تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 10:27
123 بازدید
کد خبر : 10083

رژیم یخ (رژیم یخ آلپاین) چیست و چگونه کار می کند؟

رژیم یخ (رژیم یخ آلپاین) چیست و چگونه کار می کند؟

رژیم یخ چیست؟ روش خوردن تکه‌های یخ برای لاغری که این روزها هواداران زیادی در میان زنان و دختران جوان پیدا کرده، به این صورت است که فرد هر روز به شکل منظم و مستمر، یک تکه کوچک یخ می‌خورد، بدون آن که تغییری در رژیم غذایی خود به وجود آورد. در ادامه همراه باشید تا صحت این موضوع را با هم بیشتر برسی کنیم

رژیم یخ چیست؟ آیا می‌توان با استفاده از یخ لاغری و کاهش وزن موثر را تجربه نمود؟ رژیم یخ، نوعی روش کاهش وزن جدید است که عمدتا در فضای مجازی برای رسیدن به اندام و وزن مورد نظر افراد، تبلیغ می‌شود؛ اما آیا کاهش وزن با یخ حقیقت دارد؟

 روش لاغری با استفاده از یخ که به آن alpine ice hack نیز گفته می شود یکی از روش های جدید کاهش وزن است که توسط اینفلوئنسرها و عمدتا در فضای مجازی، به عنوان یک راه حل سریع برای سوزاندن چربی ها و کاهش وزن معرفی می گردد. با توجه به اینکه ادعای لاغری با یخ در شبکه های اجتماعی به ویژه تیک تاک و اینستاگرام به شدت وایرال شده است، در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات متخصصان تغذیه در خصوص این روش می پردازیم. همچنین بررسی می کنیم که آیا خوردن یخ به لاغری کمک می کند؟ آیا با قرار گرفتن در آب یخ یا کمپرس آب سرد می توان چربی سوزی کرد؟

یخ خوردن با پایین آوردن دمای بدن باعث افزایش کالری سوزی و متابولیسم می شود. یکی از رژیم های لاغری مورد بحث، رژیم یخ نام دارد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رژیم یخ خوردن برای لاغری متدی است که  سعی دارد با تنظیم دمای بدن، که یکی از عوامل موثر در کالری سوزی است، به درمان چاقی کمک کند. از آنجایی که یخ خوردن می تواند عوارض متعددی داشته باشد، تاثیر این رژیم برای سلامتی باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این مقاله به معرفی رژیم یخ خوردن برای لاغری می پردازیم و با مزایا و معایب آن آشنا می شویم.

رژیم یخ چیست؟

رژیم یخ خوردن برای لاغری بر پایه ایده ای طراحی شده که وقتی بدن دمای داخلی پایین تری دارد، سوخت و ساز چربی بهتر صورت می گیرد. افرادی که رژیم یخ خوردن را دنبال می کنند، هر شب قبل از خواب یک لیوان آب یخ می نوشند تا دمای  بدن شان کاهش پیدا کند.

سپس نوعی مکمل لاغری به نام آلپیلین می خورند که در این ویدیو های وایرال شده نمایش داده می شود. این مکمل لاغری دارای شش ماده تشکیل دهنده است، که دو مورد از آنها برای سلامتی مفید و دارای خاصیت حقیقی هستند، که البته به لاغری ارتباطی ندارند.

اما مقدار بسیار کمی اطلاعات و تحقیقات درباره سایر چهار ماده دیگر وجود دارند. بنابراین تاثیر این مکمل بر بدن ثابت نشده و بر پایه حقیقت علمی نیست.

دمای بدن چه ارتباطی با چاقی دارد؟

عوامل محیطی در فرایند های بیولوژیک بدن تاثیر زیادی می گذارند. یکی از این عوامل دمای داخلی بدن است که توسط بدن کنترل می شود و مقدار آن در حالت سلامتی از یک بازه طبیعی بیشتر یا کمتر نمی شود. به طور کلی این دما می تواند بر سوخت و ساز بدن نقش داشته باشد. هر چقدر دمای بدن افزایش پیدا کند، میزان متابولیسم هم افزایش میابد.

در صورتی این دمای بیشتر شود، متابولیسم افت شدید و غیر منتظره ای خواهد داشت. با افزایش هر ۱ درجه سلسیوس در بدن، مصرف اکسیژن ۱۰ الی ۱۳ درصد افزایش میابد. این تغییر دما خود منجر به افزایش سرعت متابولیسم می شود.

چگونه رژیم یخ بگیریم؟

چگونه رژیم یخ بگیریم؟

لاغری با یخ

در حالی که بسیاری از ویدیو های وایرال شده، شیشه های پر از یخ را نشان می دهند، تمرکز اصلی این رژیم غذایی یخ نیست. این ترند آنلاین در واقع سعی دارد با تبلیغ این رژیم نوعی مکمل غذایی به نام آلپیلین (به معنی آمده از کوه های آلپ) را تبلیغ کند. آلپیلین، کپسول هایی پر از موادی هستند که از کوه های آلپ گردآوری شده اند، به همین دلیل این رژیم تکنیک یخ آلپ هم نامیده می شود.

درست مانند سایر ترند های رژیمی یا مکمل های معروف، رژیم یخ خوردن هم لایه ای از حقیقت علمی در درون خود دارد که باعث می شود ادعاها واقعی به نظر برسند. با این وجود، این حقیقت های علمی در اکثر موارد اغراق شده و یا اشتباه تفسیر شده اند.

در این مورد به خصوص، مدعیان رژیم غذایی یخ خوردن معتقدند چربی سوزی ناحیه شکم و پهلو به دلیل دمای پایین بدن است. آنها این تئوری را بر پایه تحقیقی در سال ۲۰۲۰ توجیه می کنند که در دانشگاه پزشکی استنفورد انجام گرفت. این تحقیق نشان داده است مجموع دمای داخلی بدن ما از دو قرن پیش تا کنون، در حال کاهش بوده است.

طراحان رژیم یخ خوردن ادعا کردند که دلیل رایج شدن چاقی در بین مردم، به خاطر این دمای داخلی بدن که در حال کاهش است، می باشد. با این حال، یکی از محققان و سرپرستان اصلی این تحقیق در مصاحبه ای اعلام کرده است که برداشت مردم از این نتایج، به این سادگی ها نیست. او می گوید درست است که به طور میانگین، چاقی و اضافه وزن رایج تر شده و دمای بدن ما کاهش پیدا کرده است، که نشان دهنده تغییر متابولیسم است.

اما عوامل بسیار دیگری هم در این فرایند نقش دارند که در این دوران اتفاق افتاده اند. برای مثال، غذاهایی پرکالری بیشتر، سبک زندگی پشت میز نشینی و تحرک کم، کاهش بیماری های عفونی و حتی دستگاه های گرمایی و سرمایی که باعث متعادل سازی دما می شوند.

سیستم ایمنی ما، که کالری می سوزاند و باعث بالابردن دما می شود، در گذشته بسیار فعال تر از حال حاضر بوده. حتی باکتری هایی که در بدن ما زندگی می کنند متفاوت بوده اند و آنها هم گرما تولید می کنند. بنابراین ممکن است  مردم در گذشته به دلایل مختلفی لاغرتر بوده اند، که ما در حال حاضر متوجه آنها نیستیم. در طی زمان، انسان ها قد بلندتر، چاق تر و سالم تر شده اند و در همین حال دمای بدن هم کاهش پیدا کرده است. اما این موارد ارتباطی به یکدیگر ندارند.

آیا یخ خوردن باعث لاغری می شود؟

رژیم یخ خوردن دمای پایین بدن را مقصر چاقی می داند، اما این فرضیه از ابتدا اشتباه است. در حالی که تحقیقات درباره رابطه بین دمای بدن و وزن بدن در طی سال ها ادامه داشته است، یافته ها گاهی متضاد بوده اند. برخی از محققان معتقدند که دمای پایین بدن می تواند فرد را در در معرض چاقی قرار دهد. دلیل این اتفاق پدیده ای به  نام نارسایی گرمایی، یا ناتوانی در سوزاندن موثر کالری ها است. با این حال آخرین توافق نشان می دهد که ارتباطی بین چاقی و دمای کاهش یافته بدن وجود ندارد.

وبسایت آلپیلین از تحقیقی منتشر شده در ژورنال بین المللی چاقی استفاده کرده است که با پیش فرض مورد نظر آنها در تضاد است. نتایج این تحقیق نشان داده است که دمای بدن با افزایش وزن بیشتر می شود. این برخلاف ادعای برند محصول مکمل است که ادعا می کند دمای بدن با افزایش وزن، کاهش پیدا می کند.

آیا جویدن یخ باعث لاغری می شود؟

آیا جویدن یخ باعث لاغری می شود؟

با این که بسیاری از ویدیو های وایرال در فضای مجازی نشان می دهند افراد با رژیم یخ خوردن لاغر شده اند، متخصصان معتقدند هیچ عاملی در این رژیم نمی تواند به کاهش بیش از ۲ کیلوگرم وزن کمک کند، و رژیم یخ خوردن دارای مضرات زیادی است. به علاوه مقدار ماده های موجود، خالص بودن آنها و پتانسیل آلودگی موجود در مکمل های لاغری باید از نگرانی های افراد در مصرف این محصول باشد.

یکی از متخصصان تغذیه که درباره این رژیم غذایی لاغری تحقیق می کرد، گفته است دلیل توجیه کننده جویدن یخ برای لاغری قابل درک است. در واقع این رژیم با بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز،  چربی سوزی را افزایش می دهد. اما هیچ یافته علمی نمی تواند ثابت کند که جویدن یخ باعث لاغری می شود.

تئوری این است که بدن با استفاده از انرژی که صرف گرم کردن بدن، یا به عبارتی آب کردن یخ می کند، کالری می سوزاند. در نتیجه همین فرایند، باعث ایجاد حس سیری هم می شود. همچنین بسیاری از تحقیقات با نتایج غیرمنطقی به وجود این تاثیر پرداخته اند. درحالی که برخی تحقیقات نشان می دهند نوشیدن آب یخ یا جویدن یخ هیچ تاثیری بر متابولیسم فرد نمی گذارد، سایر آنها نشان می دهند این تاثیر به قدری ناچیز است که می توان از آن صرف نظر کرد.

متخصصان درباره جویدن یخ هشدار می دهند چراکه می تواند برای سلامت دندان و لثه عوارض جدی داشته باشد. به جای دنبال کردن رژیم یخ خوردن برای لاغری، آنها توصیه می کنند با حفظ یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت فیزیکی مستمر، روی عادت های اساسی سبک زندگی خود تمرکز کنید. اینها راه های موثرتری برای کنترل و بهبود متابولیسم برای لاغری هستند.

افزایش متابولیسم برای لاغری

افزایش متابولیسم برای لاغری

از آنجایی سوخت و ساز بالا در بدن به لاغری کمک می کند، بسیاری از افراد قصد دارند با روش های مختلف، متابولیسم خود را افزایش دهند. اما برای این منظور ابتدا باید متابولیسم خود را اندازه بگیرید. یکی از راه های ساده و سریع برای اندازه گیری میزان سوخت و ساز یا متابولیسم، دمای بدن است. دمای بدن تنها با هدف گرم نگهداشتن ما تنظیم نمی شود. در واقع این دما تمام فعالیت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که یکی از آنها توانایی سوزاندن کالری است. بسیاری از تحقیقات در حال گسترش، در حال بررسی و ایجاد روش هایی برای درمان چاقی با مورد هدف قرار دادن دمای داخلی بدن هستند.

یک دیگر از عواملی که به حفظ دمای بدن کمک می کنند، T3 است. T3 مدل فعال هورمون تیروئید است که از هورمون T4، مدل غیر فعال، به دست میاید. بنابراین بررسی دمای بدن همچنین نشان دهنده کارکرد تیروئید است. در صورتی که دمای بدن شما به طور دائم پایین ( پایین تر از C 36.5 ) است، می تواند نشان دهنده آن باشد که به کندی متابولیسم مبتلا هستید. در همین حال دمای پایین بدن می تواند به دلیل تبدیل نشدن هورمون های تیروئید از حالت غیرفعال به فعال، به وجود بیاید.

یکی از تحقیقاتی که درباره ارتباط دمای بدن با لاغری انجام شد، نتایج جالبی به همراه داشت. در نتایج این تحقیقات دریافتند که زنان مبتلا به چاقی دمای بدن پایین تری داشتند؛ به خصوص در طول روز، در حالی که هیچ تفاوتی در دمای بدن هنگام شب وجود ندارد. دمای پایین بدن نشان دهنده نوعی کاهش در توانایی مصرف انرژی و در نتیجه، درجه متابولیک (کالری سوزی) پایین است. این عامل می تواند موجب افزایش وزن بلند مدت، حدود ۲ کیلوگرم در سال شود. تنظیم کردن دمای بدن در کنترل وزن و لاغری تاثیر چشم گیری دارد و می تواند به حفظ میزان انرژی کمک کند.

فواید خوردن یخ

فواید خوردن یخ

رژیم یخ

در رژیم یخ خوردن برای لاغری، به فواید خوردن یخ اشاره شده است. از این موارد می توان به بالا بردن چربی سوزی اشاره کرد که در نتیجه تغییرات سیستم بدن برای بالا بردن دما به وجود میاید. سایر فواید یخ خوردن برای لاغری، شامل آب رسانی به بدن و فزایش ناگهانی هشیاری و تمرکز است. با این وجود، نتایج علمی اثبات شده کمی برای حمایت از ادعاهای رژیم یخ خوردن برای لاغری وجود دارد.

عوارض خوردن یخ

عوارض خوردن یخ

خوردن یخ در برخی نوشیدنی ها یا در مقدار کم لزوما مضر نیست. اما مصرف دائم تکه های یخ، به خصوص در اندازه زیاد، می تواند به لثه و سلامت دهان و دندان آسیب برساند. همچنین داشتن تمایل به خوردن یخ می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی مربوط به متابولیسم باشد. اگرچه علت تمایل به خوردن یخ نامشخص است، این عادت معمولا به دلیل کمبود آهن به وجود میاید. سایر عوارض جویدن یخ عبارتند از اختلالات گوارشی، کمبود مواد مغذی و انواع سوء تغذیه.

سخن پایانی

در نهایت، بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام به کار گرفتن رژیم های اصولی، انجام ورزش منظم  و تغییر عادت های اساسی سبک زندگی است. دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و خوردن غذاهای سالم به جای وعده های مضر، به علاوه افزایش تحرک فیزیکی باعث کالری سوزی بیشتر و لاغری می شود. این شیوه نه تنها به کاهش وزن کمک می کند، بلکه به بهبود سلامت بدن هم منجر می شود.

حتی اگر رژیم یخ را برای لاغری انتخاب نکنید، در هر صورت خوردن یخ یا آب در دمای بسیار پایین، برای بدن مضر است. رژیم یخ شیوه مناسبی برای تنظیم دمای بدن نیست و نمی تواند باعث ایجاد نتایج بلند مدت شود.

سوالات متداول

آیا خوردن تکه های یخ باعث لاغری می شود؟

تئوری موجود در رژیم یخ بر پایه حقیقتی علمی است. در واقع با خوردن یخ در این رژیم، فرد قصد دارد دمای بدن را پایین بیاورد تا این دما توسط سوزاندن کالری به حد طبیعی خود برگردد. این فرایند می تواند باعث افزایش متابولیسم شود. اما هیچ اثباتی برای تاثیر رژیم یخ بر لاغری وجود ندارد و این رژیم توسط متخصصان تایید نمی شود.

آیا افزایش دمای بدن باعث لاغری می شود؟

دمای بدن یکی از عوامل موثر در سوخت و ساز بدن است. بالا رفتن دمای بدن باعث کالری سوزی بیشتر می شود و می تواند در لاغری تاثیر داشته باشد. اما این دما به طور طبیعی توسط فرایند های متابولیک تنظیم می شود و رژیم یخ نمی تواند تاثیر دائمی در تغییر آن داشته باشد.

چگونه دمای بدن را کنترل کنیم؟

مصرف مواد غذایی هایی که طبع گرم و تند دارند مثل زنجبیل، دارچین، فلفل قرمز و زردچوبه می تواند در تنظیم دمای بدن و در نتیجه سوخت و ساز آن موثر باشد. یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای کنترل دمای بدن، روغن نارگیل است. روغن نارگیل در بدن تجزیه می شود و به جای ذخیره شدن چربی، به انرژی تبدیل می شود. این فرایند می تواند باعث افزایش دمای بدن شود. خوردن مواد مغذی برای تقویت تیروئید از مهم ترین این روش ها است. سلنیم، ویتامین A و امگا-۳ از مهم ترین این مکمل ها هستند. این ریزمغذی ها باید به حد کافی مصرف شوند و زیاده روی در دریافت آنها هم می تواند به عوارضی منجر شود.

منبع: سلامتی من

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید