جامعه پزشکی ما وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  تصریح کرد: اکنون تمام کشور‌های اروپایی بیشترین تسهیلات را به پزشکان نمی‌دهند و استادان ما در آمریکا، اروپا و حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای پزشکان ما فرش قرمز پهن کرده‌اند و ما هیچ کاری برای پزشکان خود نمی‌کنیم. ما هنوز نمی‌توانیم پزشکان خود و زمینه خدمت آن‌ها را برای مردم فراهم کنیم و حتی نتوانستیم خواسه‌های رهبری را در این زمینه اجرایی کنیم.

شهریاری بیان کرد: دولت هم حداکثر تلاش خود را می‌کند، اما اکنون شرایط خوبی در جامعه پزشکی نداریم و نتوانستیم آن‌ها را جذب خود کنیم.

وی اظهار کرد: اکنون تعداد جراحان مغز و اعضاب ما نسبت به خیلی از کشور‌ها بیشتر است، اما اکثریت آن‌ها در تهران و سایر کلانشهر‌ها هستند که باید این  مشکلات را نیز حل کنیم.

کاهش ذخیره داروهای استراتژیک به ۲ ماه

نماینده مردم زاهدان در مجلس در ارتباط با ارز ترجیحی گفت:‌ خدمت رئیس جمهور هم در این باره نامه دادیم و پیشنهاد کردیم که باید منابع مالی که برای این کار می‌گذاریم مشخص باشد. دولت نتواست آن منابع مالی را فراهم کند و دولت پس از آن طرح دارویار را اجرایی کرد. وقتی قرار است ارز ترجیحی عملی شود بیمه‌ها باید پرداختی داشته باشند و افزایش قیمت دست مردم نباشد، اما وقتی که مدیریت نباشد پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می‌کند.

شهریاری اضافه کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد پرداختی از جیب مردم بالا رفته است. طر ح دارویار کمک کرده است، اما همچنان افزایش پرداخت قیمت‌ها را برای مردم دیده‌ایم و این برای مردم مشکل است البته تولیدکنندگان با وجود ارز ترجیحی به مشکل می‌خورند و در این امر ما باید مقابل قاچاق را بگیریم. ما اعتقاد داریم اکنون تولیدکنندگان هنوز مشکل جدی دارند و باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  در پایان اظهار کرد:‌ در قانون برنامه هفتم این را ذکر کرده‌ایم که ذخیره دارو‌های استراتژیک ما باید برای ۶ ماه باشد، اما اکنون برای بعضی دارو‌ها تنها ۲ ماه است و باید به این کمبود‌ها رسیدگی شود.

منبع:یاشگاه خبرنگاران

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید