تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 12:02
32 بازدید
کد خبر : 8869

کمبود ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان پستان

کمبود ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان پستان

متأسفانه کمبود ویتامین دی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مرتبط است، از جمله: اختلال در خواب، دیابت، فشار خون بالا، ضعف عضلانی، پوکی استخوان و …

متأسفانه کمبود ویتامین دی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مرتبط است، از جمله: اختلال در خواب، دیابت، فشار خون بالا، ضعف عضلانی، پوکی استخوان و … .

کمبود ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان پستان

 ویتامین D با کاهش رشد سلول‌های پستان و تولید استروژن در بدن می‌تواند از بروز سرطان پستان جلوگیری کند. اگرچه ویتامین D در بسیاری از عملکردهای بدن نقش مهمی دارد، اما بیشتر افراد به اندازه کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند. ویتامین D تنها یکی از چندین ویتامینی است که باید روزانه مصرف کنید. این ماده به بهبود ایمنی، حفظ عملکرد سیستم عصبی، بهبود سلامت استخوان‌ها و تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون کمک می‌کند. اما متأسفانه کمبود ویتامین دی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات، سطوح پایین ویتامین D با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مرتبط است، از جمله: اختلال در خواب، دیابت، فشار خون بالا، ضعف عضلانی، پوکی استخوان و … .

کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی

ویتامین D چگونه احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین D به طور کلی از سرطان پستان جلوگیری نمی‌کند، اما ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را در برخی از زنان کاهش دهد. مطالعات دیگر نیز سطوح پایین ویتامین D را با احتمال بالاتر سرطان پستان مرتبط می‌دانند. گفته می‌شود سطوح کافی ویتامین D با کنترل رشد سلول‌های پستان و تولید استروژن در بدن می‌تواند از سرطان پستان جلوگیری کند. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، زنانی که دارای بالاترین سطح ویتامین D در خون خود بودند، در مقایسه با کسانی که کمترین سطح ویتامین D را در خون خود داشتند، ۴۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار داشتند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در خصوص پیشگیری از سرطان پستان می‌توانید انجام دهید، انجام منظم ماموگرافی‌ و غربالگری پستان است. این کار از سرطان پستان جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند به تشخیص سرطان در مراحل اولیه و درمان مؤثر کمک کند.

کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

کمبود ویتامین دی

چطور ویتامین D بیشتری دریافت کنیم؟

دو راه مطمئن برای افزایش سطح ویتامین D عبارتند از: قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و مصرف مکمل‌های ویتامین D۳. مصرف غذاهای غنی از ویتامین D نیز تا حدودی می‌تواند مؤثر باشد.

کمبود این ویتامین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

کمبود ویتامین دی و خطر ابتلا به سرطان پستان

قرار گرفتن در معرض آفتاب: اگر چند بار در هفته حتی برای مدت کوتاهی، مثلاً ۱۵ دقیقه – ۳ بار در هفته، در معرض نور خورشید قرار بگیرید، می‌توانید بیش از مقدار توصیه‌شده روزانه، ویتامین D مورد نیاز بدن را دریافت کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید علاوه بر تأمین ویتامین D، خطراتی هم دارد و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بیش از زمان توصیه‌شده در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

مکمل‌ها: ویتامین D۳ بهترین گزینه برای رفع کمبود ویتامین D است، اما پیش از شروع مصرف مکمل‌های ویتامین D لازم است با یک آزمایش خون ساده سطح ویتامین D خود را بسنجید و اگر لازم بود، قرص‌ها و دیگر مکمل‌های این ویتامین را مصرف کنید. سطح توصیه‌شده برای ویتامین D، ۴۰ الی۶۰ نانوگرم در میلی لیتر است.

چند ماه بعد از مصرف این دارو، مجدد سطح ویتامین D خود را بررسی کنید و دوز مکمل خود را بر این اساس تنظیم کنید. مصرف زیاد ویتامین D گهگاهی باعث افزایش بیش از حد کلسیم در خون می‌شود.

غذاهای غنی از ویتامین D: منابع خوراکی غنی ویتامین D عبارتند از: ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، شیر گاو، آب پرتقال، شیر سویا، زرده‌ تخم‌مرغ، قارچ، جگر گاو، غلات و جو دوسر.

منبع: خبرآنلاین

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید