تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 7:07
254 بازدید
کد خبر : 3659

۵ روش تهیه قره قروت خانگی خوشمزه

۵ روش تهیه قره قروت خانگی خوشمزه

قره قورت ماده‌ای قهوه‌ای رنگ و بسیار ترش مزه است. این ماده از آب دوغ، آب ماست و یا آب پنیر ترش شده تهیه می‌شود. روش طرز تهیه قره قروت با آب کشک یا آب ماست بسیار ساده است.

قره قورت ماده‌ای قهوه‌ای رنگ و بسیار ترش مزه است. این ماده از آب دوغ، آب ماست و یا آب پنیر ترش شده تهیه می‌شود. روش طرز تهیه قره قروت با آب کشک یا آب ماست بسیار ساده است. البته در نقاط مختلف ایران روش‌های درست کردن این ماده با هم فرق دارد. قره قورت خواص بی‌شماری دارد. این ماده حاوی نوعی قند طبیعی به نام «لاکتوز» است که وجود آن برای بدن ضرورت دارد. همچنین این ماده به ضدعفونی کردن سیستم گوارش و تامین پروتئین مورد نیاز برای عضله‌سازی کمک زیادی می‌کند. در ادامه با رژیم نیوز همراه باشید تا شما را با طرز تهیه قهره قورت آشنا کنیم.

چطور قره قروت درست کنیم؟

برای درست کردن این ماده ترش مزه می‌توانید به چند روش عمل کنید. این روش‌ها عبارتند از:

طرز تهیه قره قروت با ماست

برای درست کردن قره‌قورت با ماست باید ابتدا آب ماست را جدا کنید. به این صورت که ماست را داخل یک کیسه بریزید. یک آبکش را داخل یک ظرف قرار دهید و کیسه حاوی ماست را در آبکش بگذارید. وقتی آب ماست جدا می‌شود، از صافی عبور کرده و داخل قابلمه می‌ریزد.

برای طرز تهیه قره قروت با ماست شما به حداقل ۱۰ کیلوگرم ماست نیاز دارید تا بتوانید از آن حداقل ۳ تا ۴ لیتر آب ماست تهیه کنید.

بعد از اینکه آب ماست را جدا کردید، آن را بجوشانید تا غلیظ شود. در یک روش دیگر می‌توانید آب ماست را برای چندین روز در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا حسابی ترش شود. سپس آن را با حرارت ملایم بجوشانید. زمان جوشیدن آب ماست باید آنقدر زیاد باشد تا ماده‌ای قهوه‌ای رنگ، غلیظ و ترش مزه بدست آورید. فقط مراقب باشید قره‌قورت شما سوخته و تلخ نشود. در نهایت شعله را خاموش کنید.

می‌توانید به آن مقدار کمی نمک هم بزنید و در یک ظرف مخصوص نگهداری کنید.

طرز تهیه قره قروت ملس

طرز تهیه قره قروت با اب کشک

حتما می‌دانید که کشک از دوغ تهیه می‌شود. برای درست کردن این ماده لبنی، مقدار زیادی دوغ را داخل کیسه‌های مخصوص نخی می‌ریزند. سپس کیسه را داخل یک آبکش مقاوم قرار می‌دهند. در زیر آبکش هم یک ظرف می‌گذارند تا آبی که از کیسه خارج می‌شود، از آبکش عبور کند و داخل ظرف بریزد.

بعد از اینکه آب دوغ کامل رفت، داخل کیسه یک ماده سفید رنگ و سفت باقی می‌ماند که همان کشک است. اما داخل ظرف زیر آبکش هم مقدار زیادی آب دوغ جمع می‌شود. همیشه مقدار آب دوغ از کشک بیشتر می‌شود.

حالا نوبت به پختن آب کشک یا همان آب دوغ است. آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برای مدت زمان طولانی بجوشد. وقتی یک ماده غلیظ و قهوه‌ای باقی ماند، شعله را خاموش کنید. در واقع این همان قره قورت است.

طرز تهیه قره قروت با نشاسته

یک روش دیگر برای درست کردن قره قورت، ترکیب آب دوغ با نشاسته است. برای درست کردن قره قروت با نشاسته ابتدا آب دوغ را روی حرارت قرار دهید تا خوب بجوشد. وقتی کمی غلیظ شد، به مقدار یک چهارم مواد باقی‌مانده ته ظرف، نشاسته ذرت داخل آن اضافه کنید.

مقداری هم نمک داخل قره قورت بریزید و دوباره آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. وقتی سفت شد، شعله را خاموش کنید. در این روش قره قورت شما سفت‌تر می‌شود و میزان ترشی آن نیز کمتر خواهد بود.

طرز تهیه قره قروت میوه ای

یک روش دیگر برای درست کردن قره قورت، ترکیب آن با آب میوه‌ای است که علاقه زیادی به آن دارید. برای تهیه این ماده خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید:

  • آب ماست یا آب کشک: ۲ لیتر
  • آب میوه دلخواه: ۳ لیوان
  • نمک: به مقدار کم

برای طرز تهیه قره قورت میوه‌ای ابتدا آب ماست یا آب کشک را با آب میوه دلخواه خود ترکیب کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. هر چه مدت زمان پخت طولانی‌تر شود، رنگ قره‌قورت هم تیره‌تر خواهد بود. در نهایت مقداری نمک هم به قره‌قورت بزنید. بعد از خنک شدن می‌توانید از آن میل کنید.

طرز تهیه قره قروت با اب کشک

طرز تهیه قره قروت ملس

اگر بخواهید قره قورت شما طعم ترش و شیرین داشته باشد، وقتی در حال جوشیدن است، به آن مقدار کمی هم شکر اضافه کنید. همچنین رب انار شیرین هم می‌تواند طعم قره‌قورت شما را شیرین‌تر و لذیذتر کند.

قره‌قورت چه کاربردی دارد؟

از این ماده می‌توانید برای درست کردن غذاهایی مثل بورانی اسفناج، فسنجان و … استفاده کنید. اگر به غذاهای ترش علاقه بیشتری دارید، قره‌قورت یک ماده ترش است که می‌تواند چاشنی خوبی برای طعم دادن به غذاهایتان باشد. همچنین شما می‌توانید این ماده را هم به صورت خالی میل کنید.

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید