تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 18:24
239 بازدید
کد خبر : 2491

رژیم دفع پروتئین؛ رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

رژیم دفع پروتئین؛ رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

رژیم دفع پروتئین کلیه از مواردی است که رعایت کردن آن اهمیت ویژه‌ای برای بیمارانی که عملکرد کلیه آنها با اختلال مواجه شده است، دارد. اگر پروتئین بیش از حد در ادرار وجود داشته باشد، وجود یک بیماری می‌تواند پشت آن باشد.

رژیم دفع پروتئین کلیه از مواردی است که رعایت کردن آن اهمیت ویژه‌ای برای بیمارانی که عملکرد کلیه آنها با اختلال مواجه شده است، دارد. پروتئین موجود در ادرار در مقادیر کم کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

اما اگر پروتئین بیش از حد در ادرار وجود داشته باشد، وجود یک بیماری می‌تواند پشت آن باشد.  ابتدا پزشک ماهیت و کمیت پروتئین‌ها را با جزئیات تجزیه‌وتحلیل می‌کند. سپس از شما خواهد خواست که از یک رژیم غذایی مناسب برای دفع پروتئین کمک بگیرید. در این مقاله از رژیم نیوز قصد داریم تا تمام نکاتی که درباره رژیم غذایی دفع پروتئین کلیه را بررسی کنیم.

رژیم دفع پروتئین

یک رژیم غذایی کم پروتئین یک رژیم غذایی با کالری محدود نیست که در درجه اول برای کاهش وزن در نظر گرفته شده باشد. این شکل از رژیم غذایی به تسهیل زندگی برای بیماران کلیوی و کبدی کمک می‌کند. در یک رژیم غذایی کم پروتئین، فرد بیشتر کالری موردنیاز روزانه خود را از غذاهای حاوی کربوهیدرات تأمین می‌کند. چندین منبع پروتئین در رژیم غذایی انسان وجود دارد. محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات حاوی نسبت بالایی از پروتئین هستند.

 محتوای پروتئین در محصولات گیاهی مانند غلات، نان، ماکارونی، برنج و حبوبات تا حدودی کمتر است. رژیم غذایی کم پروتئین یا رژیم مخصوص دفع پروتئین، عمدتاً بر پایه غلات، غذاهای نشاسته‌ای، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌ها، روغن‌ها است. اگر شما هم از دیابت رنج می‌برید، باید مراقب قند خون خود نیز باشید. بااین‌حال، با یک رژیم غذایی کم پروتئین، نباید به طور کامل از پروتئین اجتناب کرد. میزان پروتئین قابل جذب بستگی به بیماری دارد. بدن انسان برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی پروتئین نیاز دارد.

چرا باید رژیم غذایی دفع پروتئین کلیه داشته باشیم؟

 رژیم غذایی با محدودیت پروتئین توسط متخصصان تغذیه ایجاد شد تا به افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی این فرصت را بدهد که علی‌رغم بیماری خود بهترین غذای ممکن را بخورند. پروتئین‌ها اساساً بخش مهمی از تغذیه انسان هستند. زیرا به رشد، نگهداری و ترمیم بافت‌های بدن کمک می‌کنند. علاوه بر این، پروتئین‌ها در مبارزه با پاتوژن‌ها نقش دارند و به بهبود زخم‌ها کمک می‌کنند.

بااین‌حال، پروتئین‌ها همیشه حاوی مقدار مشخصی نیتروژن هستند. این نیتروژن اضافی به شکل اوره است و از طریق ادرار دفع می‌شود. در مورد بیماری کبد یا کلیه، دفع نیتروژن اضافی دیگر به‌آرامی عمل نمی‌کند و متابولیت‌های سمی نیتروژن در بدن باقی می‌مانند. بنابراین رژیم غذایی کم پروتئین برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی ایجاد شد تا تجمع متابولیت‌های سمی نیتروژن را تاحدامکان پایین نگه دارد.

نحوه داشتن رژیم دفع پروتئین کلیه

به طور معمول، بدن شما به حدود ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین در روز (یا ۰.۸ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن) نیاز دارد؛ بنابراین، اگر ۶۰ کیلوگرم وزن دارید، روزانه ۴۸ گرم پروتئین نیاز دارید. در صورت تجاوز از این حد، کاهش مصرف پروتئین ضروری است و براساس وضعیت کلیه‌های شما، پزشک به شما خواهد گفت که چه مقدار پروتئین باید مصرف کنید. نکته اساسی این است که  باید در رژیم غذایی برای بیماران دفع پروتئین از کلیه،  از مصرف منابع پروتئین بالا خودداری کنید.

غذاهای کم پروتئین کدام‌اند؟

 مصرف غذاهای کم پروتئین و باارزش غذایی مناسب ضروری است. در ادامه لیستی از غذاهایی آورده شده که باید در رژیم غذایی کم پروتئین مصرف کنید :

  • سبزیجات: کلم‌پیچ، اسفناج، هویج، چغندر، پیازچه، تربچه سبز، تربچه، شلغم، ازگیل و کدوحلوایی.
  • نشاسته: نان، پاستا، غلات، کروسانت، نان شیرینی، کلوچه، کیک برنج، پاستا و ذرت بوداده.این غذاها حاوی کمترین میزان پروتئین هستند.
  • میوه‌ها: سیب، موز، پاپایا، خربزه، هلو، آلو، انگور، پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ‌فروت، میوه‌های خشک، آب‌میوه و میوه‌های منجمد یا کنسرو شده.
  • چربی‌ها: کره، مارگارین، سس مایونز، روغن نباتی، روغن زیتون و سس سالاد.
  • قندها: آب‌نبات، کیک، گل ختمی، آب‌نبات چوبی، دانمارکی و گرانولا.
  • نوشیدنی‌ها: چای سبز، نوشیدنی‌های غیر لبنی، نوشابه‌های گازدار و آب.
  • ادویه‌ها: سرکه، پودر سیر، پودر پیاز، سبزی تازه و خشک و فلفل.

غذاهایی که می‌توانید در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید:

 شما مجاز به مصرف غذاهای پرپروتئین زیر هستید، اما فقط در مقادیر بسیار کم:

  • پروتئین‌های حیوانی: ماهی، گوشت و تخم‌مرغ.
  • لبنیات: شیر، پودینگ، پنیر خامه‌ای، خامه ترش و ماست.

نکته: از مصرف غذاهای غنی از سدیم یا غذاهای شیرین خودداری کنید و برای تعیین مقدار مجاز هر غذا با پزشک خود صحبت کنید.

در رژیم دفع پروتئین از کلیه چی بخوریم؟

در مورد غذاهایی که باید ترجیح داده شوند، بهتر است که به سراغ رژیم غذایی غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین دارای چربی‌های خوب و کربوهیدرات‌های پیچیده بروید. مصرف مقدار مناسب سبزیجات پخته یا خام، میوه‌های فصل تازه و آجیل و همچنین غلات کامل، شبه غلات و حبوبات مهم است. علاوه بر این، در میان گزینه‌های غذایی سالم، روغن زیتون باکیفیت عالی را نمی‌توان از دست داد و ترجیحاً خام استفاده شود. منابع پروتئین حیوانی باید ماهی بدون چربی، گوشت سفید و در مصرف هفتگی، تخم‌مرغ و پنیر تازه باشد.

رژیم غذایی برای بیماران دفع پروتئین از کلیه

رژیم دفع پروتئین

از چه چیزهایی باید اجتناب کرد!

در مورد غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد یا آنها را کاهش داد، توصیه می‌شود مصرف گوشت‌های چرب و گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای صنعتی و غذاهای سرخ شده را محدود کنید. به همین ترتیب، توصیه می‌شود مصرف روزانه قندهای ساده را به حداقل برسانید. مصرف نمک را به حداقل برسانید. همچنین برای پیشگیری، توصیه می‌شود که به طور مداوم وزن بدن خود را کنترل کنید و از افراط‌وتفریط اجتناب کنید.

میزان پروتئین در مواد غذایی چقدر است؟

 در افراد سالم و در یک رژیم غذایی متعادل معمولی، پروتئین‌ها نه باید حذف شوند و نه کاهش پیدا کنند. اما در مورد بیماری کلیوی داستان کمی متفاوت است و شما باید کمتر از افراد عادی پروتئین مصرف کنید، حد اقل برای مدتی که بیماری شما درمان شود.

در صورت نیاز به محدودیت‌های غذایی، بهتر است از پروتئین‌های گیاهی و حبوبات استفاده شود، درحالی‌که در بین پروتئین‌های حیوانی، شیر، ماهی و پروتئین‌های پنیر کم‌چرب ترجیح داده می‌شود. همچنین باید به‌خاطر داشت که کاهش مصرف پروتئین پاسخ ایمنی را کاهش می‌دهد، باعث نقص رشد در کودک می‌شود و با بدتر شدن وضعیت عمومی سلامتی همراه است به‌ویژه در دوران رشد، بارداری و شیردهی.در ادامه میزان حدودی پروتئین برخی از مواد غذایی مهم آورده شده است:

میوه

بیشتر میوه‌ها حاوی پروتئین یا مقدار ناچیزی از مواد مغذی هستند. به‌عنوان‌مثال، یک کیوی کامل حاوی ۰.۸ گرم پروتئین است. یک گلابی خام کامل حاوی ۰.۶ گرم و یک فنجان آناناس خام حاوی ۰.۸ گرم است. میوه‌های خشک و آب‌میوه نیز پروتئین کمی دارند. به‌عنوان‌مثال، یک فنجان آب سیب حاوی ۰.۲۵ گرم پروتئین و آب زغال اخته فاقد پروتئین است. بااین‌حال، مراقب محتوای قند میوه‌های خشک و آبمیوه باشید، زیرا قند بیش از حد بیش از پروتئین برای سلامتی مضر است.

سبزیجات

افزودن سبزیجات به رژیم غذایی راهی عالی برای دریافت فیبر و پتاسیم بیشتر است و بسیاری از آن ها پروتئین کمی دارند. یک ساقه کرفس حاوی ۰.۲۸ گرم و یک هویج کامل فقط ۰.۶۷ گرم پروتئین دارد. یک فنجان کاهو برگ سبز حاوی ۰.۵ گرم پروتئین است. جلبک دریایی، سیر، چغندر، پیاز و فلفل هالاپینو از سبزیجات دیگری هستند که حاوی پروتئین بسیار کمی هستند.

سس‌ها و چاشنی‌ها

سس‌های سالاد، روغن‌های پخت‌وپز، مارگارین، سرکه و نمک نمونه‌هایی از سس‌ها و چاشنی‌هایی هستند که پروتئین ندارند .شربت افرا نیز پروتئینی ندارد و یک قاشق غذاخوری سس تند تنها ۰.۰۲ گرم پروتئین دارد. ترب، ترشی، سس کچاپ، سس باربیکیو و کره نمونه‌های دیگری از سس‌ها و چاشنی‌هایی هستند که فقط مقادیر کمی پروتئین دارند.

غذاهای بدون پروتئین اضافی

بیشتر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، مانند نوشابه و نوشیدنی‌های با طعم میوه، حاوی پروتئین نیستند.  اما این محصولات انتخاب خوبی برای رژیم غذایی نیستند. قهوه، چای و نوشیدنی‌های الکلی نیز منابع خوبی از پروتئین نیستند. بیشتر ادویه‌ها مانند پودر سیر و جعفری حاوی کمتر از ۰.۵ گرم پروتئین هستند.

رژیم غذایی دفع پروتئین کلیه

رژیم دفع پروتئین

میوه‌های پرپروتئین که باید از مصرف آنها اجتناب کنید!

حتی برخی میوه‌ها، به‌خصوص میوه‌های خشک، پروتئین‌های گیاهی را در اختیار ما قرار می‌دهند. ازآنجایی‌که این میوه ها تا حدی از کربوهیدرات‌ها به شکل فروکتوز (قند میوه) و گلوکز تشکیل شده‌اند، میوه‌های با پروتئین زیاد باید به‌عنوان یک میان وعده استفاده شوند. اما افرادی که دچار مشکل دفع پروتئین هستند باید تا حد ممکن از مصرف این میوه ها خودداری کنند. این میوه ها شامل:

آووکادو

هر ۱۰۰ گرم آووکادو در حال حاضر دارای ۲ گرم پروتئین است. به علاوه این میوه روغنی چربی‌های سالم، ویتامین K1 و اسیدفولیک مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند.

آلبالو خشک

سرشار از پروتئین و فیبر، اما متأسفانه کربوهیدرات و قند زیادی نیز دارد. به‌عنوان یک میان وعده بین وعده‌های غذایی یا بعد از ورزش مناسب است. آلبالو خشک حاوی حداقل ۵.۱ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم است.

زردآلو خشک

پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C و همچنین ۴.۲ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم در زردآلوهای کوچک وجود دارد.

میوه‌های پرپروتئین که باید از مصرف آنها اجتناب کنید!

رژیم دفع پروتئین

کشمش

کشمش منبع گیاهی خوبی از آهن، فیبر و پتاسیم است. با داشتن حداقل ۳ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم کشمش، جز میوه‌های نسبتاً غنی از پروتئین نیز محسوب می شود.

بلغور جو دوسر

جو دوسر بدون گلوتن، حاوی مقدار زیادی فیبر، مواد معدنی (به‌ویژه منیزیم، فسفر، آهن و روی) و ویتامین‌های باارزش است. جو دوسر حتی بالاترین میزان ویتامین B1 و B6 را در بین غلات دارد. در  بلغور جو دوسر ۱۳ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم آن وجود دارد.

بادام

بادام به دلیل محتوای چربی بالا به‌اشتباه موردتوجه قرار نمی‌گیرد، زیرا این آجیل علاوه بر فیبر و پروتئین ارزشمند حاوی ویتامین‌های B، ویتامین E و بتاکاروتن است. ۲۱ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم بادام وجود دارد.

دانه کدوتنبل

۲۵ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم دانه کدوتنبل وجود دارد. مانند همه دانه‌ها و آجیل‌ها، دانه کدوتنبل دارای محتوای چربی بالایی است، اما مهم‌تر از همه، حاوی اسیدهای چرب غیراشباع سالم است که از قلب، رگ‌های خونی و مغز محافظت می‌کند.

نخود

علاوه بر محتوای پروتئین بالا، نخود حاوی شش میلی‌گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم و بیش از ۱۲۴ میلی‌گرم کلسیم است. ۲۰ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم نخود وجود دارد.

عدس قرمز برای رژیم دفع پروتئین

عدس قرمز تأثیر مثبتی بر سطح قند خون دارد، به‌ندرت حاوی چربی است، اما فیبر و پروتئین بالایی دارد. ۱۰۰ گرم عدس قرمز در حال حاضر یک‌سوم فیبر موردنیاز روزانه هر فرد را تامین می کند. به طور متوسط ۲۱ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم عدس وجود دارد.

کلم بروکلی

به طور متوسط سه گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی وجود دارد. بروکلی یک سبزی بسیار سالم است. علاوه بر محتوای بالای ویتامین C، کلسیم و پتاسیم، گفته می‌شود که اثر ضد سرطانی نیز دارد.

کینوا

در کینوا  ۱۳ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم آن وجود دارد. کینوا نه‌تنها منبع مهمی از پروتئین برای گیاهخواران است، بلکه حاوی اسیدهای آمینه ضروری، آهن و منیزیم نیز است.

اسفناج

اسفناج سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های C و E، منگنز، منیزیم و فولات و همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات ضدالتهابی در بدن دارند.  سه گرم پروتئین  در هر ۱۰۰ گرم اسفناج تازه وجود دارد.

سویا

سویا جزو گیاهان پرپروتئین محسوب  می‌شود. به طور متوسط ۲۴ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم سویای خشک وجود دارد. دانه سویا فاقد کلسترول و دارای فیبر بالایی است، هضم غذا را تقویت می‌کند و فشارخون بالا و سطح چربی خون را کاهش می‌دهد .

جوانه گندم در رژیم دفع پروتئین

جوانه گندم علاوه بر پروتئین گیاهی حاوی مقدار زیادی ویتامین E و اسیدفولیک نیز می‌باشد. اسیدفولیک به طور ‌ویژه برای اعصاب، تشکیل خون و در دوران بارداری مهم است. حداقل ۳۲ گرم پروتئین در ۱۰۰ گرم جوانه گندم وجود دارد.

 

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید