تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آذر 1402 - 7:25
39 بازدید
کد خبر : 8202

رژیم پرولون چیست و مناسب چه افرادی است؟

رژیم پرولون چیست و مناسب چه افرادی است؟

رژیم پرولون (ProLon)، جدیدترین شکل روزه داری است و هدف آن استفاده از مزایای روزه داری همزمان با دریافت مواد غذایی ضروری برای تامین کالری و مواد مغذی است. تفاوت رژیم غذایی FMD با سایر انواع روزه داری در این است که محرومیت غذایی و عوارضی مانند سردرد، خستگی و افت عضلانی در آن وجود ندارد.

رژیم پرولون (ProLon) که تحت عنوان روزه آب نیز شناخته می شود، یک برنامه غذایی پنج روزه و کم کالری است. ایده این رژیم همانند روزه گرفتن می باشد. اگر چه روزه گرفتن برای بدن مفید است، اما می تواند برای برخی از افراد خطراتی را در پی داشته باشد. اساس این رژیم آن است که شما باید به اندازه کافی غذا بخورید تا سیر شوید. اما میزان غذایی که میل می ‌کنید برای آغاز فعالیت ‌هایی همچون هضم غذا کافی نخواهد بود. رژیم پرولون چیست و مناسب چه افرادی است؟

شباهت های رژیم غذایی پرولون با روزه داری

مدت‌ های زیادی است که متخصصان تغذیه درباره مزایای رژیم غذایی و رسیدن به وزنی پایدار در حال بحث هستند. بسیاری از افراد به رژیم خود پایبند نیستند.

شما باید دیدگاه خود را نسبت به رژیم غذایی تغییر دهید. کارشناسان به دنبال کاهش وزن نیستند، بلکه در پی پایداری و ثبات وزن می باشند. دکتر والتر لونگو محقق و مدیر موسسه طول عمر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می باشد. این پزشک تصمیم گرفت که در رژیم PoroLon از روش روزه داری تقلید کند.

PyqXofSaO3TAvgE6eufe3KvfIc7j

فواید رژیم ProLon

به طور کلی این رژیم غذایی کوتاه مدت بوده و تقلید کننده از روزه یا FMD است. رژیم ProLon برای تقویت و جوانسازی سلول ‌ها و افزایش طول عمر انسان، مناسب در نظر گرفته شد. طبق تحقیقات انجام شده این رژیم برای گروهی از افراد مفید و برای گروهی دیگر مضر است.

میلانی ‌مورفی ریشتر یک متخصص تغذیه در لس آنجلس و مدرس فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا می ‌باشد. این پزشک ایام تحصیل خود را زیر نظر دکتر لونگو سپری‌ کرده است. بنا به گفته این پزشک کاهش وزن به عنوان یک عارضه جانبی خوشحال کننده برای بسیاری از اشخاص به شمار می ‌رود.

دکتر لونگو از دهه ۱۹۹۰ به مطالعه تاثیر محدودیت کالری و روزه روی طول عمر انسان پرداخت. ProLon که مخفف کلمه Pro Longevity است در سال ۲۰۱۶ عرضه گردید. افراد توانستند به کمک این رژیم بدون گرسنگی روزه بگیرند.

روزه بر خلاف تمایل طبیعی بدن، از غذا و کالری برای تامین انرژی استفاده می ‌کند. اگر هنگام روزه گرفتن فرد فقط آب میل کند و ۱ الی ۳ روز هیچ نوع کالری را دریافت نکند، بدن انرژی مورد نیاز خود را از اجزای داخلی مانند سلول ها و چربی ‌ها و پروتئین ‌ها تامین خواهد کرد.

رژیم پرولون

رژیم پرولون

شباهت با روزه آب

این روزه اصطلاحا روزه آب خوانده می ‌شود. در این شرایط فرآیندی به نام اتوفاژی آغاز می ‌شود. در این فرآیند بدن سلول ‌های قدیمی را پاک می ‌کند تا راه را برای ورود سلول ‌های جدید باز نماید.

محققان درباره مدت زمانی که افراد می ‌توانند با اطمینان کامل روزه آب داشته باشند برداشت ‌های متفاوتی خواهند داشت. برخی از محققان مدت این روزه ۱ الی ۳ روز و برخی دیگر روزه بیشتر از ۷ روز را پیشنهاد می‌ کنند. از آن جایی که میزان انرژی لازم برای بدن هر شخص متفاوت است، باید قبل از آغاز روزه با پزشک مشورت کنید.

هنگامی‌ که در PorLon مانند FMD پیروی کنید، قطعاً کالری کمتری را مصرف خواهید کرد. میزان کالری مصرفی شما در مقایسه با میزان انرژی مصرفی بدن کمتر است. در این شرایط عملکرد بدن شما به صورتی است که انگار روزه ‌دار هستید. در واقع بدن برای تامین انرژی بدن سلول ‌ها، چربی ‌ها و پروتئین ‌ها را تجزیه می ‌کند.

این رژیم غذایی بدن را تغذیه می ‌کند، اما حسگر های سلولی غذا که مبنای سنجش مواد مغذی هستند را فعال نخواهد کرد. در واقع در این رژیم، غذا سبب ایمن شدن بدن می ‌شود. در رژیم پرولون فعالیت‌ هایی مانند هضم غذا و استفاده از غذا به عنوان سوخت بدن فعال نمی ‌گردد.

TubUIHgu J6MLjlWOc2jqm0meDjVT 38N0t92M3AaHTEOghQF5OVSr5sV8fbo b0sgxolsbOpkwX5qFWc8nUHaLeQVtYKfcNhiNtlsYgVWgj4bFfCbirc9rOvHsjqmwP1 XOIU8Ms4iOY5NioJgH9wc

در رژیم غذایی پرولون چه می ‌خورید؟

افرادی که برای دریافت این رژیم ثبت نام می ‌کنند غذا ها را در بسته‌ های برچسب ‌دار بسته‌بندی شده دریافت می نمایند. با وجود بسته‌بندی مشتری می‌ داند که هر روز باید چه غذایی را میل کند. شرکت تغذیه ای PorLon مواد غذایی لازم برای هر وعده در این رژیم را به صورت بسته بندی های آماده ای تهیه می نماید که افرادی که این رژیم را می گیرند بدون دغدغه و براحتی از بسته غذایی مربوط به آن وعده استفاده می کنند. اما برای ساکنین سایر کشورها و افردای که به این بسته های غذایی آماده دسترسی ندارند، پکیج های زیر توصیه می شود. پکیج غذای ProLon شامل مواد غذایی زیر می ‌باشد:

  • زیتون
  • چیپس
  • کلم پیچ
  • پودر سوپ کم آب (برای مخلوط کردن با آب داغ)
  • دمنوش گیاهی
  • آجیل
  • مکمل ‌های ویتامین لاغری و مواد معدنی مانند امگا ۳
  • ترکیب گلیسرول اختصاصی که باید با آب مخلوط شود. این ترکیب از عضلات محافظت می ‌کند.

این پکیج غذا ممکن است برای برخی از افراد خنده‌ دار به نظر برسد. متخصصین تغذیه در خصوص این رژیم بر این باورند که می توان به جای تهیه بسته های آماده این رژیم، خودتان مواد لازم برای هر وعده را تهیه کنید. ضمن آنکه که هزینه تهیه این مواد غذایی از فروشگاه نسبت به زمانی که درون جعبه هستند، بسیار کمتر است.

soGtqdyKifuNwbirmktvt0h3zZ 577x8gKMi9FZVcMLGjThocI3rF7dt7S2TlFkBAkCqMG 7TmgcwtGA

مزایا و ویژگی های مثبت رژیم ProLon

اما مزیت رژیم پرولون از نظر متخصصان آن است که افراد برنامه ‌ای ساختار یافته در دست دارند. در واقع نیازی نیست که به فکر خرید مواد غذایی باشید. مواد غذایی در این رژیم با دقت بالایی انتخاب شده‌ اند تا بدن شما در طول رژیم تغذیه شود. این برنامه غذایی مبتنی بر گیاه بوده و متشکل از چربی ‌های سالم، پروتئین های گیاهی و کربوهیدرات ‌ها می ‌باشد.

بر اساس ادعای وب سایت ProLon زیتون ‌های این پکیج از جنوب اسپانیا تامین می ‌شود. در جنوب اسپانیا غذا با طول عمر انسان در ارتباط است.

بعد از گذشت ۵ روز به رژیم گیرندگان توصیه می ‌شود فورا به عادات غذایی پیشین خود باز نگردند. پیشنهاد شرکت ProLon این است که از روز ششم غذاهایی همچون سوپ و آبمیوه را میل نمایند. پس از آن باید وعده‌ های سبک غذایی خود را با غذایی همچون برنج، گوشت، ماهی و حبوبات مصرف کنند. این فرآیند به منظور داشتن یک رژیم غذایی بزرگ و کاهش خطر پرخوری توصیه می ‌شود.

کیفیت غذایی رژیم پرولون

غذا های موجود در این کیت ۵ روزه به گونه ‌ای فرموله شده‌ اند که تعادل خوبی بین درشت مغذی‌ ها و ریز مغذی ‌ها ایجاد گردد. درشت مغذی شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی و ریز مغذی شامل ویتامین و مواد معدنی می ‌شود.

ارزش غذایی این کیت روزانه بین ۷۵۰ الی ۱۱۰۰ کالری است. اگر چه کل کالری دریافتی در طول روز کم است، اما می ‌تواند نیاز های ضروری بدن را برآورده سازد. این میزان کالری نسبت به میانگین کالری دریافتی در روز کمتر است. چنان که یک کودک نوپا روزانه ۱۲۰۰ کالری نیاز دارد.

بنا به گفته ریشتر غذا های موجود در روزه های ProLon برای دریافت مواد مغذی است. در حقیقت اگر چه میزان کالری این مواد غذایی کم است، اما ویتامین ‌ها، مواد معدنی و سایر ریز مغذی ‌ها را تامین خواهد کرد.

بر اساس این دیدگاه می ‌توان گفت که پرولون یک رژیم غذایی نیست بلکه نوعی ‌گرسنگی ‌مکمل است. مهمترین دلایل انتخاب این مواد غذایی پایین بودن کالری آن ها می ‌باشد. این برنامه به کاربران اجازه می ‌دهد در حالی که سلول‌ های آن ها ناشتا هستند غذا بخورند.

 TOCMTbSKapndGIAZRB02KSzqZmoVJuemyYS9khEjPEcm qAEVl8 6lPnYVJif9j1nm Wxo2SxIKlosFjcJkQvWgiXtxRuUN rZ3REFZNfS8YBz3pOibDwuXkZ 34jpCKk6mItZn85zCcnD8vnTPr 78

فواید روزه به سبک پرولون

رژیم پرولون بر اساس این ایده گرفته شده که روزه گرفتن هر چند وقت یکبار فوایدی را برای بدن به دنبال دارد. علت فواید رژیم پرولون آن است که بدن از سموم پاک می شود. از طرفی امکان جوانسازی سلول ها و تولید سلول ‌های جدید فراهم خواهد شد.

به طور خلاصه در صورت در دسترس نبودن مواد غذایی برای تامین انرژی، بدن منابع دیگری را جستجو می ‌کند. اولین منبع همان بدن است. در واقع بدن سلول‌ های چربی را تجزیه کرده و به پروتئین و سلول ‌های ماهیچه ‌ای تبدیل می‌ کند. هیل می گوید از آن جایی که بسیاری از افراد قصد کاهش عضله را ندارند ممکن است ظاهر اندام خود را نپسندند‌. همچنین این متخصص معتقد است که برای مدت طولانی بدن با کمبود کالری مواجه شود عضله ‌ها از بین می ‌روند.

از مزایای این برنامه غذایی آن است که سلول‌ های غیر ضروری تجزیه می ‌شوند. تجزیه سلول ‌ها سبب پاکسازی بدن و کاهش چربی‌ها خواهد شد. یکی از اهداف اصلی افراد همین است.

زمانی که بدن احساس کند تغذیه نمی ‌شود، مصرف انرژی را کاهش می ‌دهد. در این شرایط برخی از عملکرد های سلولی متوقف خواهد شد تا عملکرد های ضروری زندگی فرد در اولویت قرار بگیرد.

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۳ توسط لونگو روزه گرفتن برای افراد مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند مفید است. از آن جایی که روزه موجب می ‌شود بدن حالتی محافظتی پیدا کند سلول های سالم در برابر سلول های شیمی درمانی محافظت خواهند شد. با این وجود درمان سلول های سرطانی آسان می گردد.

08dSjBpLVhG0QmphscFyUqllgjr4 PswJM2ovOFHNdcbqRmLej

خطرات رژیم پرولون

روزه کوتاه مدت فوایدی را برای سلول‌ ها به دنبال دارد. اما معمولاً این نوع روزه‌ داری برای همه افراد مناسب نیست. به علت گرسنگی شدید و تجزیه سلول‌ ها ممکن است که عادت ماهانه نیز متوقف شده و یا از تنظیم خارج شود. طبق تحقیقات انجام شده این رژیم غذایی روی فرآیند های هورمونی و استروئیدی تاثیر گذار است. در حقیقت رژیم پرولون ساخت استروژن و استروئید های غدد جنسی را متوقف خواهد کرد.

PorLon به کاربران هشدار می ‌دهد که ممکن است با عوارضی مانند سرگیجه و یا گرسنگی مواجه شوند. در صورت شدید شدن گرسنگی بهتر است که با پزشک مشورت کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است شخص به یبوست موقت مبتلا شود. چون حجم غذای مصرفی کم است بروز یبوست نیز طبیعی می ‌باشد. بر اساس گفته ریشتر در این رژیم بدن مسیر های گوارشی خود را به طور موقت متوقف می ‌کند تا زمانی که غذای بیشتری را دریافت نماید. روزه طولانی مدت عواقبی همچون لاغری، از دست دادن توده عضلانی، عملکرد شناختی و حتی مرگ را نیز در پی خواهد داشت. حتی یک روز روزه کوتاه مدت برای افراد لاغر و کسانی که توده بدنی پایینی دارند نیز مضر است.

رژیم پرولون مناسب چه کسانی نیست؟

بنا به گفته ریشتر چند گروه از افراد نباید تحت رژیم پرولون قرار بگیرند. گروه ‌های پرخطر عبارتند از:

  • زنانی که باردار یا شیرده هستند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان زیر ۱۸ است.
  • افرادی که با شرایط خاصی زندگی می کنند.
  • افرادی که سابقه اختلال خوردن دارند و یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

افرادی که قصد شروع هر نوع روزه یا رژیم پرولون را دارند باید ابتدا با یک پزشک متخصص صحبت کنند. اگر مبتلا به بیماری ‌های زمینه‌ ای هستید که مشورت با پزشک ضرورت بیشتری خواهد یافت. در نهایت طبق توصیه متخصصین ” باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در این صورت می ‌توانید تصمیم بگیرید که رژیم پرولون برای شما مناسب است یا خیر.”

منبع: غفاری دایت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید