تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 12:24
186 بازدید
کد خبر : 493

میوه و لاغری| خواص فوق العاده ی میوه در رژیم غذایی

میوه و لاغری| خواص فوق العاده ی میوه در رژیم غذایی

همواره مصرف میوه در تمامی رژیم‌ها و عادات غذایی از سوی متخصصان تغذیه توصیه شده است. بنابراین روش هوشمندانه و میان بُر برای رسیدن به لاغری، انتخاب میوه های لاغر کننده به صورت هدفمند در رژیم غذایی فردی است.

میوه و لاغری از موضوعات مهمی هست که این روزها به وفور در موردش صحبت می شود، در ادامه برای آشنایی با میوه و خواص آن و از همه مهمتر ارتباط بین میوه ولاغری و کاهش وزن، با رژیم نیوز همراه باشید

میوه یک میان وعده آماده و طبیعی است که همراه با ویتامین ها، فیبر و سایر مواد مغذی می تواند به یک رژیم غذایی سالم اضافه شود. میوه به طور کلی کالری کم و فیبر زیادی دارد که ممکن است به شما در کاهش وزن و لاغری کمک کند. در حقیقت، خوردن میوه با کاهش وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری های قلبی ارتباط دارد و بنابراین می توان از آن برای کمک به لاغری استفاده کرد.

هنگامی که در آشپزی بحث از میوه به‌عنوان غذا می‌شود، این واژه معمولاً فقط به میوه گیاهانی گفته می‌شود که شیرین و گوشتدار هستند مانند آلو، سیب، پرتقال و… درحالیکه گروه بسیار زیادی از سبزیجات معمولی، مغزها و غلات، میوه گیاهان خود محسوب می‌شوند.

میوه‌هایی که معمولاً در آشپزی جزو میوه‌ها به حساب نمی‌آیند عبارت‌اند از کدوها (مثل کدو و کدو حلوایی)، ذرت، سیب زمینی و فلفل سبز. اینها از نظر یک گیاه‌شناس میوه هستند اما عموماً در آشپزی جزو سبزیجات در نظر گرفته می‌شوند. گاهی نیز میوه‌های مربوط به آشپزی، از نظر گیاه‌شناسی جزو میوه‌ها به‌شمار نمی‌آیند؛ مانند ریواس که در آن فقط برگ شیرین دمبرگ قابل خوردن است. همچنین بعضی از ادویه‌ها مانند فلفل شیرین و جوز هندی، میوه هستند.

خواص میوه چیست

مهم نیست در کجا زندگی می‌ کنید، به هر کجا که نگاه کنید در می‌یابید غذاهایی که ما امروزه مصرف می‌کنیم از طبیعت نسبتا فاصله گرفته است و حتی به جای بهره بردن از خواص میوه، از قرص های مولتی ویتامین آماده گاها استفاده می شود.

اگر به تأثیری که حذف خواص میوه؛ از رژیم روزانه و نوع رژیم غذایی بر روی سلامتی ما انسان‌ها می‌گذارد کمی فکر کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این مسئله به شدت نگران کننده است و جای تعجب ندارد که میزان چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر اختلالات متابولیک طی چند سال اخیر همواره افزایش یافته است. برای اینکه بتوانیم از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم و رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشیم، استفاده از خواص میوه‌ بهترین گزینه است که می‌توانیم در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

۲۰ دلیل مهم برای اینکه از خواص میوه غافل نشویم:

  1. حاوی مواد مغذی و مواد معدنی
  2. دارای قند کم
  3. سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی
  4. کمک به محیط زیست
  5. سرشار از فیبر
  6. کنترل قند خون
  7. زیبایی پوست
  8. کاهش تری گلیسیرید
  9. دارای تنوع بسیار و مناسب برای تمام ذائقه ها
  10. هزینه‌های کمتر نسبت به دیگر مواد غذایی
  11. دارای قند طبیعی
  12. جلوگیری از انواع بیماری ها
  13. سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین A
  14. بهبود عملکرد روده و کمک به سلامت آن
  15. کنترل اشتها
  16. پیشگیری از انواع سرطان
  17. سلامت دهان و دندان
  18. کاهش وزن
  19. تامین بخشی از آب بدن
  20. حمایت از کشاورزان محلی
  21. و….

 

میوه و لاغری

خواص میوه، میوه و لاغری

خواص فوق العاده ی میوه در رژیم غذایی

ارتباط میوه و لاغری چیست؟

میوه پر انرژی ترین، پر فایده ترین و شاداب کننده ترین غذایی است که می خوریم. در ضمن در صورت استفاده صحیح از رژیم میوه خواری، لاغری با میوه خواری امکان پذیر می باشد. یک قطعه میوه دهان شما را خوشبو، معطر و خنک می کند.

این نکته حائز اهمیت است که هر چه آب میوه بیشتر باشد لاغری بهتر انجام می شود، یعنی لاغری با میوه خشک سخت تر است.

با مصرف بیشتر گوشت ها مسمومیت با پروتئین باعث شده است محیط بدن به شدت اسیدی شود. اسیدی شدن محیط بدن نیز خود بخود باعث چاقی می شود. ولی اگر بیشتر از میوه استفاده شود باعث قلیایی شدن بدن شده و سبب لاغری نیز می گردد. میوه و لاغری نسبت مستقیم دارند.

بهترین زمان خوردن میوه برای لاغر شدن

بهترین زمان مصرف میوه و سبزی معده خالی است. وقتی قند خون پایین می افتد و ما گرسنه می شویم، به سمت غذا می رویم و اگر این گرسنگی شدید باشد به طرف غذا یورش می بریم و بستگی به میزان گرسنگی ما دارد. در این زمان که شدیدا گرسنه هستید، میوه بخورید. این کار باعث می شود قند شما تا حد نرمال بالا بیاید و از گرسنگی شما کاسته شود در این صورت شما به غذا پناه نیاورده اید و میزان کالری که دریافت کردید کمتر است.

و اگر در این زمان غذا می خوردید قطعا بیشتر می خوردید و مقدار زیادتری انرژی دریافت می کردید و این باعث چاقی می شود. ولی یک یا دو واحد میوه شما را سیر می کند البته فقط به اندازه دو واحد میوه میل کنید نه بیشتر .

بهترین زمان مصرف میوه برای چربی سوزی کی است؟

زمان هضم میوه حدود نیم ساعت ولی زمان هضم غذا از ۳ تا ۴ ساعت است. برخی از غذاهای نامناسب نیز هضمشان تا ۸ ساعت طول می کشد. اگر می خواهید از میوه های لاغر کننده و چربی سوز استفاده کنید می توانید با معده خالی بخورید. در اینصورت تقریبا همه میوه ها لاغر کننده هستند.

میوه، بهترین قرص ویتامین برای لاغری

میوه ها دارای بیش از ۸۰ درصد آب هستند. میوه می تواند زنگی بخش و پاک کننده باشد. محتوای میوه ها خیلی ارزشمند است چون میوه ها دارای تمام ویتامین ها، گلوکز، املاح معدنی، اسیدهای چرب و آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن می باشند.

پس بهترین قرص ویتامین برای لاغری همان میوه ها هستند. میوه ها دارای مواد زیر هستند:

  1. املاح معدنی
  2. اسیدهای چرب
  3. انواع ویتامین ها
  4. آب فراوان
  5. انواع آنزیم
  6. مواد قندی (گلوکز)
میوه و لاغری

خواص میوه‌ها، میوه و لاغری

۱۱ میوه شگفت انگیز که میتوانند به لاغری شما کمک کنند

درست است که میوه به تنهایی یک روژ لاغری برای افراد با چاقی مفرط نیست، اما اگر تنها چند کیلو اضافه وزن دارید و با با روش های دیگری در تلاش برای لاغری هستید، می توانید روند کاهش وزن خود را با کمک میوه ها تسریع ببخشید. ما ادامه نام و خواص قابل توجه ۱۱ میوه که به لاغری کمک می کنند(میوه و لاغری) را در ادامه معرفی کرده ایم.

۱.آووکادو (به عنوان میوه لاغری شناخته شده است)

آووکادو یک میوه چرب و کم کالری است که در آب و هوای گرم رشد می کند. نیمی از آووکادو (۱۰۰ گرم) حاوی ۱۶۰ کالری است، و آن را به یکی از پر کالری ترین میوه ها تبدیل می کند.  علیرغم کالری و چربی زیاد ، آووکادو ممکن است باعث کاهش وزن شود. مطالعات نشان داده اند که خوردن میوه آووکادو می تواند باعث افزایش احساس سیری زودرس، کاهش اشتها و بهبود سطح کلسترول شود.

۲. سیب

سیب ها کم کالری بوده و دارای فیبر زیادی هستند. در یک سیب بزرگ ۲۲۳ گرمی ۱۱۶ کالری و ۵.۴ گرم فیبر وجود دارد. این میوه برای کاهش وزن بسیار مفید هستند.

۳. انواع توت ها

انواع بری مانند توت فرنگی، کران‌بری، راسبری و … که ما آن ها را با نام انواع توت ها می شناسیم بسیار مغذی و کم کالری هستند. همچنین توت ها توانایی سیرکنندگی دارند. یک مطالعه کوچک نشان داد افرادی که برای میان وعده توت می خورند اشتهای‌شان برای وعده غذایی بعدی کاهش میابد.

علاوه بر این ، خوردن انواع توت ها ممکن است به کاهش سطح کلسترول ، کاهش فشار خون و کاهش التهاب کمک کند ، که ممکن است برای افرادی که اضافه وزن دارند ، بسیار مفید باشد.

۴. میوه های تابستانی

میوه های تابستانی، که به عنوان drupes نیز شناخته می شوند ، گروهی از میوه های فصلی هستند که دارای نمای خارجی گوشتی و دانه ای در قسمت داخلی هستند. آنها شامل هلو، آلو، گیلاس، شلیل و زردآلو و … هستند.

میوه‌های تابستانی کالری کمی دارند و غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C و A هستند که باعث شده این میوه ها برای افرادی که سعی در کاهش وزن و لاغری دارند بسیار عالی باشد.

۵. پشن فروت

پشن فروت که منشأ اصلی آن آمریکای جنوبی است، روی یک تاک زیبا و گلدار رشد می کند. این میوه دارای پوسته بیرونی سخت (بنفش یا زرد رنگ) است که دانه های خوراکی کوچکی در آن قرار دارند. دانه های پشن فروت سرشار از پیکاتانانول است. پیکاتانانول ماده ای است که با کاهش فشار خون و افزایش حساسیت به انسولین در مردان دارای اضافه وزن مرتبط است. برای کاهش وزن و لاغری لازم است تا پشن فروت به طور کامل مصرف شود.

۶. ریواس

ریواس در واقع یک سبزی است، اما در اروپا و آمریکای شمالی از آن اغلب به چشم یک میوه نگاه می شود. فیبر موجود در ریواس ممکن است به کاهش کلسترول بالا که یک مشکل شایع برای افراد چاق است کمک کند.

۷. کیوی

کیوی ها میوه های کوچک و قهوه ای با بخش خوشمره داخلی سبز روشن یا زرد و دانه های سیاه ریز هستند. کیوی منبع عالی ویتامین C، ویتامین E، فولات و فیبر هستند و فواید سلامتی قابل توجهی دارند. رژیم های غذایی حاوی فیبر میوه و سبزیجات باعث کاهش وزن ، افزایش حس سیری و بهبود سلامت روده می شوند.

۸. خربزه

خربزه کالری کمی دارد و از آب بالایی برخوردار است و همین باعث می شود از نظر کمک به لاغری و کاهش وزن بسیار با ارزش باشند. گرچه کالری کم است اما خربزه سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است. علاوه بر ای، مصرف میوه هایی با آب زیاد همچون خربزه و هندوانه ممکن است به شما در کاهش وزن اضافی کمک کند.

۹. پرتقال

پرتقال مانند تمام مرکبات دیگر، کالری کمی دارد در حالی که دارای ویتامین C و فیبر زیادی است. آنها همچنین باعث کاهش اشتها و سیری زودرس میشوند.  در حالی که بسیاری از افراد به جای تکه های پرتقال، آب پرتقال مصرف می کنند، مطالعات نشان داده است که خوردن میوه های کامل به جای نوشیدن آب میوه آن ها نه تنها منجر به گرسنگی و دیافت کالری کمتری می شود بلکه باعث افزایش احساس پر بودن و سیری نیز می شود.

بنابراین، اگر سعی در کاهش وزن دارید، بهتر است به جای نوشیدن آب پرتقال، پرتقال کامل را همراه با تکه های آن میل کنید. این میوه را می توانید به تنهایی میل کنید یا به سالاد یا دسر مورد علاقه خود اضافه کنید.

۱۰. موز

برخی از افرادی که قصد لاغر شدن دارند به دلیل داشتن قند و کالری زیاد از مصرف موز خودداری می کنند. در حالی که موزها نسبت به بسیاری از میوه های دیگر کالری بیشتری دارند، اما از نظر مواد مغذی نیز چگال تر هستند. موز سرشار از مواد اساسی همچون پتاسیم، منیزیم، منگنز، فیبر، آنتی اکسیدان های بیشمار و ویتامین های A ، B6 و C است.

GI پایین و متوسط ​​موزها ممکن است به کنترل سطح انسولین و کاهش وزن به ویژه برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز کمک کند. علاوه بر این ، یک مطالعه نشان داد که خوردن یک عدد موز در روز باعث کاهش قند خون و کلسترول خون در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود. غذاهای با کیفیت بالا، مواد مغذی پر چرب و کم کالری مانند موز برای هر برنامه کاهش وزن و لاغری سالم بسیار حیاتی است.

۱۱.گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای خوشمزه و چیزی مابین پوملو و پرتقال است و معمولاً در بهترین رژیم های لاغری به فراوانی یافت می شود. تقریباً نیمی از گریپ فروت حاوی فقط ۳۹ کالری است، اما ۶۵٪ از منابع ویتامین C بدون را برای ما تامین می کند.

علاوه بر این ، گریپ فروت دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است ، به این معنی که قند را آرامتر از جریان خون شما آزاد می کند. رژیم غذایی با GI کم ممکن است به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک کند.

در یک مطالعه در ۸۵ فرد چاق، خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت قبل از وعده های غذایی به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش کالری دریافتی، کاهش ۷.۱ درصدی از وزن بدن و بهبود سطح کلسترول شد. علاوه بر این، یک بررسی جدید نشان داده که مصرف گریپ فروت باعث کاهش چربی بدن ، سایز دور کمر و فشار خون در مقایسه با گروه های شاهد می شود. در حالی که گریپ فروت به تنهایی قابل خوردن است، مصرف آن در سالادها و غذاهای دیگر نیز فوق العاده است.

میوه و لاغری

 

 

منبع:

www.dranbara.com

www.lagharfit.com

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید