تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 12:33
45 بازدید
کد خبر : 10054

رژیم غذایی مناسب وزوز گوش (تینیتوس) چیست؟

رژیم غذایی مناسب وزوز گوش (تینیتوس) چیست؟

آیا به دنبال رژیم غذایی مناسب وزوز گوش هستید؟یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد وزوز گوش تغذیه نامناسب است. به همین دلیل رعایت غذایی در کنار درمان دارویی تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرده و کاهش می‌دهد.

رژیم نیوز | آیا به دنبال رژیم غذایی مناسب وزوز گوش هستید؟ وزوز گوش یا تینیتوس یکی از بیماری‌های آزار دهنده است که می‌تواند باعث کاهش علائم شنوایی نیز شود. داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از راه‌های تسکین وزوز گوش است. در واقع یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد وزوز گوش تغذیه نامناسب است. به همین دلیل رعایت غذایی در کنار درمان دارویی تا حد زیادی این بیماری را کنترل کرده و کاهش می‌دهد. در ادامه مواد غذایی مفید برای درمان و مواد غذایی ممنوعه را به شما معرفی می‌کنیم.

رژیم غذایی مناسب وزوز گوش

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای مدیریت و کاهش وزوز گوش بسیار مهم است، بنابراین شناخت غذاهای مناسب برای اضافه کردن در رژیم غذایی یکی از ابتدای‌ترین اقدام‌ها برای درمان وزوز گوش است. گنجاندن دستورالعمل‌های زیر و قرار دادن این مواد غذایی در رژیم روزانه باعث بهبود سلامت عمومی بدن و در ادامه کاهش وزوز گوش می‌شود.

وزوزگوش با رژیم مناسب تا حدی برطرف می شود.
رژیم غذایی مناسب برای وزوز گوش تاثیر زیادی در درمان این مشکل دارد.

۱. جگر

استفاده از جگر در رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل وزوز گوش دارد. جگر شامل مواد معدنی مهم و مفیدی مانند سلنیوم معدنی، مس، روی و ویتامین B12 است. سلنیوم یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. همچنین مس و ویتامین B12 نیز باعث بهبود عملکرد گلبول‌های قرمز  و روی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۲. موز یخ زده

موز یخ زده نه تنها یک میان وعده شیرین و خوشمزه است بلکه به دلیل میزان پتاسیم بسیار بالای آن به جریان بهتر مایعات در بدن کمک می‌کند و باعث کاهش وزوز گوش می‌شود.

۳. آناناس برای وزوز گوش

آناناس می‌‌تواند برای وزوز گوش مفید باشد به دلیل اینکه این میوه یک ضدالتهاب بسیار قوی است. این میوه را هم به صورت خام و هم به صورت پخته می‌توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴. مرغ کبابی

یکی از گزینه‌های وعده غذایی خوشمزه و سالم مرغ کبابی است. طبق تحقیقات صورت گرفته وزوز گوش با ویتامین B12 کاهش پیدا می‌کند و از آنجایی که مرغ کبابی سرشار از B12 است علائم وزوز گوش را کاهش می‌دهد.

۵. هندوانه برای وزوز گوش

هندوانه میوه‌ای با کالری بسیار کم و درصد بسیار زیادی آب است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد. هندوانه دارای مقادیر زیادی ویتامین سی، اسید پانتوتنیک، بیوتین، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین B1 است.

۶. رژیم مدیترانه ای

یکی از بهترین رژیم‌های غذایی، رژیم مدیترانه‌ای است. این رژیم برای همه افراد از جمله کسانی که از وزوز گوش رنج می‌برند بسیار مفید است. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مقدار زیادی نان، ماکارونی، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، پنیر و ماست را در برنامه غذایی خود قرار دهید. ماهی، تخم مرغ و شیرینی را می‌توانید چندین بار در هفته استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که تنها یک بار در ماه مجاز به مصرف گوشت قرمز هستید. در این رژیم استفاده از غذاهای فرآوری شده ممنوع است.

ویتامین ها و مواد غذایی مفید برای وزوز گوش یا تینیتوس

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود سلامت شنوایی و کاهش علائم وزوز گوش نقش مهمی دارند. در ادامه مهم‌ترین ویتامین‌ها را برای درمان تینیتوس را به شما معرفی می‌کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای درمان وزوز گوش مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها
ویتامین B موجود در تخم مرغ، ماهی، شیر، پنیر، ماست و مرغ
ویتامین A موجود در هویج، اسفناج، کلم بروکلی، فلفل قرمز شیرین
ویتامین E موجود در فندق، بادام، زردآلوی خشک، کره بادام زمینی
روی موجود در حبوبات، آجیل، تخم مرغ، لبنیات
ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر در درمان وزوز گوش

ویتامین B

یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای درمان وزوز گوش ویتامین B12 است. B12 یک ماده مغذی ضروری است که نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز خون، عملکرد سیستم عصبی و سنتز DNA ایفا می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که B12 می‌تواند به طور جدی علائم وزوز گوش را بهبود بخشد و تسکین قابل توجهی ارائه دهد.

ویتامین A

ویتامین دیگری که ممکن است به کاهش علائم وزوز گوش کمک کند ویتامین A است. این ویتامین برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، بینایی و سلامت پوست ضروری است. همچنین در حفظ سلول‌های حسی در گوش داخلی نقش بسزایی دارد. کمبود ویتامین A می‌تواند به این سلول‌ها آسیب برساند و منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. مطالعات نشان داده که مکمل ویتامین A در بهبود علائم وزوز گوش بسیار مفید است.

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های مهم برای کاهش علائم وزوز گوش است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که باعث جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌ها شده و التهاب را کاهش می‌دهد.

روی

گاهی اوقات وزوز گوش و احساس صدای زنگ در گوش به دلیل سطح پایین روی در بدن است. روی مسئول التیام و رشد سلولی است. آجیل، شکلات تلخ، ماست، مرغ، گوشت گاو و گوشت بره حاوی مقدار زیادی روی هستند.

اسید چرب های غیر اشباع و امگا  ۳

چربی‌های غیر اشباع موجود در سبزیجات، آجیل و ماهی انتخابی عالی در رژیم غذایی هستند. آنها کلسترول، فشار خون و التهاب را کاهش می‌دهند و در کاهش علائم وزوز گوش تاثیر زیادی دارند. استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز برای مبتلا نشدن به بیماری‌های قلبی نیز بسیار تاثیر گذار است. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی به کاهش التهاب و درد کمک می‌کند. آنها حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند و برای افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می‌شوند.

رژیم غذایی نامناسب برای افراد مبتلا به تینیتوس چیست؟

طبق تحقیقات صورت گرفته در مهم‌ترین مقالات روز دنیا برای درمان و کاهش وزوز گوش به بیماران توصیه می‌شود که مصرف نمک، شیرینی و قند، چربی‌های اشباع و ترانس، نیکوتین و الکل را تا حد امکان کاهش دهند.

۱. غذاهای پر نمک

نمک فشار خون را افزایش داده و باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و گردش خون را در گوش سخت‌تر می‌کند. همین امر باعث تشدید وزوز گوش می‌شود.

متن انگلیسی:
Excess sodium is directly linked to increased tinnitus. It restricts blood vessels, increases blood pressure, and significantly reduces blood flow to the cochlea
ترجمه متن:
سدیم اضافی مستقیماً با افزایش وزوز گوش در ارتباط است. رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، فشار خون را افزایش داده و به طور قابل توجهی جریان خون به حلزون گوش را کاهش می‌دهد.

Arches Natural Products

۲. افزودنی های غذایی

بیشتر غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری شده حاوی مقدار زیادی طعم دهنده و افزودنی‌های غذایی هستند. این افزودنی‌ها که مضرات مضری مانند آسپارتام دارند و تا زمانی که از بین بروند نورون‌ها را بسیار تحریک می‌کند. همین امر باعث تحریک و افزایش وزوز گوش می‌شود.

۳. اسید چرب های اشباع شده و اسید چرب ترانس

چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس اثرات منفی متعددی بر سلامتی بدن و به خصوص وزوز گوش دارند. آن‌ها LDL کلسترول بد را افزایش داده و کلسترول خوب HDL را کاهش می‌دهند و تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند و به طور کلی در سیستم عروقی اختلال ایجاد می‌کنند که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود و جریان خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. این امر از حذف سموم از گوش داخلی و رساندن اکسیژن و مواد مغذی جلوگیری می‌کند. جریان خون سالم برای عملکرد صحیح مغز ضروری است.

۴. شیرینی و قند

گوش داخلی مانند مغز توانایی ذخیره انرژی مورد نیاز خود را ندارد. اکسیژن، مواد غذایی و گلوکز (قند) تنها از طریق خون جذب گوش داخلی می‌شود. جریان خون گوش داخلی می‌تواند تحت تاثیر سطح بالای قند خون قرار بگیرد که باعث تاثیر در شنوایی و وزوز گوش می‌شود.

متن انگلیسی:
Eating sugary foods can cause a spike in glucose levels, which can exacerbate tinnitus
ترجمه متن:
خوردن غذاهای شیرین باعث افزایش سطح گلوکز شده که می‌تواند وزوز گوش را تشدید کند.

houseclinic

۵. استعمال سیگار

وجود تعداد بیشماری مواد خطرناک در دود سیگار از جمله فرمالدئید، بنزن، آرسنیک، وینیل کلرید، آمونیاک و هیدروژن سیانید باعث آسیب رسیدن به سلول‌های حلزون گوش شده و بر شنوایی گوش داخلی تاثیر می‌گذارد. دود سیگار همچنین باعث وزوز گوش و سرگیجه می‌شود.

سیگار و وزوز گوش با هم در ارتباط هستند.
سیگار کشیدن باعث تشدید وزوز گوش می‌شود.

۶. کافئین

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار می‌توانند وزوز گوش را تحریک کنند. زیرا این مواد باعث تحریک واکنش‌های استرسی در بدن شده که با وزوز گوش مرتبط هستند. اما به خاطر داشته باشید اگر به کافئین بسیار وابسته هستید قطع یکباره آن می‌تواند بهبود وزوز گوش را دچار اختلال کند به همین دلیل در این رابطه با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

درمان نکردن وزوز گوش می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و تاثیرات جسمی و روحی زیادی را با خود به همراه داشته باشد. رژیم غذایی رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش این بیماری دارد. به همین دلیل اطلاع از مواد غذایی مناسب و مواد غذایی ممنوعه بسیار مهم است و باید رژیم غذایی مناسب وزوز گوش را پیدا کنید.

منبع: دکتـرتو

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید