تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 - 1:15
67 بازدید
کد خبر : 97

ورزش شنا چقدر کالری می‌سوزاند؟ | جدول

ورزش شنا چقدر کالری می‌سوزاند؟ | جدول

ما در ادامه مطلب قصد داریم به موضوع کالری سوزی حین انجام ورزش پرداخته و درباره کالری سوزی ورزش شنا و عوامل مؤثر روی آن صحبت کنیم، با رژیم نیوز همراه باشید.

ورزش شنا از ورزش‌های تابستانی محبوب است که علاوه بر مفرح بودن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این فعالیت ورزشی برای سلامت قلب و تون عضلانی بسیار مفید است و به کالری سوزی در افرادی که به دنبال لاغری هستند کمک می‌کند.

یکی از سؤالات رایج درباره ورزش شنا میزان کالری سوزی حین انجام ورزش است، این مسأله به خصوص برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند اهمیت زیادی دارد.

ورزش شنا چقدر کالری می‌سوزاند؟

متابولیسم به فرایند کالری سوزی بدن به منظور تأمین انرژی مورد نیاز گفته می‌شود که هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مقدار آن افزایش می‌یابد، اما این که این افزایش تا چه حد روی کالری سوزی تأثیر داشته باشد و تا چه زمانی ادامه پیدا کند به عوامل مختلف از جمله جنسیت، ترکیب بدنی و نوع فعالیت بستگی دارد.

به گفته یکی از متخصصان در این زمینه، یک فرد با وزن ۶۸ کیلوگرم با یک ساعت شنا با سرعت متوسط حدود ۴۰۰ کالری و با سرعت زیاد حدود ۷۰۰ کالری می‌سوزاند. اما این اعداد برای همه افراد صادق نیستند زیرا تعداد کالری سوزانده شده هنگام شنا به فاکتور‌های زیر بستگی دارد:

  • مدت زمان
  • شدت
  • استروک شنا
  • وزن
  • کارایی شنا

نکته: منظور از استروک روش حرکت دادن دست‌ها و پا‌ها برای وارد کردن فشار به آب و حرکت شناگر به جلو می‌باشد. در واقع استروک به هر یک از حرکات مکرر اندام‌ها و بدن گفته می‌شود که برای حرکت در شنا یا قایق رانی استفاده می‌شود.
تأثیر وزن و سرعت در کالری سوزی هنگام شنا

وزن و سرعت نقش زیادی در کالری سوزی حین شنا دارند، به طور کلی هر چه وزن و سرعت شناگر بیشتر باشد کالری سوزی افزایش خواهد یافت.

در ادامه میزان کالری سوزی در شنای آزاد، در وزن‌ها و سرعت‌های مختلف طی یک ساعت تخمین‌زده شده است:

  1. مقدار کالری سوزی در وزن ۵۹ کیلوگرم با سرعت پایین و بالا به ترتیب: ۴۱۳ و ۵۹۰ کالری
  2. مقدار کالری سوزی در وزن ۷۰ کیلوگرم با سرعت پایین و بالا به ترتیب: ۴۹۳ و ۷۰۴ کالری
  3. مقدار کالری سوزی در وزن ۸۲ کیلوگرم با سرعت پایین و بالا به ترتیب: ۵۷۲ و ۸۱۷ کالری
  4. مقدار کالری سوزی در وزن ۹۳ کیلوگرم با سرعت پایین و بالا به ترتیب: ۶۵۱ و ۹۳۱ کالری

تأثیر نوع استروک در کالری سوزی هنگام شنا

بدون تردید وقتی سریع‌تر شنا می‌کنید و مسافت بیشتری را طی می‌کنید کالری بیشتری می‌سوزانید. سریع‌ترین استروک شنا یعنی استروک شنای آزاد، به طور بالقوه می‌تواند کالری سوزی زیادی به دنبال داشته باشد اما این به آن معنا نیست که هر بار وارد استخر می‌شوید باید شنای آزاد را انتخاب کنید.

تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید به مدت زمان و دفعات استروک نیز بستگی دارد.

اگر استروک شنای قورباغه را به استروک شنای آزاد ترجیح می‌دهید چون سرعت آن کمتر است. می‌توانید مدت زمان طولانی‌تری به شنا کردن ادامه داده و فعالیت ورزشی پیوسته‌تری داشته باشید، که به کالری سوزی بیشتر منجر خواهد شد.

همچنین گفته شده استروک شنای پروانه در میان سایر استروک‌ها بیشترین کالری سوزی را دارد.

به طور کلی بهتر است نوعی را انتخاب کنید که می‌توانید به طور پیوسته به آن ادامه دهید. همچنین می‌توانید استروک‌ها را با هم ترکیب کرده تا عضلات بیشتری حین درگیر شوند.

هر یک از استروک‌های رقابتی، گروه‌های مختلفی از عضلات را درگیر می‌کند. با توجه به این که چه تعداد از هر استروک در شنای خود دارید؛ کالری سوزی ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

اگر به دنبال افزایش قابل توجه مقدار کالری سوزانده شده هستید بهتر است از ترکیب استروک‌ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید:

مقدار کالری سوزی به سرعت / مسافت، مدت زمان و تعداد دفعات استروک‌ها بستگی دارد.
به دلیل راحت‌تر بودن استروک‌هایی همچون شنای قورباغه، مدت زمان بیشتری می‌توانید آن را ادامه داده و به همین دلیل کالری سوزی آن می‌تواند نسبت به شنای آزاد که سرعت بیشتری دارد نیز افزایش یابد.
پس از شروع شنا، به تدریج شدت آن را افزایش دهید در غیر این صورت، با این که شنا ورزشی کم فشار محسوب می‌شود اما ممکن است باعث آسیب دیدن شما شود.

به طور کلی کالری سوزی در برخی استروک‌های رایج در مدت زمان یک ساعت به صورت زیر می‌باشد:

Capture

مقایسه کالری سوزی ورزش شنا با دوچرخه سواری و دویدن

هنگامی که ورزشکار مسافتی را با سرعت ۱۲ کیلومتر در ساعت به مدت یک ساعت بدود حدود ۶۴۹ تا ۱۰۲۴ کالری بسته به وزنی که دارد می‌سوزاند، هر چه سرعت بیشتر شود کالری سوزی نیز افزایش می‌یابد.

زمانی که دوچرخه سوار به مدت یک ساعت با سرعت ۲۴ کیلومتر در ساعت مسافتی را طی می‌کند حدود ۵۹۰ تا ۹۳۱ کالری، بسته به وزنی که دارد می‌سوزاند.
نکات احتیاطی و مهم

اگر قصد کاهش وزن دارید، علاوه بر تمرینات ورزشی کالری سوز لازم است از رژیم غذایی سالم و مناسب لاغری نیز استفاده کنید.

به علاوه کاهش کالری باید به گونه‌ای باشد که انرژی مورد نیاز بدن برای آن فعالیت ورزشی تأمین شود، به همین دلیل توصیه شده حداقل نیم ساعت قبل از شروع هر تمرین ورزشی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد غذا بخورید. کربوهیدرات‌ها منبع‌ایده‌آل انرژی بدن ما هستند.

بهتر است بعد از تمرین نیز میان وعده‌ای شامل کمی پروتئین بدون چربی و کمی کربوهیدرات با کیفیت داشته باشید.

در مورد شدت ورزش شنا پیشنهاد می‌کنیم در روز‌های آغازین، ۱ تا ۳ بار در هفته و هر بار ۱۰ تا ۳۰ دقیقه شنا کنید و هر هفته ۵ دقیقه به مدت زمان شنا اضافه کنید.

برای درگیر کردن عضلات بیشتر نیز بهتر است از ترکیب استروک‌ها بهره ببرید.

در طول شنا کردن هر زمان نیاز به استراحت دارید حتماً این کار را بکنید، به خصوص در روز‌های اول ممکن است پس از هر دور شنا کردن لازم باشد کمی استراحت کنید.

منبع: coca.ir

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید