تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 8:08
49 بازدید
کد خبر : 2664

کیست سینه چیست؟| علائم، تشخیص و درمان کیست سینه

کیست سینه چیست؟| علائم، تشخیص و درمان کیست سینه

کیست سینه در واقع همان حالت خوش خیم سرطان سینه است و برخلاف توده‌های سرطانی خاصیت رشد و گسترش ندارد. بسیاری از زنان در سنین پایین تر از ۵۰ سال و قبل از یائسگی ممکن است تجربه کیست سینه را داشته باشند.

کیست سینه در واقع همان حالت خوش خیم سرطان سینه است و برخلاف توده‌های سرطانی خاصیت رشد و گسترش ندارد. بسیاری از زنان در سنین پایین تر از ۵۰ سال و قبل از یائسگی ممکن است تجربه کیست سینه را داشته باشند. البته این یک قانون همیشگی نیست و ممکن است زنان در هر سنی و حتی بعد از یائسگی هم درگیر شوند.

در حالت معمول کیست سینه نیازی به درمان ندارد اما در مواردی که برای بیمار دردناک و آزار دهنده است می‌توان آن‌ها را از بدن خارج کرد و یا درد ناشی از آن را تسکین داد. ما در این مقاله سعی داریم ابتدا با ماهیت آن آشنا شویم و سپس به بررسی علائم و راه‌های درمان کیست پستان بپردازیم.

کیست سینه چیست ؟

کیست سینه در واقع پوششی حاوی مایعات است که در اکثر اوقات بافت سرطانی نداشته و خوش خیم است. این کیست‌ها ممکن است مانند دانه‌های انگور و یا یک بادکنک حاوی آب باشند و گاهی اوقات هم ممکن است بافت سفت و محکمی داشته باشند. همه انواع کیست‌ها به آسانی قابل تشخیص نیستند و شما لزوما متوجه حضور آن‌ها نخواهید شد چون در برخی موارد بدون درد یا هیچ عارضه دیگری هستند.

4fab2e84 f760 4dcc b9c2 ad982d4107f3

عوامل به وجود آورنده کیست سینه چیست؟

بافت سینه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. غدد تولید کننده شیر، مجرا برای هدایت شیر و بافت چربی سینه که در بر گیرنده تمامی اجزای دیگر است بخش‌های تشکیل دهنده سینه هستند. غدد تولید کننده شیر تحت تاثیر هورمون‌های مختلفی از جمله استروژن هستند که در بدن زنان تولید می‌شود. این غدد ممکن است به دلیل تغییر در سطح هورمون استروژن و افزایش آن در دوران قاعدگی مایعات را در خود جمع کرده و به کیست تبدیل شوند. در زمان یائسگی چون هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد احتمال تشکیل کیست در سینه هم کمتر می‌شود اما ریسک آن صفر نیست چون برخی از افراد بعد از یائسگی برای کاهش علائم هورمون درمانی را شروع می‌کنند و مجددا احتمال ایجاد کیست افزایش می‌یابد.

 بنابراین مهم ترین عامل اثر گذار بر ایجاد کیست سینه بالا بودن سطح هورمون استروژن در بدن است و هر عامل دیگری که بتواند سطح هورمون استروژن را در بدن تغییر دهد می‌تواند باعث تشکیل کیست در سینه شود. به عنوان مثال وراثت، مصرف مواد غذایی و یا داروهای حاوی استروژن می‌توانند با افزایش سطح استروژن در بدن تولید کیست در سینه را تحریک کنند.

علائم کیست سینه چیست ؟

وجود کیست‌ها گاهی اوقات بدون نشانه است و گاهی هم می‌تواند علائم زیر را به دنبال داشته باشد. این علائم و نشانه‌ها عبارت هستند از:

  1. وجود یک توده دایره‌ای شکل با لبه‌های صاف که این لبه‌های صاف اطراف کیست می‌تواند نشانه خوش خیم بودن آن باشد.
  2. داشتن ترشح از نوک سینه که ممکن است شفاف، به رنگ زرد و یا قهوه‌ای تیره باشد
  3. داشتن درد و یا حساسیت بیش از حد در سینه و یا بخش خاصی از آن
  4.  افزایش اندازه و حساسیت سینه قبل از شروع قاعدگی و همچنین برطرف شدن تمام این موارد بعد از اتمام دوران قاعدگی

هرگاه این علائم را داشتید بهتر است بدون نگرانی با یک پزشک ملاقات داشته باشید. کیست سینه احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد اما ممکن است وجود آن‌ها تشخیص توده‌های سرطانی را با مشکل روبرو کند. برای همین لازم است حتما توسط پزشک معاینات لازم انجام شود.

4b33c871 87ca 4c13 834f b823dfcd3bb5

راه‌های تشخیص کیست سینه چیست؟

اگر برای معاینه سینه به پزشک مراجعه کرده باشید می‌دانید که در مرحله اول برای تشخیص کیست معاینه سینه به صورت فیزیکی انجام می‌شود. در مرحله بعد اگر پزشک به موردی مشکوک شده باشد برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کند که از روش‌های دیگری هم برای تشخیص قطعی استفاده شود. در ادامه راه‌های معمول و مورد استفاده برای تشخیص کیست سینه را بررسی خواهیم کرد.

۱.     معاینه سینه

اگر علائم و یا سابقه ابتلا به کیست سینه را داشته باشید در اولین مرحله پزشک به صورت فیزیکی سینه را معاینه می‌کند تا بتواند هرگونه ناهنجاری را تشخیص دهد. البته همانطور که قبل تر هم توضیح دادیم پزشک نمی‌تواند به تنهایی و با معاینه دستی متوجه نوع کیست بشود و برای همین انجام آزمایشات دیگر را توصیه خواهد کرد.

۲.     تصویربرداری از سینه

  •    ماموگرافی

در این روش کیست‌های کوچک، خوشه‌ای و بزرگ قابل مشاهده هستند اما مشاهده میکروکیست‌ها با روش ماموگرافی دشوار است.

  •     سونوگرافی سینه

به وسیله سونوگرافی می‌توان بافت کیست را تشخیص داد که آیا از مایعات پرشده و یا بافت جامدی دارد. کیست‌هایی که جامد هستند ممکن است از نوع فیبروآدنوم باشند که سرطانی نیست اما برخی اوقات هم ممکن است توده جامد سرطانی باشد و برای بررسی‌های بیشتر به انجام بیوپسی و نمونه برداری از توده نیاز است.

پیشنهاد می شود با علائم سنگ کلیه و راه های دفع سنگ کلیه آشنا شوید.

78b69cb4 6c76 4c92 b110 0f88a81660af

روش‌های درمان کیست سینه چیست؟

بسیاری از کیست‌های موجود در سینه ساده و بدون علامت هستند. این نوع از کیست‌ها نیازی به درمان سریع ندارند چون در اکثر مواقع بدون نیاز به هیچ درمان خاصی به صورت خود به خودی ناپدید می‌شوند. اگر توده سفت تر و یا دردناک‌تر شد و یا متوجه تغییرات پوستی بر روی سینه خود شدید بهتر است بلافاصله با پزشک خود در این باره مشورت کنید. به طور کلی روش‌های زیر برای درمان کیست پستان استفاده می‌شوند.

۱.     آسپیراسیون با سوزن ظریف

در این مرحله پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک سعی می‌کند مایع موجود در کیست را خارج کند. اگر مایع خارج شده از کیست خونی نباشد و کیست بعد از خارج شدن مایعات ناپدید شود دیگر نیازی به انجام آزمایشات بیشتری نیست ولی اگر مایع خارج شده خونی بود و یا با وجود خارج کردن مایعات باز هم کیست ناپدید نشد این احتمال وجود دارد که قسمتی از کیست جامد باشد که در این صورت برای بررسی سرطانی بودن یا نبودن آن بخشی از مایع خارج شده را برای بیوپسی جمع آوری می‌کنند.

۲.     هورمون درمانی

قرص‌های ضد بارداری خوراکی با تنظیم چرخه قاعدگی ممکن است به کاهش ریسک عود مجدد کیست سینه کمک کنند. اما چون این قرص‌ها عوارض جانبی زیادی دارند اصولا برای زنان دارای علائم شدید تجویز می‌شود. همچنین قطع روند هورمون درمانی در زنان پس از یائسگی می‌تواند به پیشگیری از شکل گیری کیست کمک کند.

۳.     عمل جراحی

جراحی برداشت کیست سینه به صورت معمول یکی از راه‌های درمانی نیست و فقط در شرایط غیر معمول و ضروری از آن استفاده می‌شود. اگر کیست سینه مدام عود کند و یا مایع خارج شده از آن خونی باشد ممکن است طبق صلاح دید پزشک کیست به وسیله عمل جراحی خارج شود.

پیشنهاد می شود با علائم آلزایمر و راه های پیشگیری و درمان آلزایمر آشنا شوید.

15fae072 89ca 4528 b275 cfa825cf3e46

خوراکی‌های مفید برای درمان کیست سینه

همانطور که گفتیم مواد غذایی با تاثیر بر تعادل هورمون‌های بدن می‌توانند بر سلامت سینه‌ها و جلوگیری از ایجاد کیست سینه کمک کنند. البته که هنوز رابطه مشخصی بین مصرف مواد غذایی و پیشگیری یا درمان کیست سینه کشف نشده است اما اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که برای کیست سینه چی بخوریم؟ باید تا پایان این بخش با ما همراه باشید :

  • اسیدهای چرب ضروری امگا-۳ به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارند می‌توانند به کاهش تورم و التهاب سینه کمک کنند. مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب و مغزیجاتی مانند گردو حاوی این اسید چرب هستند و می‌توانند برای افراد دارای کیست سینه مفید باشند.
  • داشتن رژیم غذایی کم چرب و پرفیبر می‌تواند به سلامت زنان و تنظیم هورمون‌های آن‌ها کمک زیادی کند. البته برای این منظور نیازی نیست که رژیم گیاهخواری داشته باشید و به هیچ وجه از روغن‌ها استفاده نکنید بلکه باید به میزان کافی و حداقل سه تا چهار واحد در روز از انواع سبزیجات مصرف داشته باشید و روغن‌های سالم و گیاهی را جایگزین روغن‌های جامد و حیوانی کنید و همچنین غذا ها را بیشتر به صورت کبابی، آب پز و یا بخار پز بخورید.
  • آنتی اکسیدان‌ها ریزمغذی‌هایی هستند که برای پیشگیری یا درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها می‌توانند مفید واقع شوند. مسلما از مهم ترین منابع غذایی آنتی اکسیدانی میوه‌ها و سبزیجات تازه هستند. مرکبات، میوه‌های دارای رنگ نارنجی مثل خرمالو و یا به طور کلی میوه‌های رنگی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، کدوی حلوایی، انواع فلفل و فلفل دلمه‌ای و … از مواردی هستند که حتما باید به صورت متنوع در رژیم مناسب برای کیست پستان استفاده شوند.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین E می‌توانند از بزرگ شدن کیست سینه جلوگیری کنند و یا حتی اندازه آن را کاهش دهند. بنابراین اگر کسی از شما پرسید که برای کیست سینه چه ویتامینی خوبه ؟ بدون شک پاسخ آن ویتامین E خواهد بود. در کنار مکمل یاری با این ویتامین در روند درمان یا پیشگیری از کیست سینه می‌توان از مواد غذایی حاوی این ویتامین هم استفاده کرد. مواد غذایی مانند بادام، بادام زمینی، کیوی، فلفل دلمه‌ای سبز یا رنگی، آووکادو، کلم بروکلی و گوجه فرنگی حاوی مقادیر متفاوتی از ویتامین E در خود هستند.

پیشنهاد می شود با علائم فشار خون بالا و راه های درمان فشار خون بالا آشنا شوید.

e742b8b0 2356 49ba 9f6d 8c4ab1ea8b6f

خوراکی‌های مضر برای کیست سینه

برخی از مواد غذایی با افزایش التهاب در بدن و یا افزایش میزان هورمون استروژن در گردش می‌توانند باعث افزایش ریسک ایجاد کیست در سینه شوند :

  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • مشروبات الکلی
  • غذاهای حاوی چربی اشباع و ناسالم و همچنین فست فودها و غذاهای سرخ کردنی
  • نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های حاوی قند
  • مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده و قند بالا
  • غذاهای شور و حاوی سدیم و نمک زیاد
  • مواد غذایی فرآوری شده و حاوی مواد نگه دارنده و افزودنی‌های شیمیایی

راه‌های پیشگیری از کیست سینه

با چند راهکار ساده می‌توان ریسک ایجاد کیست سینه را کاهش داد اما توجه به این نکته هم مهم است که این راهکارها نمی‌توانند به صورت قطعی و صد در صدی از بروز کیست سینه جلوگیری کنند.

  • پوشیدن سوتین ورزشی مناسب در هنگام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از تحریک بافت سینه و ایجاد کیست جلوگیری کند.
  • داشتن سطح فعالیت بدنی بر سلامت بدن و همچنین تعادل هورمونی تاثیر می‌گذارد. زنانی که از سطح فعالیت بدنی خوبی برخوردار هستند اصولا کمتر در معرض مشکلات هورمونی و کیست سینه قرار می‌گیرند.
  • داشتن رژیم غذایی سالم بر مبنای فیبر و غلات سبوس دار، همانطور که قبل تر هم توضیح دادیم غذاهای حاوی فیبر و غلات سبوس دار که منبع غنی از انواع ریزمغذی‌ها هستند می‌توانند با روش‌های مختلفی باعث کنترل میزان هورمون استروژن و کاهش ریسک ایجاد کیست در سینه شوند.

توصیه می شود با علائم کبد چرب و ۷ راه درمان کبد چرب آشنا شوید.

9b93381a 66da 49a8 a02c cfd3cdba3777

درمان کیست سینه در طب سنتی و طب اسلامی

طب سنتی در کنار طب نوین می‌تواند راهکارهای مناسبی برای درمان و یا کاهش عوارض ناشی از کیست سینه ارائه دهد. در ادامه تعدادی از مواردی که برای درمان کیست سینه مفید است و یا بالعکس باید از آن‌ها دوری کرد را معرفی خواهیم کرد.

  • عرق رازیانه مصرف نکنید؛ درست است که اصولا عرق رازیانه می‌تواند برای بدن و تنظیم هورمون‌ها مفید باشد اما مصرف آن برای افرادی که سابقه کیست سینه دارند توصیه نمی‌شود
  • می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن بنفشه، اسطوخدوس یا روغن کتان برای ماساژ سینه استفاده کنید.
  • استفاده از روغن گل مغربی هم به کاهش درد در افرادی که کیست سینه دارند کمک می‌کند. بنابراین اگر علاقه مند به درمان کیست سینه با داروی گیاهی هستید گیاه گل مغربی درمان مناسب و مورد تاییدی برای آن است.
  • می‌توانید از ترکیب سیاه دانه با عسل به صورت روزانه به مقدار کمی استفاده کنید.
  • زنجبیل هم ترکیبی است که می‌تواند تاثیر خوبی بر درمان کیست سینه داشته باشد.

 

منبع: زیره

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید