تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 4:42
94 بازدید
کد خبر : 3297

قرص ونوستات برای لاغری| عوارض و نحوه مصرف

قرص ونوستات برای لاغری| عوارض و نحوه مصرف

قرص ونوستات یا زنیکال از جمله قرص‌‌های لاغری جهان است که بسیاری از افراد از آن برای لاغری و تناسب اندام استفاده می‌کنند. این دارو به دلیل نیاز به تناسب اندام برای حفظ سلامت و زیبایی ظاهری ساخته شده است.

قرص ونوستات یا زنیکال از جمله قرص‌‌های لاغری جهان است که بسیاری از افراد از آن برای لاغری و تناسب اندام استفاده می‌کنند. این دارو به دلیل نیاز به تناسب اندام برای حفظ سلامت و زیبایی ظاهری ساخته شده است.
زیرا روش‌های لاغری سریع طرفداران بیشتری نسبت به رژیم‌ها و روش‌های سخت دارند. در این متن برای آشنایی بیشتر با عملکرد و ترکیبات این قرص، موارد زیر را به صورت جامع مورد بررسی قرار داده‌ایم:

ترکیبات قرص ونوستات

ماده‌ای به نام اُرلیستات درون قرص‌های ونوستات و زنیکال وجود دارد. اُرلیستات مهار کننده آنزیم لیپاز در بدن است. با مصرف قرص ونوستات چربی‌ها در بدن جذب نمی‌شوند و همراه با مدفوع از بدن خارج می‌شوند.

ترکیبات قرص ونوستات

قرص ونوستات حاوی ۶۰ میلی گرم اُرلیستات است و بدون نسخه پزشک می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد. قرص زنیکال دارای ۱۲۰ میلی گرم اُرلیستات است که اغلب بدون نسخه پزشک به فروش نمی‌رسد.

عملکرد قرص ونوستات در بدن چگونه است؟

وقتی غذا می‌ خوریم، مواد غذایی در معده با اسید معده ترکیب می‌ شوند و برای ترکیب با آنزیم‌ های روده کوچک آماده می‌شوند. لازم به ذکر است که آنزیم‌ های زیادی در روده کوچک وجود دارد که غذا را برای جذب راحت‌تر آماده می‌کنند.

یکی از این آنزیم‌ها لیپاز است. آنزیم لیپاز چربی‌ها یا تری گلیسیرید را به اسید چرب و منو گلیسیرید تبدیل می‌کند تا توسط بدن جذب شوند. چون تری گلیسیرید نمی‌تواند توسط بدن جذب شود.

اُرلیستات موجود در قرص‌های ونوستات مهار کننده آنزیم لیپاز هستند و مانع از تجزیه تری‌گلیسیریدها به اسید چرب و مونوگلیسیرید می‌ شوند که توسط بدن جذب می‌شوند. بنابراین تری گلیسیریدها یا همان چربی‌ها از طریق مدفوع از بدن دفع می‌ شوند. در نتیجه‌ی عدم جذب چربی‌ها توسط بدن، کاهش وزن برای فرد ایجاد خواهد شد.

آیا کاهش وزن با قرص ونوستات موثر است؟

در یک تحقیق بر روی ۳۳۰۰ نفر مشاهده شد، افرادی که از این قرص استفاده کرده بودند در مقابل کسانی که از شبه دارو استفاده کرده بودند، کاهش وزنی دو برابری داشتند.

البته این کاهش وزن با قطع مصرف دارو، در طی یک سال پس از آن کاملا قابل بازگشت است. جالبتر اینکه این افراد در کنار مصرف قرص‌ها، فعالیت بدنی داشتند و از رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیز پیروی می کردند.

لاغری با قرص ونوستات

اثرات این قرص‌ها مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات است با این تفاوت که ماندگاری کاهش وزن در رژیم کم کربوهیدرات بیشتر از وقتی است که از قرص ونوستات استفاده شود. در واقع برگشت‌پذیر بودن وزن کاهش یافته، یکی از نواقص کاهش وزن با انواع داروی لاغری است.

متخصصان تغذیه معمولا این قرص را در کنار رژیم غذایی و ورزش برای مراجعین و کسانی که به دنبال لاغری هستند، تجویز می‌کنند. این قرص برای استفاده در زمانبندی خاص با دوز پایین ساخته شده است. لذا بدون تجویز پزشک به صورت خودسرانه از آن نباید استفاده کرد.

عوارض قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات مهار کننده آنزیم لیپاز است. پس چربی‌ ها شکسته نمی‌شوند، توسط بدن جذب نمی‌شوند و فقط از بدن دفع می شوند. اگر فقط در مورد چربی این اتفاق ایجاد شود، مشکلات قابل چشم‌پوشی به همراه دارد اما مشکل اصلی به عدم جذب ویتامین‌های محلول در چربی برمی‌گردد.

ویتامین‌های محلول در چربی ها هم مانند ویتامین‌های A ،D ،E و K نیز در بدن جذب نخواهد شد. از طرفی هم وجود چربی زیاد در روده‌ ها می‌تواند مشکلات متعددی را برای دستگاه گوارش به وجود آورد. مهمترین عوارضی که برای مصرف نابجا و خودسرانه ونوستات وجود دارد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • کمبود ویتامین‌های محلول در چربی
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • اسهال و شل شدن مدفوع
  • بی اختیاری مدفوع
  • دفع چربی حتی چربی ها مفید و بد بو شدن مدفوع
  • دل درد و دل پیچه
  • حالت تهوع
  • سرگیجه‌های شدید و خفیف
  • خشکی پوست
  • مشکلات مفصلی
  • کاهش قند خون
  • درد معده
  • درد مقعد

عوارض قرص ونوستات بر کبد

افزون بر مواردی که برای عوارض قرص ونوستات وارد است، یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی را که به بدن می‌تواند برساند به کبد مربوط می‌شود. این سوال بسیاری از افرادی است که این قرص را برای لاغری انتخاب می‌کنند: اینکه چه عوارضی برای کبد به همراه دارد؟

کبد یکی از مهمترین و بزرگترین غده در بدن انسان است که تمام مواد غذایی مصرفی، نوشیدنی و حتی هوا و بو روی آن تاثیرگذار است. در این بین نوشیدنی‌های الکلی یکی از مضرترین گزینه‌ها هستند و دیگری انواع قرص‌ها و داروهای مصرفی محسوب می‌شود.

قرص ونوستات در موارد مصرف بی‌مورد و نامتعادل می‌تواند به مرور زمان نارسایی کبدی را به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند علائمی همچون موارد زیر را در پی داشته باشد:
زردی پوست
درد
مشکلات گوارشی
خستگی
بروز ضایعات پوستی
از این رو در صورت مصرف این داروها در هنگام مشاهده چنین علائمی باید فورا پزشک را در جریان قرار داد و اطلاعات دقیقی در مورد مصرف دارو در اختیار او گذاشت.

موارد منع مصرف قرص ونوستات

  • کودکان
  • زنان باردار و شیرده
  • مبتلایان به بیماری دیابت
  • افرادی که افت قند خون دارند
  • افرادی با فشار خون بالا
  • فردی با کلسترول بالا
  • افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند
  • افراد مبتلا به سنگ کلیه
  • شخص دارای کبد چرب
  • فردی با مشکلات روده و معده
  • اشخاصی که پرکاری تیروئید دارند

نکته: طبق مطالعات انجام شده، نشان داده شده است که مصرف این قرص می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز بالا ببرد.

طریقه مصرف قرص ونوستات

بهترین کار برای لاغر شدن استفاده از رژیم‌های لاغری تخصصی تحت نظر متخصص تغذیه، در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب است. اگر از این راه برای لاغری استفاده نمی‌کنید شاید به قرص‌های لاغری مانند ونوستات فکر کنید که به شما توصیه ‌می‌کنیم این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید تا عوارض آن را به حداقل برسانید.

نحوه مصرف قرص ونوستات

برخی از افراد بر این باورند که می‌توانند غذایی چرب و پر روغن مانند کله پاچه را میل کنند و بعد با نوش جان کردن یک قرص یا برخی از مواد غذایی دیگر مانند آبلیمو یا سرکه، اثر چربی آن را از بین ببرند.

به هیچ وجه این راهکار برای حذف چربی‌های اضافی دریافتی مفید و موثر نیست. این قرص‌ها در کنار رژیم‌های لاغری و ورزش موثر عمل می‌کنند. مصرف انواع داروهای لاغری به تنهایی و بدون تغییر سبک زندگی کمکی به شما برای داشتن اندام متناسب نخواهند کرد.

نکته: به دلیل جذب نشدن برخی ویتامین ها توسط بدن در هنگام مصرف این قرص، توصیه می‌شود که از مکمل ویتامینی استفاده کنید تا به سوء تغذیه دچار نشوید.

اگر با ورزش و رژیم‌های لاغری وزن خود را کم کرده‌اید ولی چربی‌های دور شکم و پهلوی شما از بین نمی‌روند یک راه بی‌خطرتر نسبت به قرص لاغری را پیش بگیرید. مانند استفاده از دستگاه های لاغری که به روش غیر تهاجمی سلول‌های چربی را از بین می‌برند.

تجربیات لاغری با قرص ونوستات

برخی از افراد کاهش وزن با قرص لاغری ونوستات را تجربه کرده‌اند. برای مثال وقتی فردی بر اثر درد کمر یا زانو نیاز به لاغری سریع داشته باشد، ممکن است پزشک در کنار رژیم این دارو را برایش تجویز کند. اما این دلیل نمی‌شود که هر فردی به صورت خودسرانه این روند را برای لاغری انتخاب کند.

حتی برخی از افراد به کاهش وزن ۲۰ کیلوگرمی در عرض ۱ ماه با این دارو رسیده‌اند که بسیار از نتیجه آن راضی هستند. اما برخی دیگر اذعان داشته‌اند که داروی لاغری ونوستات هیچ تاثیر مثبت و منفی برای آنها به همراه نداشته است.

علاوه بر این موارد، برخی دیگر از افراد مصرف کننده از این دارو برای کاهش وزن بیان کرده‌اند با وجود کاهش وزن مطلوب عوارضی مانند خشکی پوست، دل‌درد و حتی سرگیجه شدید را تجربه کرده‌اند.

با وجود این تجربیاتی که برخی از افراد بیان می‌کنند، می‌توان گفت این داروی لاغری با اینکه روشی سریع برای کاهش وزن است، اما نیاز است تا پزشک مشخص کند که برای فرد فواید بیشتری دارد و باید مصرف کند یا اینکه عوارض آن به فواید آن نمی‌ارزد.

قرص ونوستات برای چه افرادی مناسب است؟

در برخی از موارد پزشکان توصیه به مصرف این داروی لاغری می‌کنند تا فرد اصطلاحا به شکل اورژانسی کاهش وزن داشته باشد. اما اغلب این دارو به عنوان اولین و تنها راهکار برای کاهش وزن نیست.

در مواردی که اضافه وزن شدید فرد را درگیر کرده باشد، این دارو تجویز خواهد شد. اضافه وزنی بیشتر از ۳۰ کیلوگرم که فرد به راحتی و با انجام راهکارهای درست دیگر به لاغری دست نیافته است.

حتی در برخی از موارد مشکلات اسکلتی استخوانی سبب نیاز به مصرف این دارو می‌شود تا نیاز به جراحی نباشد. این موضوع در صورتی است که حتی مصرف این دارو را پزشکان بیشتر از ۳ الی ۴ ماه به افراد توصیه نخواهند کرد. در موارد غیر ضروری و بدون نظارت پزشک به هیچ وجه نباید از این دارو استفاده کرد.

نکات مهم پیش از مصروف

برای مصرف این دارو نباید به هیچ وجه خودسرانه عمل کرد. حتی باید برای مصرف آن طبق تجویز پزشک، نکات زیر را نیز در نظر داشت:

  • سابقه بیماری و پزشکی خود را باید با پزشک در میان گذاشت
  • سوابق آلرژیکی خوراکی و دارویی را باید به پزشک اطلاع داد
  • در صورت ابتلا به سندروم سوء جذب و اختلالات صفراوی را باید به پزشک اطلاع داد
  • داروهای مصرفی را باید به پزشک اطلاع داد
  • بدون نظر پزشک، نباید مصرف آن را قطع کرد
  • دوز مصرفی را بدون نظارت پزشک نباید تغییر داد

مصرف ونوستات در بارداری و شیردهی

این دارو را نباید در دوران شیردهی و بارداری بدون تجویز پزشک استفاده کرد. حتی زمانی که احتمال بارداری یا اقدام به بارداری نیز صورت می‌پذیرد، باید در مورد مصرف به پزشک هشدار داد.
زیرا مصرف این دارو برای دوران بارداری و شیردهی اغلب ممنوع است.

هشدارهای مصرفی

علائم حساسیت‌ زای این دارو شامل گزینه هایی همچون موارد زیر می‌شود:
تاول
التهاب
کهیر
خارش
تب
احساس تنگی نفس در قفسه سینه یا گلو
التهاب گلو، زبان یا صورت

از طرفی دیگر ممکن است مصرف این دارو روی کلیه تاثیر بگذارد. در نتیجه سبب بروز مشکلات کلیوی شود که علائم زیر را در پی دارد:
خون در ادرار
افزایش وزن یکدفعه
تغییر مقدار ادرار

همچنین وقت ترکیبات این دارو روی کبد تاثیر منفی بگذارد، علائم زیر را بروز می‌دهد:
احساس خستگی همیشگی
احساس سیری دائمی و بی اشتهای
تیره شدن رنگ ادرار
تغییر رنگ مدفوع و روشن بودن رنگ آن
زردی پوست
زرد شدن رنگ سفیدی چشم
حالت تهوع

در صورتی که با مصرف قرص ونوستات عوارض جدی برای مشکلات صفراوی همراه باشد، علائم زیر دیده می‌شود:
بالا رفتن دمای بدن و احساس سرماخوردگی
دردهای ناگهانی در ناحیه بالا و سمت راست شکم
زرد شدن رنگ سفیدی چشم و پوست

در صورت مشاهده چنین عوارضی حتما باید در مورد ادامه مصرف دارو از پزشک مشورت دریافت کرد.

سخن پایانی

اگر نیاز به کاهش وزن دارید، بهتر است سعی کنید از راه‌هایی که برای بدن ضرر ندارند و عوارضی را ایجاد نمی‌کنند، بهره ببرید.
ورزش کردن، رژیم لاغری صحیح و تخصصی، استفاده از دستگاه های لاغری غیر تهاجمی در کنار مدیریت استرس و خواب کافی از راه‌های مناسب و بدون عوارض لاغری هستند.
می‌توانید آنها را به کار گرفته و نتیجه آن ها را به مرور زمان مشاهده کنید. این نوع لاغری و کاهش وزن بدون بازگشت خواهد بود و اثرات منفی را برای بدن به همراه نخواهد داشت.

 

منبع: کوئیک فیت 

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید