تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 9:09
83 بازدید
کد خبر : 2854

ورم معده چیست| بهترین رژیم غذایی برای درمان ورم معده

ورم معده چیست| بهترین رژیم غذایی برای درمان ورم معده

گاستریت یا ورم معده یکی از ناراحتی‌های معده است. اخیراً به دلیل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، بیماری‌های معده بسیار افزایش یافته است و ورم معده در این میان شناخته‌شده‌ترین است.

گاستریت یا ورم معده یکی از ناراحتی‌های معده است. اخیراً به دلیل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، بیماری‌های معده بسیار افزایش یافته است و ورم معده در این میان شناخته‌شده‌ترین است.

دستگاه گوارش، سیستم مهمی است که از دهان شروع می شود و به مقعد ختم می‌شود. این دستگاه مواد مغذی وارد شده به بدن را به روش‌های مختلف به اجزای سازنده تبدیل می‌کند و آنها را برای بدن قابل استفاده می‌کند.

اندام‌هایی مانند دهان، معده، روده کوچک و بزرگ و مقعد اعضای تشکیل دهنده دستگاه گوارش هستند و بیماری‌های مرتبط با این اندام‌ها را بیماری‌های دستگاه گوارش می‌نامند.

بنابراین بیماری‌هایی که در معده مشاهده می‌شوند به عنوان بیماری‌های دستگاه گوارش نیز شناخته می‌شوند. گاستریت یا ورم معده یکی از ناراحتی‌های معده است. اخیراً به دلیل تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، بیماری‌های معده بسیار افزایش یافته است و ورم معده در این میان شناخته‌شده‌ترین است. گاستریت، بیماری است که در نتیجه ترشح بیش از حد اسید معده رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند.

ورم معده

ورم معده یا گاستریت چیست؟

گاستریت به عنوان التهاب غشای مخاطی در لایه داخلی معده به دلایل مختلف تعریف می‌شود. اگر درمان نشود، عمیق‌تر نفوذ می‌کند و در نتیجه می‌تواند باعث زخم معده یا سرطان معده شود. گاستریت معمولاً به دلیل عفونت‌های باکتریایی رخ می‌دهد. مهم‌ترین آنها باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. درمان این بیماری آسان است، اما نکته مهم در اینجا تشخیص صحیح، هرچه سریع‌تر قبل از پیشرفت بیماری است.

گاستریت در دو نوع حاد و مزمن دیده می‌شود. در حالی که بیماری گاستریت حاد به طور ناگهانی رخ می‌دهد، بیماری گاستریت مزمن در نتیجه سال‌های طولانی در نتیجه بیماری‌هایی در معده رخ می‌دهد که قبلاً دیده شده است، اما درمان آنها به تعویق افتاده یا هرگز انجام نشده است و به مخاط معده آسیب می‌رساند. التهاب مداوم مخاط معده در گاستریت مزمن مشاهده می‌شود و بنابراین می‌تواند سال‌ها ادامه یابد.

بیماری گاستریت کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان مشکلات بزرگتری ایجاد می‌کند. بنابراین، این یک ناراحتی است که باید جدی گرفته شود. شرایطی مانند مصرف مداوم و زیاد غذاهایی که معده در هضم آنها مشکل دارد و ناتوانی فرد در حرکت کافی در طول روز باعث ترشح بیش از حد اسید معده برای هضم غذاها می‌شود. اسید معده برای هضم غذا مهم است. در چنین مواردی اسید اضافی معده باعث آسیب به غشای مخاطی پوشش معده می‌شود و به مرور زمان باعث التهاب خواهد شد.

علت ورم معده چیست؟

ضعف یا آسیب به سدی که از مخاط دیواره داخلی معده محافظت می‌کند، باعث می‌شود اسید معده به این مخاط آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند بیماری کرون و سارکوئیدوز می‌توانند خطر گاستریت را افزایش دهند. علل بیماری گاستریت یا ورم معده، عبارتند از:

عفونت باکتریایی

باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری باعث این بیماری می‌شود، اما ممکن است در هر فردی که در معرض این باکتری قرار گرفته باشد، گاستریت دیده نشود. عفونت ناشی از این باکتری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انسانی در جهان است. آسیب پذیری در برابر باکتری‌ها ممکن است ژنتیکی باشد. این آسیب‌پذیری می‌تواند توسط انتخاب‌های سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، الکل یا رژیم غذایی نامناسب نیز ایجاد شود.

استفاده غیرضروری از مسکن‌ها

مسکن‌های پر مصرف همراه با آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن باعث گاستریت می‌شوند. شرایطی مانند استفاده منظم، استفاده بیش از حد و استفاده غیر ضروری از این مسکن‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات معده و حساس شدن سد معده شود.

پیری

سد محافظ معده با افزایش سن حساس و نازک می‌شود که مقاومت در برابر باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

استرس

استرس شدید ناشی از آسیب، عفونت‌های جدی یا اعمال جراحی جدی نیز از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد گاستریت می‌شوند.

سایر بیماری‌ها

ایدز، بیماری کرون یا عفونت‌های انگلی مختلف نیز می‌توانند باعث گاستریت شوند.

ورم معده

علائم گاستریت یا ورم معده چیست؟

در مبتلایان به گاستریت، در ابتدا هیچ علامتی وجود ندارد، اما علائم با پیشرفت بیماری ظاهر می‌شوند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • احساس ناراحتی و سوزش در معده
  • داشتن طعم تلخ در دهان
  • درد معده
  • سکسکه
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع، که گاهی اوقات می‌تواند شدید باشد و حتی باعث استفراغ شود.
  • ناراحتی معده

ورم معده چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان گاستریت ابتدا باید علل زمینه‌ای آن مشخص شود. اول از همه، عادات بد غذایی که باعث ورم معده می‌شود، مصرف منظم مسکن یا الکل و عاداتی مانند سیگار کشیدن باید کنار گذاشته شود. علاوه بر این اقدامات، درمان گاستریت با داروهای خاصی قابل انجام است. این داروها عبارتند از:

آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری که باعث گاستریت می‌شود، استفاده می‌شود. برای این منظور بیشتر از آنتی بیوتیک‌هایی مانند کلاریترومایسین و آموکسی سیلین یا مترونیدازول استفاده می‌شود. درمان آنتی بیوتیکی، معمولاً ۷ یا ۱۴ روز طول می‌کشد و مهم است که بدون وقفه از آن استفاده کنید. آنتی بیوتیک‌هایی که به طور مرتب استفاده نمی‌شوند باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شوند و اثری از خود نشان نمی‌دهند.

مهارکننده‌های پمپ پروتون

این‌ها داروهایی هستند که ترشح اسید را که در معده افزایش یافته و به غشای مخاطی دیواره داخلی معده آسیب می‌رساند، کاهش می‌دهند. مهار کننده‌های پمپ پروتون با مسدود کردن سلول‌هایی که اسید معده را تولید می‌کنند، فعالیت نشان می‌دهند. امپرازول، لانسوپرازول، رابپرازول، اسموپرازول، دکسلانسوپرازول و پانتوپرازول، داروهایی هستند که این اثر را نشان می‌دهند.

مسدود کننده‌های اسید

این داروها برای کاهش تولید اسید استفاده می‌شوند. این داروها به عنوان مسدود کننده‌های هیستامین (H-2) نیز شناخته می‌شوند. اثرات این داروها، تسکین درد گاستریت می‌باشد. آن‌ها را می‌توان با نسخه یا بدون نسخه تهیه کرد. رانیتیدین، فاموتیدین، سایمتیدین و نیزاتیدین، داروهایی هستند که در این گروه قرار می‌گیرند.

آنتی اسیدها

داروهای این گروه با خنثی کردن اسید اضافی موجود در معده عمل می‌کنند. آنها می‌توانند به سرعت درد را تسکین دهند. پزشکان ممکن است علاوه بر درمان دارویی، داروهایی را به این گروه اضافه کنند. از آنجایی که آنتی اسیدها می‌توانند عوارضی مانند یبوست یا اسهال ایجاد کنند، باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

ورم معده

غذاهای مفید برای ورم معده

در صورتی که دچار ورم معده هستید، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند در بهبود وضعیت شما موثر باشد. در ادامه چندین نکته درباره غذاهایی که می‌توانید برای ورم معده مصرف کنید، آورده شده است.

مصرف غذاهای سبک

خوردن غذاهای سبک مانند: سوپ، نوشیدنی‌های گرم، سالاد و میوه می‌تواند در کاهش ورم معده موثر باشد.

مصرف غذاهای نرم

خوردن غذاهای نرم و آسان هضم مانند: ماکارونی، برنج، نان سفید و ماست می‌تواند معده را کم‌‌تر تحریک کند و در بهبود وضعیت شما موثر باشد.

مصرف غذاهای حاوی فیبر

خوردن غذاهایی که حاوی فیبر هستند؛ مانند: سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند معده را کم‌تر تحریک کند و در بهبود وضعیت شما موثر باشد.

مصرف مواد غذایی با پروتئین کم

مصرف مواد غذایی با پروتئین کم مانند ماهی، مرغ و تخم مرغ می‌تواند در بهبود وضعیت شما موثر باشد.

رعایت مصرف مواد غذایی با چربی کم

مصرف مواد غذایی با چربی کم مانند گوشت سفید، ماهی، مرغ و سبزیجات می‌تواند در بهبود وضعیت شما موثر باشد. در کل، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مناسب با توجه به نوع و شدت ورم معده شما می‌تواند در بهبود وضعیت شما موثر باشد. همچنین قبل از تغییر در رژیم غذایی خود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ورم معده بعد از غذا

ورم معده پس از غذا ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله التهاب معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، بیماری‌های التهابی روده یا سرطان معده ایجاد شود. به هرحال، در صورتی که پس از غذا دچار ورم معده هستید، بهتر است رفتارهای زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم خودداری کنید. مصرف غذاهایی مانند: فست فود، غذاهای چرب و خوراکی‌های پرچرب از جمله علل ایجاد ورم معده پس از غذا هستند.
  • غذاهای خنک و کم حجم را مصرف کنید. مصرف غذاهایی مانند: سوپ، نوشیدنی‌های گرم، سالاد و میوه‌ها پس از غذا می‌تواند در کاهش ورم معده موثر باشد.
  • پس از غذا، از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. ورزش و فعالیت بدنی شدید پس از غذا می‌توانند باعث ایجاد ورم معده شوند.
  • بعد از غذا، به دلیل حالت تحریک شده معده، از نشستن و خوابیدن خودداری کنید. بهتر است برای چند دقیقه پس از غذا راه بروید یا ایستاده باشید.
  • رژیم غذایی برای ورم معده همراه با زخم

    در صورتی که ورم معده به درستی درمان نشود به تدریج منجر به بروز زخم معده می شود. اگر درگیر زخم معده هستید باید از مصرف غذاهایی که ورم معده را تشدید می کرد، در این مورد هم پرهیز کنید.

    فرد درگیر زخم معده باید از غذاهای مغذی تغذیه کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل کمک می کند علائم زخم معده راحتتدر بهبود پیدا کنند.

    بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ غذاهای مجاز برای فرد مبتلا به زخم های معده عبارتند از:

    • شیر، ماست و پنیر کم چرب
    • روغن های گیاهی و روغن زیتون
    • برخی میوه ها مثل سیب، طالبی و موز
    • برخی سبزیجات مثل سبزیجات برگ پهن، هویج، اسفناج و کدو
    • عدس، نخود و دانه سویا
    • گوشت کم چرب
    • آبمیوه های طبیعی

    محققان همچنین توصیه می کنند فرد مبتلا به زخم معده از مصرف این غذاها پرهیز کند:

    • غذاهای سرخ شده
    • فلفل های تند
    • شکلات
    • نوشیدنی های کافئین دار
    • دانه خردل

    در مورد رژیم های غذایی ویژه افراد مبتلا به ورم معده تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. از این رو بهتر است با پزشک متخصص یا مشاور تغذیه صحبت کنید تا بر اساس علائم و واکنش های غذایی شما، رژیم خاصی ترتیب دهد.

در هر صورت، اگر ورم معده پس از غذا شما به شدت ادامه دارد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و از او در خصوص رفع و یا کاهش ورم معده خود سوال کنید.

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید