تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1402 - 11:07
76 بازدید
کد خبر : 3385

علت سردرد در رژیم لاغری چیست

علت سردرد در رژیم لاغری چیست

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است هنگام رژیم گرفتن سردرد را تجربه کنید. بیایید با هم علت سردرد در رژیم غذایی را بررسی کنیم. تا اخر این مقاله همراه رژیم نیوز باشید.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است هنگام رژیم گرفتن سردرد را تجربه کنید. بیایید با هم علت سردرد در رژیم غذایی را بررسی کنیم. تا اخر این مقاله همراه رژیم نیوز باشید.

علت سردرد در رژیم چیست؟

سردرد به عنوان دردی که در داخل سر یا بالای گردن احساس می‌شود، تعریف می‌شود که در اثر تحریک ساختار‌های حساس به درد در داخل جمجمه ایجاد می‌شود. چندین عامل درون‌زا و برون‌زا می‌توانند بر شدت و فراوانی سردرد تأثیر بگذارند، مانند سبک زندگی، عوامل غذایی و تغذیه.

هدف این بخش از اندام برتر تعریف رابطه بین سردرد و رژیم غذایی با تمرکز بر دفعات مصرف انواع مختلف غذا به منظور شناسایی عوامل تغذیه‌ای دخیل در شدت و فراوانی بحران‌های میگرنی است. حتی اگر منبع تغذیه را نتوان علت اصلی سردرد در نظر گرفت، دیده شده است که برخی از مواد با منشأء غذایی به تشدید علائم کمک می‌کنند و حملات میگرنی را در افراد مستعد ایجاد می‌کنند.

دلیل سردرد در رژیم

غذا می‌تواند به عنوان محرک سردرد عمل کند، حتی اگر علت اصلی این اختلال نباشد. در واقع، عادات غذایی نادرست می‌تواند به حملات میگرن کمک کند. به طور مشابه، بین رژیم غذایی و استرسی که فرد از آن رنج می‌برد و می‌تواند منجر به شروع میگرن شود، رابطه وجود دارد.

نوروپپتید‌ها، گیرنده‌ها و کانال‌های یونی بر روی سیستم عصبی سمپاتیک و متابولیسم گلوکز مغزی، باعث التهاب، انتشار اکسید نیتریک و اختلال در مدولاسیون واسطه‌های شیمیایی می‌شوند که باعث اتساع عروق یا انقباض عروق می‌شوند.

بیشتر مطالعات تا به امروز بر روی مواد غذایی که با دفعات و شدت میگرن مرتبط هستند، بدون در نظر گرفتن تأثیر هضم ضعیف (اغلب ناشی از استرس و اضطراب جسمی معده )، کتوز، محدودیت کالری و پرخوری متمرکز بوده‌اند. به عنوان مثال، غذا‌های فرآوری شده، محصولات تخمیر شده، غذا‌های با شکر و نمک افزوده، کافئین، کاکائو، الکل و شیرین‌کننده‌های مصنوعی محرک‌های شناخته شده میگرن هستند. اما توجه داشته باشید که شدت و دفعات میگرن می‌تواند به لطف برخی مواد مغذی کاهش یابد. غذاهایی مانند ویتأمین‌های B، ویتأمین C، ویتأمین D، منیزیم، کوآنزیم Q10، اسید آلفا لیپوئیک (ALA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) در کاهش درد و دفعات میگرن موثر هستند.

علت سردرد در رژیم کتوژنیک

محدودیت کالری، رژیم‌های لاغری و سردرد

از رویکرد‌های غذایی متفاوتی برای کاهش سردرد می‌توان استفاده کرد. رژیم کتوژنیک می‌تواند نقش مثبتی در محافظت عصبی، عملکرد میتوکندری و متابولیسم انرژی ایفا کند:

  • عملکرد سروتونرژیک را خنثی می‌کند و در عین حال التهاب عصبی را سرکوب می‌کند.
  • همچنین می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که تجویز یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین، یا بهتر از آن بار انسولین کم، ممکن است در کنترل سردرد یا میگرن از طریق تضعیف حالت التهابی‌امیدوار‌کننده باشد.

زمان غذا خوردن بر سردرد تاثیر می‌گذارد

برخی مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است بین زمان غذا خوردن و حملات میگرن رابطه وجود داشته باشد. در واقع، هرگونه تغییر سبک زندگی با هدف حذف عوامل خطر، علاوه بر اطمینان از ریتم منظم شبانه روزی، به طور مؤثر به پیشگیری از میگرن کمک می‌کند. مدیریت سردرد مستلزم ترکیبی از درمان‌های پزشکی و غیرپزشکی، از جمله رژیم غذایی سالم و در صورت لزوم، مکمل‌های غذایی مناسب است. بنابراین، این باور که رژیم بیش از حد شدید یا رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سردرد داشته باشد، اشتباه است. برعکس، تغییر بیش از حد منبع تغذیه با تغییرات واضح در سطح قند، اگر حتی از وعده‌های غذایی حذف نشود، می‌تواند منجر به عواقب مضر و تشدید سردرد شود.

غذا‌هایی که باعث سردرد می‌شوند

یک فرضیه این است که سردرد ناشی از مشکلی است که برخی افراد در متابولیسم بعضی مواد مانند آمین‌های بیوژنیک (فنیل‌اتیلامین، هیستأمین، تیرامین و غیره)، نیترات‌ها، گلوتامات سدیم دارند. به طور خاص، فنیل‌اتیلامین در شراب قرمز، پنیر، مرکبات، انواع توت‌ها وجود دارد.

هیستأمین، ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می‌شود و از اسید آمینه هیستیدین شروع می‌شود. در پاسخ ایمنی، واکنش‌های التهابی و آسیب‌شناسی‌های آلرژیک نقش دارد و در غذا‌های مختلف آزاد‌کننده هیستأمین مانند توت فرنگی، صدف، تخم مرغ، شکلات، گوجه فرنگی و آناناس وجود دارد. هیستأمین اضافی در بدن ما به هیچ وجه نشانه سلامتی نیست. از اینجا می‌توان به طور غیرمستقیم کمبود ریزمغذی‌ها مانند ویتأمین C، ویتأمین B۱۲ و فولات را ردیابی کرد.

تیرامین، یک اسید آمینه موجود در غذا‌های فرآوری شده است. مصرف بیش از حد تیرامین می‌تواند باعث انقباض عروق، افزایش فشار خون سیستولیک و ضربان قلب شود. از جمله غذا‌هایی که بیشترین تیرامین را دارند می‌توان به پنیر‌های کهنه، گوشت‌های پخته شده، گوشت‌های فرآوری شده، فرانکفورت، ترشیجات، میوه‌های خشک و میوه‌های رسیده اشاره کرد.

نیترات‌ها در سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، غذا‌های فرآوری شده و به ویژه در آشپزی چینی یافت می‌شوند. بهتر است با حذف یک غذای خاص برای مدت معینی شروع کنید. اگر این حذف به مزایای خاصی منجر نشود، می‌توان غذا را دوباره معرفی کرد و با حذف یکی دیگر از مواد غذایی تا زمانی که ماده محرک پیدا شود، ادامه داد. در انجام این کار، یک طرد انتقادی و هدفمند بدون جریمه غیرضروری کیفیت زندگی فرد اجرا می‌شود.

علت سردرد در رژیم لاغری

غذا‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید تا سردرد نگیرید

با وجود مواد مضری که می‌توانند علائم سردرد را تشدید کنند، خوب است به خاطر داشته باشید که اگرچه مواد و غذا‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شروع سردرد کمک کنند، اما این یک قانون جهانی نیست و بهتر است برای دریافت یک نسخه شخصی به متخصص تغذیه مراجعه کنید و مشکلات خود را با وی در میان بگذارید. متخصصان تغذیه می‌تواند غذا‌های مضری که ممکن است باعث آن شده باشد را تشخیص دهند. بر اساس برخی مطالعات، مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند باعث شروع سردرد شود. برخی از این موارد عبارتند از :

  • شکلات (حاوی فنیل‌اتیلامین)
  • نوشیدنی‌های الکلی (به ویژه شراب قرمز و شراب سفید غنی از سولفیت)، شیرین‌کننده‌های مصنوعی (آسپارتام)
  • مرکبات و میوه‌های ترش
  • گوجه فرنگی‌ها
  • قارچ
  • محصولات لبنی
  • ماست ترش و پنیر (حاوی تیرامین)
  • حفظ می‌کند
  • گوشت‌های فرآوری شده
  • پیتزا
  • کنسرو ماهی
  • قهوه
  • شما
  • نوشابه‌های گازدار
  • مخمرها
  • فلفل و ادویه جات ترشی جات
  • غذا‌های حاوی مونوسدیم گلوتامات (ژله، تنقلات مانند چیپس یا کورن فلکس، بادام زمینی بوداده خشک)؛
  • غذا‌های دودی

غذا‌های مجاز برای جلوگیری از سردرد

بشقاب غذای سالم، مصرف غذا‌های با شاخص گلیسمی پایین را برای مقابله با سردرد پیشنهاد می‌کند. این مهم است، زیرا تغییر هموستاز گلیسمی (هیپرگلیسمی و به دنبال آن هیپوگلیسمی) یکی از عوامل مستعد‌کننده برای میگرن است. بنابراین توصیه می‌شود از وعده‌های غذایی کوچک و مکرر استفاده کنید، از روزه‌داری طولانی‌مدت یا حذف وعده‌های غذایی خودداری کنید و برخی از غذا‌های توصیه شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید، از جمله:

  • نان سبوس دار و برنج در مقادیر کم
  • سبزیجات تازه
  • ماهی
  • گوشت تازه
  • بادام‌ها
  • زنجبیل

حتما توجه داشته باشید که مبتلایان به سردرد باید سعی کنند به هرگونه ارتباط احتمالی بین شروع علائم و وعده غذایی قبلی توجه کنند تا دقیقاً غذا یا غذا‌هایی را که باعث تحریک یا تشدید حملات می‌شوند، شناسایی کنند. علاوه بر این، کسانی که از رژیم کاهش وزن پیروی می‌کنند باید با یک متخصص مشورت کنند تا بفهمند چگونه می‌توان غذا‌های خاصی را در رژیم غذایی آن‌ها ادغام کرد تا درد میگرن را کاهش دهد.

علت سردرد در رژیم لاغری

کاهش حملات میگرنی به کمک غذا

مداخلات غذایی مانند رژیم غذایی با فولات بالا، رژیم غذایی کم چرب، رژیم‌های پر از امگا ۳ و اسید‌های چرب کم امگا ۶، رژیم کتوژنیک و رژیم کم سدیم برای کاهش حملات میگرنی پیشنهاد شده است.

رفع سردرد در رژیم کتوژنیک

همانطور که قبلاً ذکر شد، ثابت شده است که رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی مفید برای مقابله با حملات میگرن و سردرد است. از فرآیند‌های فیزیولوژیکی خاصی بهره می‌برد که فقط در شرایطی مانند ناشتایی طولانی مدت یا زمانی که مقدار قند وارد شده با غذا بسیار کم است، فعال می‌شوند. در این وضعیت، بیشتر اندام‌ها و بافت‌ها به استفاده از اسید‌های چرب به عنوان منبع انرژی روی می‌آورند، برخی دیگر مانند مغز، انرژی را از استفاده از اجسام کتون دریافت می‌کنند که توسط کبد از اسید‌های چرب تولید می‌شود.

اجسام کتونی می‌توانند باعث تخریب گلوتامات، یک واسطه مهم تحریکی مغز شوند و بنابراین تحریک‌پذیری قشر مغز را کاهش می‌دهند و می‌توانند از قشر مغز در برابر فرآیند‌های التهابی عصبی محافظت کنند، که به کاهش قابل توجه برخی از واسطه‌های التهابی مهم مانند TNF-α و NF کمک می‌کند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد کتوز می‌تواند شدت اختلالات را کاهش دهد، زیرا می‌تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود عملکرد میتوکندری مغز و کاهش سنتز و آزادسازی CGRP (پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین) شود. یک گشادکننده عروقی که به مقدار بیشتری در مبتلایان به میگرن یافت می‌شود.

سولات رایج:

برای کاهش سردرد از چه رژیم هایی استفاده کنیم؟

رژیم کتوژنیک و رژیم مدیترانه‌ای می‌توانند در کاهش سردرد موثر باشند.

اگر در رژیم سردرد گرفتم چه کنم؟

اول از همه چک کنید که چه غذایی بیشتر از بقیه مصرف می‌کنید. سپس به متخصص تغذیه خود اطلاع دهید. آب به مقدار کافی مصرف کنید. اگر سردرد شما با بی‌حالی، افت فشار شدید و خستگی همراه بود، رژیم خود را قطع کنید و مقداری غذای حاوی قند و نمک میل کنید.

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید