تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 9:01
76 بازدید
کد خبر : 4575

تصفیه آب و فاضلاب؛ جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی

تصفیه آب و فاضلاب؛ جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی

با مصرف آب رودخانه و قنات های نزدیک به این محیط ها بیماری های عفونی متعددی در بدن ایجاد می شود. این در حالیست که با تصفیه آب و فاضلاب می توان مشکل را حل کرد.

تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه آب و فاضلاب

با مصرف آب رودخانه و قنات های نزدیک به این محیط ها بیماری های عفونی متعددی در بدن ایجاد می شود. این در حالیست که با تصفیه آب و فاضلاب می توان مشکل را حل کرد.

انواع بیماری های عفونی ناشی از مصرف آب آلوده

آب های جمع آوری شده در سدها، رودخانه ها و سایر مخازن در روزهای گرم سال به محیط مناسبی برای رشد و تکثیر انگل و ویروس و انواع میکروب و باکتری تبدیل می شود. این مساله مخصوصا در منابع آبی نزدیک به محل تخلیه فاضلاب شهری و خانگی و فاضلاب های بیمارستانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. با مصرف آب رودخانه و قنات های نزدیک به این محیط ها بیماری های عفونی متعددی در بدن ایجاد می شود. این در حالیست که با تصفیه آب و فاضلاب می توان مشکل را حل کرد.

وبا، حصبه، اسهال باسیلی، شبه حصبه، اسهال مسافرین، لپتوسپیروزیس، اسهال آمیبی، بالانتیدیازیس، ژیاردیازیس، گاستروآنتریت ویروسی، پولیومیلیت، هپاتیت، آسکاریازیس، بیلارزیازیس، رشد کرم قلابدار در بدن و تب گینه از جمله بیماری های عفونی هستند که با مصرف آب آلوده شیوه پیدا می کنند.

روش های جلوگیری از شیوع بیماری عفونی با تصفیه آب و فاضلاب

آب های سطحی رودخانه ها و سدها به دلیل قرار گرفتن در محیط باز همیشه محیط مناسبی برای رشد انواع حشرات، انگل و عوامل بیماری زا هستند. علاوه بر فاضلاب های صنعتی و شهری، حتی شرایط آب و هوایی و نوع گیاهان و حیوانات و جاندارانی که در اطراف آب زندگی می کنند نیز بر افزایش عوامل بیماری زا موثر هستند. به همین دلیل لازم است حتی آب تصفیه شده در تصفیه خانه های شهری مجدد تصفیه شوند.

با نصب دستگاه تصفیه آب در ساختمان های مسکونی، ویلا و باغ می توان تا حد زیادی از شیوع بیماری های عفونی جلوگیری کرد. این دستگاه ها از چند مرحله پیش تصفیه و تصفیه تشکیل شده و با قدرت بالایی می توانند آلاینده های مختلفی را حذف کنند. آب با ورود به دستگاه تصفیه ابتدا از فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریج عبور می کند. در این مرحله بسیاری از ذرات ریز و یون های موجود در آب قابل حذف هستند. سپس از ممبران ها عبور داده میشوند.

منافذ روی ممبران های دستگاه تصفیه آب بسیار ریز است و تنها آب بدون املاح و ذرات می توانند از آن عبور کنند. در این مرحله املاح از آب حذف شده و شیرین سازی انجام می شود. در نهایت آب از سیستم های فیلتراسیون بسیار قوی از قبیل اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون عبور داده میشود. این مرحله حتی باکتری ها و انگل و سایر آلاینده های آب با فیلترهای قوی قابل حذف هستند.

گندزدایی آب با کلر

از دیگر روش های جل.گیری از شیوع بیماری های عفونی با تصفیه آب می توان به گندزدایی با کلر و ازن اشاره کرد. کلر قدرت بسیار بالایی در از بین بردن انواع انگل، میکروب و ویروس های موجود در آب دارد و بافت سلولی آنها را متلاشی می کند. بعد از تزریق کلر لازم است مقدار ph اندازه گیری شود تا آب خاصیت اسیدی نداشته باشد و مقدار کلر باقی مانده نیز نباید از سطح استاندارد بیشتر باشد.

گندزدایی آب با لامپ UV

اشعه ماورابنفش قدرت بسیار بالایی در از بین بردن انواع ویروس و میکروارگانیسم های موجود در آب دارد. به همین دلیل در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب از لامپ UV برای گندزدایی استفاده میشود. این لامپ ها از یک محفظه شیشه ای تشکیل شده و داخل آن جیوه نگهداری می شود. سپس برای جلوگیری از آسیب به بدن انسان، محفظه شیشه ای داخل جداره استیل قرار میگیرد.

با استفاده از این روش می توان قارچ و جلبک، ای کولی، استرپتوکوک، سالمونلا، ژیادریا، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، انواع انگل و کریپتوسپوریدیوم را از بین برد.

در برخی از دستگاه های تصفیه آب بعد از ممبران های اسمز معکوس این لامپ ها قرار دارند. در این شرایط نیاز به تزریق کلر برای تصفیه آب و از بین بردن عوامل بیماری زا نخواهد بود. از مزایای این روش می توان به سرعت بالا در حذف عوامل بیماری زا، عدم استفاده از مواد شیمیایی و تولید نشدن ترکیبات جانبی خطرناک در روند تصفیه اشاره کرد.

جلوگیری از شیوع بیماری عفونی با تصفیه آب و فاضلاب شهری

یکی از اصلی ترین دلایل شیوه بیماری های عفونی، ورود فاضلاب به محیط زیست است. فاضلاب شهری و بیمارستان ها حاوی مقدار زیادی انگل، میکروارگانیسم های خطرناک است که به شدت به آبزیان، انسان و سایر جانداران آسیب وارد می کند. آلاینده های موجود در فاضلاب به مرور به سفره های آب زیرزمینی انتقال یافته و آب قنات ها نیز از این طریق آلوده خواهد شد.

برای جلوگیری از شیوه بیماری های عفونی، پکیج تصفیه فاضلاب برای محیط هایی که امکان اتصال به سیستم فاضلاب شهری و تصفیه را ندارند مناسب است. فاضلاب های شهری که به شبکه اگو وارد میشوند چندین مرحله تصفیه را قبل از ورود به محیط زیست طی می کنند. اما ساختمان های ویلایی خارج از محدوده شهری، شهرک های نوپا، کمپ های نظمی و آموزشی و موارد مشابه این امکان را ندارند. به همین دلیل می توان از پکیج تصفیه فاضلاب برای آنها استفاده کرد.

فاضلاب بعد از ورود به پکیج تصفیه فاضلاب خانگی و بهداشتی چند مرحله تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی را طی می کند. به همین دلیل در نهایت خروجی آن استانداردهای لازم برای ورود به طبیعت را دارد.

جلوگیری از شیوع بیماری عفونی با تصفیه آب و فاضلاب بیمارستانی

از خطرناک ترین انواع فاضلاب می توان به نوع بیمارستانی اشاره کرد که سرشار از میکروارگانیسم، پاتوژن و عوامل بیماری زا عفونی هستند. این نوع فاضلاب نباید به صورت مستقیم وارد محیط زیست و آب های سطحی شود. بلکه لازم است چندین مرحله تصفیه برای آنها در تصفیه خانه یا پکیج تصفیه آب و فاضلاب اجرا گردد.

در این پکیج ها ابتدا تکه های بزرگ جامد معلق در فاضلاب جمع آوری میشود. سپس تصفیه بیولوژیکی انجام شده و مواد آلی موجود در فاضلاب توسط باکتری ها تجزیه و حذف می شوند. این مرحله انواع فرآیندهای هوازی و بی هوازی اجرا می شود. در نهایت گندزدایی قوی با مواد مختلفی از جمله کلر و ازن انجام میشود.

اگر تصفیه فاضلاب بیمارستان بدرستی و استاندارد انجام شود، نه تنها ورود آنها به محیط زیست خطرناک نیست، بلکه می توان از آن برای آبیاری مزارع کشاورزی نیز استفاده کرد.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی باید تصفیه آب و فاضلاب بدرستی و استاندارد انجام شود. در دستگاه های تصفیه آب انواع سیستم های فیلتراسیون و گندزدایی با کلر و UV اجرا می شود و عوامل بیماری زا از بین خواهند رفت. برای تصفیه فاضلاب نیز می توان از پکیج های مخصوص این کار استفاده کرد که کاملا خودکار چندین فرآیند تصفیه در آنها اجرا می شود.

منبع: خبرگزاری سلامـت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید