تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 5:01
122 بازدید
کد خبر : 345

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟
سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان از مشکلاتی است که درمان‌های متنوعی دارد. اگر برای درمان این مشکل به فکر چاره نباشید ممکن است به نازایی دچار شوید. در صورت دارا بودن علائم تنبلی تخمدان، به دکتر زنان مراجعه کنید.

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از خانم‌ها در سنین باروری با آن روبرو می‌شوند، تنبلی تخمدان یا در اصطلاح سندروم تخمدان پلی کیستیک است. اگر شما هم دچار این مشکل هستید، احتمالا با سوالاتی روبرو می‌شوید. تنبلی تخمدان چه علائمی دارد؟ دلایل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد؟ آیا تنبلی تخمدان روی بارداری تاثیر می‌گذارد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این عارضه در اختیار شما قرار دهیم.

 

تنبلی تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome) یا PCOS اطلاق می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک از اختلالات هورمونی شایع برای زنان در سن باروری است. زنانی مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دچارند ممکن است قاعدگی‌های نامنظم، طولانی، یا هورمون مردانه (آندروژن) اضافی داشته باشند. در این شرایط تخمدان‌ها ممکن است تعدادی تجمع از مایعات ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک‌گذاری را انجام دهند.

علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است. تشخیص زودهنگام و درمان، به همراه کاهش وزن می‌توانند شانس عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داده که تا ۷۰ درصد زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، از بیماری خود خبر ندارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری جدیدی نیست و پزشک ایتالیایی، آنتونیو والیسنری، در سال ۱۷۲۱ میلادی علائم آن را توصیف کرده‌است.

تنبلی تخمدان به انگلیسی Polycystic Ovary Syndrome نامیده‌می‌شود.

زنانی مبتلا به تنبلی تخمدان قاعدگی‌های نامنظم، طولانی یا هورمون مردانه اضافی دارند. در این شرایط تخمدان‌ها نمی‌توانند به طور منظم تخمک‌گذاری را انجام دهند.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان معمولا حول و حوش اولین چرخه قاعدگی در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند. در برخی موارد تنبلی تخمدان بعدها ایجاد می‌شود؛ برای مثال در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه.

علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک، یا همان تنبلی تخمدان، متنوع است. تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا زمانی انجام می‌شود که دو مورد از سه نشانه زیر وجود داشته باشند:

  • قاعدگی نامنظم: کم شدن تعداد دوره‌های پریود، نامنظم بودن و یا افزایش طول دوره قاعدگی از مهمترین نشانه‌های تنبلی تخمدان هستند. برای مثال ممکن است یک مبتلا، کمتر از ۹ سیکل قاعدگی در سال داشته باشد، فاصله زمانی سیکل‌های قاعدگی‌ش بیشتر از ۳۵ روز باشد و به طور غیرطبیعی پریود سختی داشته باشد.
  • آندروژن اضافی: بالارفتن سطح هورمون جنسی مردانه می‌تواند باعث علائم ظاهری، از جمله زیاد شدن موی صورت و بدن یعنی پر مویی و در مواردی آکنه شدید و طاسی مردانه شود.
  • تخمدان پلی کیستیک: تخمدان‌ها می‌توانند به دلیل کیست‌هایی که تخمک‌ها را احاطه می‌کنند، بزرگ شوند. این کیست‌ها در واقع فولیکل‌های تخمدان هستند که هر کدام یک تخمک نابالغ را در برگرفته‌اند. این تخمک‌ها در واقع هیچ‌گاه به اندازه‌ای که باعث قاعدگی شود بالغ نمی‌شوند. به این دلیل تخمدان‌ها ممکن است کارکرد مناسبی نداشته باشند.

معمولا علائم و نشانه‌های سندرم پلی کیستیک در افراد چاق، شدیدتر است.

علائم تنبلی تخمدان متنوع است.
رشد موی اضافه و آکنه از جمله علائم وجود آندروژن اضافه در اثر تنبلی تخمدان هستند.

دلایل تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت قطعی تنبلی تخمدان شناخته‌شده نیست. عواملی که ممکن است در ایجاد آن موثر باشند، بر اساس mayoclinic، به این ترتیب هستند؛

  • انسولین اضافی: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده ساخته می‌شود و به سلول‌ها اجازه استفاده از قند، منبع اصلی انرژی بدن، را می‌دهد. اگر سلول‌ها به کارکرد انسولین مقاوم شوند، قند خون افزایش خواهد یافت و بدن ممکن است انسولین بیشتری تولید کند. انسولین بیشتر ممکن است تولید آندروژن (هورمون مردانه) را افزایش دهد که به نوبه‌ی خود پرود را دچار مشکل می‌کند. حدود ۷۰ درصد از زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، به انسولین هم مقاومت پیدا کرده‌اند.
  • التهاب درجه پایین: این اصطلاح برای توصیف تولید مواد مختلف توسط گلبول‌های سفید برای مبارزه با عفونت به کار می‌رود. تحقیقات نشان داده‌است که خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، دچار نوعی از التهاب درجه پایین می‌شوند که تخمدان‌های پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می‌کند. آندروژن هم به نوبه خود باعث مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.
  • وراثت: تحقیقات نشان می‌دهند ژن‌های خاصی ممکن است با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشند. بنابراین اگر در خانواده افرادی مانند مادر و یا خواهر فرد به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است شانس ابتلای آن شخص بالاتر باشد.
  • آندروژن اضافی: تخمدان‌ها با افزایش غیرعادی تولید آندروژن، باعث مردمویی و آکنه می‌شوند.

تولید انسولین اضافه و مقاومت به انسولین، وراثت، وجود التهاب خفیف و تولید آندروژن اضافه در بدن از عوامل ابتلا به تنبلی تخمدان هستند.

عوامل خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

مهمترین عامل خطر در این بیماری ژنتیک است. افرادی که مادر یا خواهر آنها دچار تنبلی تخمدان است، نسبت به افرادی که در نزدیکان خود این مشکل را ندارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک قرار دارد.

مورد دیگری که می‌تواند روی ابتلا به این بیماری تأثیر داشته باشد، قند خون است. انسولین توسط پانکراس ترشح می‌شود و سطح قند را تنظیم می‌کند. در بدن افرادی که مقاومت به انسولین دارند، پانکراس برای تنظیم گلوکز، انسولین بیشتری ترشح می‌کند. انسولین اضافی روی تولید آندروژن تاثیر گذاشته و توانایی تخمک‌گذاری را دچار مشکل می‌کند.

عوارض تنبلی تخمدان

عوارض تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نازایی
  • دیابت بارداری یا افزایش فشارخون در بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی، التهاب کبدی حاد که به واسطه تجمع چربی در کبد اتفاق می‌افتد.
  • سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از نشانگان شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح غیرعادی کلسترول یا تری‌گلیسرید که شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.
  • دیابت نوع ۲ یا پیش‌دیابت
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • خون‌ریزی غیرطبیعی رحم
  • سرطان پوشش داخلی رحم (سرطان مخاط رحم)

چاقی با تنبلی تخمدان مرتبط است و می‌تواند عوارض آن را بیشتر کند.

تنبلی تخمدان می‌تواند دردناک باشد.
تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باعث پریودهای دردناک شود و خونریزی شدت پیدا کند.

تشخیص تنبلی تخمدان

آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان وجود ندارد. احتمالا دکتر زنان تاریخچه پزشکی، از جمله چرخه قاعدگی و پریود و تغییرات وزن را از بیمار جویا شود. معاینه بدنی، شامل معاینه برای نشانه‌های رویش بی‌رویه مو، مقاومت به انسولین و آکنه می‌شود.

پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر، این کارها را توصیه کند:

  • معاینه لگن: پزشک اندام‌های تولید مثل را به صورت بصری و دستی برای پیدا‌کردن توده‌ها، تومورها و سایر ناهنجاری‌ها معاینه می‌کند.
  • آزمایش خون: سپس آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی انجام می‌شود. این آزمایش می‌تواند سایر مشکلاتی را که مشابه سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند و باعث اختلال در قاعدگی یا افزایش آندروژن می‌شوند را رد کند. ممکن است برای اندازه‌گیری کلسترول و تری‌گلیسرید در حالت ناشتا و مقاومت به گلوکز، آزمایش‌های دیگری هم لازم باشند.
  • سونوگرافی: پزشک با استفاده از سونوگرافی، ظاهر تخمدان و قطر مخاط رحم را اندازه‌گیری می‌کند. یک فرستنده وارد دستگاه تناسلی می‌شود و با استفاده از امواج صوتی، تصاویری را در کامپیوتر به وجود می‌آورد.

 

اگر پزشک تنبلی تخمدان یا سندرم پلی کیستیک را تشخیص داده باشد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای اطمینان از عوارض توصیه کند. این آزمایش‌ها از این قرارند:

  • آزمایش‌های دوره‌ای فشارخون، تحمل گلوکز و سطوح کلسترول و تری‌گلیسرید
  • غربالگری برای افسردگی و اضطراب
  • غربالگری برای آپنه خواب انسدادی

این بیماری می‌تواند تأثیر زیادی روی توانایی باروری زنان داشته باشد، پس اگر علائم این بیماری را در خودتان یا اعضای خانواده‌تان می‌بینید بهتر است برای تشخیص و درمان به‌موقع به دکتر زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان زنان آشنا شوید، با آنها به‌صورت آنلاین یا تلفنی در مورد علائم خود مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

درمان تنبلی تخمدان یا سندرم پلی کیستیک

راه درمان تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، بر مدیریت تک تک عوارض، مانند ناباروری، مردمویی، آکنه و چاقی تمرکز دارد. درمان‌های خاص، به نقل از hopkinsmedicine، ممکن است شامل تغییر سبک زندگی و دارو باشند.

۱. درمان دارویی تنبلی تخمدان

برای منظم کردن چرخه قاعدگی، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • قرص‌های ضدبارداری ترکیبی: قرص‌هایی که حاوی استروژن و پروژستین هستند، تولید آندروژن را کاهش می‌دهند و استروژن را تنظیم می‌کنند. تنظیم هورمون‌ها می‌تواند شانس سرطان مخاط رحم را کم کند و خون‌ریزی غیرطبیعی، رویش بی‌رویه مو و آکنه را تصحیح کند. به جای قرص، می‌توان از چسب هورمونی یا رینگ واژن که حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین است استفاده کرد.
  • درمان با پروژستین: مصرف پروژستین به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز در هر ماه یا دو ماه یک‌بار، می‌تواند چرخه قاعدگی و پریود را تنظیم کند و از فرد در مقابل سرطان مخاط رحم محافظت کند. درمان با پروژستین سطح آندروژن را بهبود نمی‌بخشد و از بارداری جلوگیری نمی‌کند. اگر بیمار به دنبال باردار شدن نباشد، قرص پروژستین [بدون استروژن] یا وسیله داخل رحمی حاوی پروژستین انتخاب بهتری است.

آزمایش مشخصی برای تشخیص قطعی سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان وجود ندارد. احتمالا دکتر زنان تاریخچه پزشکی، از جمله چرخه قاعدگی و پریود و تغییرات وزن را از بیمار جویا شود.

قرص سیپروترون کامپاند و تنبلی تخمدان

یکی از داروهای ضد بارداری که برای درمان تخمدان پلی کیستیک کاربرد دارد، قرص سیپروترون کامپاند است. این دارو به تنظیم تخمک‌گذاری و منظم شدن پریود کمک می‌کند. همچنین این دارو به سریع‌تر در شرایط بارداری قرار گرفتن زن کمک می‌کند.

دارو برای کمک به تخمک گذاری

جهت دارو برای تنبلی تخمدان، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • کلومیفن (کلامید): کلومیفن دارویی خوراکی است که بایستی در نیمه اول چرخه قاعدگی مصرف شود.
  • لتروزول (فمارا): لتروزول که داروی سرطان سینه است، می‌تواند تخمدان‌ها را تحریک کند.
  • متفورمین (گلوکوفاژ، فرتامت و…): متفورمین دارویی خوراکی برای دیابت نوع ۲ است که مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و سطح انسولین در خون را پایین می‌آورد. اگر بیمار با استفاده از کلومیفن باردار نشود، پزشک ممکن است استفاده از متفورمین را هم تجویز کند. در صورت ابتلا به پیش‌دیابت، متفورمین می‌تواند پیشرفت به دیابت نوع ۲ را کند و به کاهش وزن کمک کند.
  • گنادوتروپین‌ها: این داروهای هورمونی به بیمار تزریق می‌شوند.
از علائم تنبلی تخمدان درد شکم می‌تواند باشد.
گاهی تنبلی تخمدان با درد شکم همراه است.

دارو برای کاهش موهای زائد

برای کاهش رویش بی‌رویه مو، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند؛

  • قرص‌های ضدبارداری: قرص‌های ضدبارداری تولید آندروژن را کاهش می‌دهند. آندروژن دلیل اصلی رشد بی‌رویه موهاست.
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون): این دارو اثر آندروژن را بر روی پوست خنثی می‌کند. داروی اسپیرونولاکتون می‌تواند باعث نقائص مادرزادی در نوزادان شود، بنابراین پیش‌گیری از بارداری در زمان مصرف این دارو الزامی است. مصرف این دارو در زمان بارداری و یا در صورتی که قصد بارداری وجود داشته باشد، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • افلورنتین (وانیکا): این پماد، رشد موهای صورت را در خانم‌ها کند می‌کند.
  • الکترولیز: در روش الکترولیز، سوزن کوچکی به هر فولیکول مو وارد می‌شود. سوزن مقداری جریان الکتریکی را به فولیکول وارد می‌کند؛ این جریان به فولیکول آسیب می‌زند و در نهایت آن را از بین می‌برد. ممکن است برای درمان به چندین جلسه نیاز باشد.

پزشک برای درمان تنبلی تخمدان از داروهای مختلف برای تنظیم چرخه قاعدگی، کمک به تخمک‌گذاری، کاهش موی زائد، تنظیم انسولین و غیره استفاده می‌کند.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان کدام است؟

معمولا برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک قرص‌های ضدبارداری تجویز می‌شوند. این داروها هورمونی هستند و معمولا استروژن و پروژسترون مصنوعی دارند. برای برخی از خانم‌ها قرص‌هایی به نام مینی پیل گزینه بهتری است. این قرص‌ها تنها هورمون پروژسترون دارند. عوارض جانبی این نوع قرص‌ها کمتر است.

به‌طورکلی قرص‌های ضدبارداری از تخمک‌گذاری جلوگیری کرده و سطح هورمون مردانه را پایین نگه می‌دارند. برخی از رایج‌ترین قرص‌های ضدبارداری عبارت‌اند از؛

  • Alesse
  • April
  • Aranelle
  • Aviane
  • Enpresse
  • Estrostep
  • Lessina
  • Levlen
  • Yasmin
  • Yaz.

معمولا برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک قرص‌های ضدبارداری تجویز می‌شوند.

قطره ویتاگنوس برای تنبلی تخمدان مفید است؟

ویتاگنوس نوعی داروی گیاهی است که برای تنظیم مشکلات هورمونی، سندروم پیش از قاعدگی و کاهش علائم یائسگی استفاده می‌شود. در برخی خانم‌ها مصرف این دارو به‌صورت قطره یا قرص در درمان تنبلی تخمدان موثر است. البته دقت داشته باشید که این دارو و سایر داروها تنها علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را کاهش داده و این بیماری را کامل درمان نمی‌کنند.

متفورمین برای تنبلی تخمدان

متفورمین از داروهای کنترل قند خون است که برای تنبلی تخمدان کاربردی است. یکی دیگر از کمک‌های مهمی که متفورمین به زن می‌کند، کاهش وزن است. خط اول درمان در تخمدان پلی کیستیک ورزش و کاهش وزن است. بنابراین متفورمین از چند جهت برای رفع تنبلی تخمدان و درمان تخمدان پلی کیستیک مفید است.

بهترین زمان مصرف قرص متفورمین برای تنبلی تخمدان چه زمانی است؟

متفورمین دارویی است که برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. این دارو به پایین‌آمدن سطح انسولین و کاهش علائم تنبلی تخمدان کمک می‌کند. مقدار مصرف قرص باتوجه‌به شدت بیماری و سطح قند خون تعیین می‌شود. بهترین زمان برای خوردن قرص ظهر همراه با غذا است.

درمان‌های تنبلی تخمدان متنوع است.
کاهش وزن یکی از راه های کنترل و درمان تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

۲. درمان های خانگی تنبلی تخمدان

برای کاهش اثرات سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان، درمان خانگی تنبلی تخمدان وجود دارد که شامل موارد زیر است؛

  • وزن‌تان را کنترل کنید: کاهش وزن می‌تواند سطوح انسولین و آندروژن را پایین بیاورد و روند تخمک‌گذاری را مجددا آغاز کند. از پزشک‌تان در مورد کاهش وزن سوال کنید.
  • مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید: رژیم‌های غذایی کم-چربی، کم-کربوهیدرات سطح انسولین را کاهش می‌دهند. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید از پزشکتان در مورد یک رژیم غذایی کم-کربوهیدرات سوال کنید. می‌توانید از کربوهیدرات‌های پیچیده، که سطح قند خون را به آرامی افزایش می‌دهند استفاده کنید.
  • فعال باشید: تمرین ورزشی به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. اگر به تنبلی تخمدان مبتلا هستید، افزایش فعالیت روزمره‌تان و شرکت در یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد یا به کل درمان کند. به این صورت هم وزن خود را تحت کنترل خواهید داشت، هم از وقوع دیابت پیشگیری خواهید کرد.
دکتر زنان تنبلی تخمدان را با روش‌های مختلفی درمان می‌کند.
تنبلی تخمدان روش‌های درمانی مختلفی دارد.

۳. تغییر سبک زندگی

پزشک ممکن است کاهش وزن با استفاده از یک رژیم غذایی کم کالری، به همراه فعالیت‌های ورزشی متعادل را توصیه کند. حتی کاهش نسبتا کم وزن، برای مثال کاهش ۵ درصد از وزن بدن، می‌تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد. کاهش وزن حتی می‌تواند اثربخشی داروهای تجویز‌شده برای سندرم تخمدان پلی کیستیک را افزایش دهد و به بهبود ناباروری کمک کند.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

هر نوع ورزش و فعالیت بدنی تاثیر مثبتی در کاهش علائم تنبلی تخمدان دارد. ورزش علاوه بر سلامت بدن با کاهش وزن و کاهش چربی نواحی شکم به درمان این اختلال کمک می‌کند. معمولا پزشک از خانم‌هایی با اختلال تخمدان پلی کیستیک می‌خواهد که روزانه حدود نیم ساعت ورزش کنند تا شانس باروری آنها بیشتر شود.

تاثیر پیاده روی بر تنبلی تخمدان

هر نوع فعالیت بدنی از جمله پیاده‌روی منظم می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی روی درمان تنبلی تخمدان داشته باشد. زمانی که در کنار پیاده‌روی سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید، شانس تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و علائم این اختلال به‌مرور کمتر می‌شود.

۴. درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی

در طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان راهکارهایی ارائه شده‌است. در این طب علت تنبلی تخمدان رطوبت و سردی است. باید مصرف مواد غذایی سرد را کاهش داد و در زمان پریود استحمام نکرد. یکی از راهکارهایی که در طب سنتی معرفی شد‌‌ه‌است، بادکش زیر شکم و کمر است.

شب‌ها می‌توانید یک لیوان عرق رازیانه بخورید تا سردی بدن از بین برود. عسل و سیاه‌دانه را با هم ترکیب کرده و روزی دو قاشق مرباخوری مصرف کنید. یک نوع ترکیب هم برای استفاده واژینال معرفی شده‌است که از ترکیب عسل، روغن زیتون و زاج به وجود می‌آید.

۵. رژیم غذایی مناسب برای تنبلی تخمدان

برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک هیچ رژیم غذایی استانداردی وجود ندارد. اما سه نوع رژیم غذایی وجود دارد که ممکن است به خانم‌هایی با این مشکل کمک کند.

  • رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین: غذاهایی که گلیسمی پایینی دارند، آهسته‌تر هضم می‌شوند. به همین دلیل سطح انسولین به‌اندازه خوردن کربوهیدرات‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. این نوع غذاها شامل غلات کامل، حبوبات، آجیل، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای می‌شود.
  • رژیم غذایی ضدالتهابی: مواد غذایی ضدالتهابی مانند توت‌ها، ماهی‌های چرب، سبزیجات برگ‌دار و روغن زیتون علائم مربوط به التهاب مانند خستگی را کمتر می‌کنند.
  • رژیم غذایی دش: این نوع رژیم غذایی فشارخون بالا را کنترل می‌کند و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این رژیم شامل ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم‌چرب می‌شود.

برای کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک هیچ رژیم غذایی استانداردی وجود ندارد.

۶. درمان تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

گیاهان دارویی برای تنبلی تخمدان متنوع هستند. در ادامه برخی از مواد طبیعی و داروهای گیاهی که به بهبود تنبلی تخمدان کمک می‌کنند را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

چای سبز و تنبلی تخمدان

چای سبز حاوی ماده‌ای به نام لتروزول است که تخمک‌گذاری را در خانم‌ها تحریک می‌کند. اگر شما هم با تنبلی تخمدان مواجه هستید، سعی کنید بیشتر از چای سبز بنوشید تا نوشیدنی‌های دیگر. اما فراموش نکنید که در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی مفیدی زیاده روی نکنید. یکی دیگر از اثراتی که چای سبز بر تخمدان پلی کیستیک دارد، کاهش مقدار تستوسترون خون است. اگر هورمون‌های مردانه کاهش پیدا کنند، بهبودی PCOS تسریع پیدا می‌کند.

پیاز درمانی برای تنبلی تخمدان

پیاز یک گیاه بسیار مفید است که برای موارد زیر کاربرد دارد؛

  • درمان علائم یائسگی مثل گرگرفتی
  • بهبود تنبلی تخمدان
  • رفع نازایی
  • درمان یائسگی زودرس
  • کاهش هورمون FSH
  • درمان عفونت‌های زنانه

جوشانده پیاز را به همراه جوشانده خرنوب میل کنید و اثرات جادویی این داروی گیاهی را ببینید. جوشانده پیاز را به این شکل آماده کنید؛

مواد لازم:

۱ عدد پیاز متوسط

یک و نیم لیوان آب

طرز تهیه:

  1. آب را بجوشانید.
  2. پیاز را پوست بگیرید. به چند قسمت تقسیم کنید و در آب بیندازید.
  3. ۵ دقیقه آنها را بجوشانید و سپس پیاز را خارج کنید و آب را بنوشید.

افشره گل سرخ برای تنبلی تخمدان

افشره گل سرخ از درمان‌های گیاهی است که می‌تواند میل جنسی را افزایش دهد و از طرفی بر روی تنبلی تخمدان تاثیر مثبت بگذارد. این داروی گیاهی هورمون‌ها را تنظیم می‌کند.

در سونوگرافی تخمدان پلی کیستیک با تخمدان عادی متفاوت است.
سونوگرافی تخمدان پلی کیستیک و تخمدان سالم

ژل رویال برای تنبلی تخمدان

ژل رویال از محصولات زنبور عسل است و یکی از مواد گیاهی و مفید برای درمان تخمدان پلی کیستیک است. این ژل را باید با دقت زیادی مصرف کرد زیرا اگر بیش از اندازه و یا کم‌تر از میزان کافی مصرف گردد، می‌تواند در درمان بی‌اثر باشد و مشکلات دیگری را برای مصرف کنند به بار آورد.

اگر به صورت بلند مدت از این ژل استفاده کنید، بهبودی تنبلی تخمدان را به چشم خواهید دید.

پای شیر برای تنبلی تخمدان

پای شیر یکی از گیاهان از خانواده گل سرخ است که در درمان بسیاری از مشکلات زنان نقش دارد. جالب است بدانید که پای شیر می‌تواند مشکلات خانم‌ها در رابطه با تنبلی تخمدان را بهبود ببخشد. مثلا پای شیر در بهبود پرمویی زنان نقش دارد. همچنین این گیاه مفید و اعجاب انگیز در تخمک‌گذاری و کاهش میزان FSH و بهبود دیابت هم موثر است. با استفاده‌ی این گیاه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

طریقه مصرف رازیانه برای تنبلی تخمدان

رازیانه برای مشکلات بسیاری کاربرد دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند؛

  • پر مویی زنان
  • تخمک گذاری نامنظم
  • عدم تخمک گذاری
  • لکه بینی
  • قاعدگی نامنظم
  • ریزش مو
  • درد شکمی
  • نازایی و ناباروری

رازیانه سرشار از استروژن است و باعث غالب شدن هورمون زنانه به مردانه می‌شود و در درمان مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان نقش اساسی دارد. نحوه مصرف این گیاه دارویی بی‌نظیر نیم فنجان نوشیدن عرق رازیانه بعد از هر وعده غذایی است. همچنمین می‌توانید یک هفته قبل از شروع موعد پریود، روزی یک فنجان دمنوش رازیانه میل کنید.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم؟

برای کنترل تنبلی تخمدان هر نوع رژیم غذایی سالم پیشنهاد می‌شود. خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند باید از خوردن مواد غذایی مضر مانند غذاهای فست‌فودی دوری کنند. خوراکی های مفید برای تنبلی تخمدان عبارتند از:

  • غذاهای طبیعی و فرآوری‌نشده
  • غذاهای پر فیبر
  • ماهی‌های چرب از جمله سالمون و ماهی تن
  • کلم‌پیچ و اسفناج
  • میوه‌های قرمز مانند انگور قرمز، شاتوت و گیلاس
  • کلم بروکلی و گل‌کلم
  • حبوبات
  • چربی‌های مفید مانند روغن زیتون
  • آجیل
  • شکلات تلخ
  • ادویه‌جات مانند زردچوبه و دارچین.

برای کنترل تنبلی تخمدان هر نوع رژیم غذایی سالم پیشنهاد می‌شود. خانم‌هایی که دچار این اختلال هستند باید از خوردن مواد غذایی مضر مانند غذاهای فست‌فودی دوری کنند.

میوه های مفید برای تنبلی تخمدان کدامند؟

میوه‌های تازه همگی باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. در این میان خوردن میوه‌های قرمز بیشتر توصیه می‌شود. میوه‌هایی به رنگ قرمز تیره مانند انگور قرمز، شاتوت، گیلاس و آلبالو می‌توانند به شما در کنترل علائم کمک کنند.

تنبلی تخمدان می‌تواند بارداری را سخت کند.
تنبلی تخمدان روی بارداری تاثیر گذاشته و ممکن است شخص را با مشکلاتی روبرو کند. البته با کمک دارو می‌توان شانس بارداری را افزایش داد.

تنبلی تخمدان چه تأثیری روی بارداری دارد؟

یکی از نگرانی‌های اصلی خانم‌های مبتلا به تنبلی تخمدان تأثیر آن روی بارداری است. در این بخش از مطلب این موضوع را در قالب چند سؤال بررسی می‌کنیم.

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی می‌شود؟

بر اساس medicalnewstoday سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند روی بارداری تاثیراتی داشته باشد. این زنان در خطر سقط جنین، دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان زودرس قرار دارند. پس از زایمان نیز نوزاد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. امکان دارد نوزاد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شود. همچنین احتمال مرگ قبل، حین یا بعد از تولد وجود دارد.
برخی خانم‌ها با مشکل تنبلی تخمدان در بارداری دچار مشکل می‌شوند. زیرا سطح بالای هورمون مردانه از آزاد شدن تخمک‌ها جلوگیری می‌کند و ممکن است باعث نازایی شود. با تغذیه سالم، ورزش و کاهش وزن می‌توان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

راه‌حل تنبلی تخمدان و بارداری سریع چیست؟

برای بالابردن شانس بارداری با وجود تنبلی تخمدان باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. حتی کاهش ۵ تا ۱۰% وزن می‌تواند شانس بارداری را به طور قابل‌توجهی بالا ببرد. تغذیه سالم و ورزش را در برنامه خود قرار دهید. بر تخمک‌گذاری نظارت دقیق داشته باشید تا نزدیک به تخمک‌گذاری آمیزش جنسی داشته باشید.
اگر این روش‌ها جوابگو نباشد، پزشک آزمایش‌های باروری تجویز کرده و در صورت نیاز مصرف داروهای باروری را توصیه می‌کند.

احتمال بارداری با تنبلی تخمدان چقدر است؟

بسیاری از خانم‌هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، می‌توانند از طریق دارو باردار شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا ۸۰% زنان دارای مشکل تنبلی تخمدان پس از استفاده از داروهای باروری توانسته‌اند باردار شوند. از این تعداد نیمی از آنها به طور طبیعی پس از شش دوره پریود باردار شدند.

سؤالات متداول شما

در ادامه طبق روال همیشه به تعدادی از پرتکرارترین سؤالات کاربران دکترتو در مورد سندروم تخمدان پلی کیستیک پاسخ می‌دهیم.

انواع تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان وضعیتی است که در آن تخمدان‌ها مقدار آندروژن بیشتری تولید می‌کنند. آندروژن هورمون مردانه است و در بدن زنان در سطح بسیار کمی وجود دارد. به این بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هم گفته می‌شود. این نام‌گذاری به دلیل ایجاد کیست‌های کوچک و متعدد در تخمدان‌ها است. برخی از زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان هستند، این کیست‌ها را ندارند و برخی افراد نیز با وجود کیست در تخمدان دچار این اختلال نیستند.

تفاوت تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک با کیست تخمدان چیست؟

علائم این دو بیماری بسیار شبیه بوده و ممکن است برخی افراد این دو را با هم اشتباه بگیرند. مهم‌ترین تفاوت در این است که تنبلی تخمدان باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود. اما در کیست تخمدان هورمون‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. تنها کیست‌های متعدد در تخمدان تشکیل می‌شود. کیست تخمدان بسیار رایج بوده و بسیاری از زنان در طول زندگی به آن مبتلا می‌شوند.

سردی رحم و تنبلی تخمدان چه ارتباطی دارند؟

در طب سنتی علت تنبلی تخمدان را سردی بدن به‌ویژه سردی رحم می‌دانند. به همین دلیل گرم‌کردن بدن و خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی با طبع گرم می‌تواند در درمان این اختلال موثر باشد. حتی برای شستشوی واژن نیز ترکیباتی پیشنهاد می‌شود که سردی رحم را بگیرد.

لاغری و تنبلی تخمدان چه ارتباطی دارند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی کنترل علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد و شانس بارداری را افزایش می‌دهد. در یک تحقیق مشخص شد، زنانی که در کنار مصرف قرص‌های ضدبارداری، سبک زندگی خود را تغییر داده و لاغر شدند، در مقایسه با زنانی که فقط دارو مصرف کردند، احتمال تخمک‌گذاری بیشتری داشتند.

وزن بالا و تنبلی تخمدان چه ارتباطی دارند؟

افزایش وزن می‌تواند شرایط تنبلی تخمدان را بدتر کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای کنترل علائم بیماری باید انجام شود، کم‌کردن وزن است. معمولا این خانم‌ها با کمی کاهش وزن می‌توانند شانس تخمک‌گذاری و باروری خود را بالا ببرند.

آیا تنبلی تخمدان باعث چاقی می‌شود؟

زمانی که تعادل هورمون‌ها در بدن دچار اختلال می‌شود، هورمون‌های مردانه افزایش پیدا کرده و علائمی ایجاد می‌شوند. یکی از علائم اصلی آن اضافه‌وزن و انباشته شدن رسوبات چربی زیر شکم است. بسیاری از خانم‌ها به‌صورت ژنتیکی به این اختلال مبتلا می‌شوند. اما در برخی افراد سبک زندگی ناسالم باعث بروز این علائم شده و تنبلی تخمدان را در پی دارد.

علت ریزش موی ناشی از تنبلی تخمدان چیست؟

علت ریزش موی زنان می‌تواند نشانه بیماری تنبلی تخمدان باشد. ازآنجایی‌که هورمون مردانه در بدن این زنان افزایش پیدا می‌کند، ریزش مو در این اختلال با الگوی مردانه بوده و جلوی موها کم پشت می‌شود. در برخی خانم‌ها هم ممکن است باعث طاسی شود.

علائم اصلی تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان علائم متعددی را در بدن شخص ایجاد می‌کند. در بسیاری از افراد پریودها نامنظم شده یا پریودها سبک می‌شود. موهای زائد روی قفسه سینه و کمر با الگوی مردانه به وجود می‌آید. معمولا این خانم‌ها دچار افزایش وزن به‌ویژه در ناحیه شکم می‌شوند. پوست پر از آکنه شده و کم پشتی مو با الگوی مردانه در برخی افراد دیده می‌شود.

تاثیر تنبلی تخمدان بر پریود چیست؟

تنبلی تخمدان به دلیل ایجاد اختلال در عملکرد هورمون‌ها در دوره‌های پریود اختلال ایجاد می‌کند. معمولا این خانم‌ها دچار بی‌نظمی قاعدگی شده و ممکن است در برخی دوره‌ها، پریود نشوند. همچنین پریودها معمولا سنگین بوده و شخص طولانی‌مدت خونریزی دارد.

خونریزی شدید قاعدگی نشانه تنبلی تخمدان است؟

اختلالات هورمونی در تنبلی تخمدان می‌توانند باعث خونریزی شدید پریود شوند. زمانی که پروژسترون و استروژن در سطح طبیعی خود نباشند، پوشش داخلی رحم ضخیم شده و در زمان پریود باعث خونریزی شدید می‌شود. اگر همراه با خونریزی شدید پریود علائم دیگر تنبلی تخمدان را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود.

پریود دردناک نشانه تنبلی تخمدان است؟

پریود دردناک می‌تواند از علائم شایع تخمدان پلی کیستیک باشد. معمولا افرادی که به دلیل تنبلی تخمدان پریودهای سنگین و دردناک دارند، بین دوره‌های پریود نیز درد لگن را تجربه می‌کنند. البته این علامت لزوما نشان‌دهنده تخمدان پلی کیستیک نیست و باید توسط پزشک بررسی‌های لازم انجام شود.

پریود نامنظم و تخمدان پلی کیستیک چه ارتباطی دارند؟

یکی از علائم شایع در سندروم تخمدان پلی کیستیک پریودهای نامنظم یا طولانی‌مدت است. ممکن است شخص در یک سال کمتر از ۹ بار پریود شود. اما هر پریود سنگین باشد و مدت زیادی ادامه داشته باشد.

تنبلی تخمدان و درد لگن چه ارتباطی دارند؟

تنبلی تخمدان می‌تواند باعث درد لگن شود. زمانی که کیست‌ها در تخمدان زیاد می‌شوند، فشار وارد کرده و دردی در ناحیه لگن ایجاد می‌کنند. گاهی ممکن است درد شبیه به سوزش باشد و به‌قدری شدید شود که نیاز به مراجعه سریع به پزشک باشد.

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

درمان‌های متعددی برای تنبلی تخمدان وجود دارد. اما هیچ یک از این روش‌ها درمان قطعی نبوده و همه علائم این اختلال را از بین نمی‌برند. به‌عنوان‌مثال می‌توان برای جلوگیری از رشد موهای زائد قرص‌های ضدبارداری تجویز کرد. اما زمانی که شخص بخواهد باردار شود، این روش کارساز نیست.
مهم‌ترین بخش درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک تغییر سبک زندگی، ورزش روزانه و تغذیه سالم است. کاهش وزن می‌تواند به کاهش برخی علائم تنبلی تخمدان کمک کند.

درمان تنبلی تخمدان در دختر مجرد چیست؟

در دختران مجردی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، معمولا برای درمان از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌شود. این قرص‌ها به تنظیم هورمون‌ها کمک کرده و به قاعدگی نظم می‌دهند. اگر شخص به دیابت مبتلا شده باشد، از داروهای دیابت هم باید استفاده کرد.

درمان قطعی تنبلی تخمدان چیست؟

تخمدان شما باید تخمک گذاری کند. داروهایی که تخمدان‌ها را به تخمک‌گذاری تحریک می‌کنند، از درمان‌های قطعی تخمدان پلی کیستیک هستند.

چگونه تنبلی تخمدان را درمان کنیم؟

برای درمان تنبلی تخمدان، ابتدا باید ورزش و رژیم غذایی خود را منظم کنید و در صورت نیاز تحت نظر دکتر زنان داروهای محرک فعالیت تخمدان و تنظیم پریود مصرف کنید.

برای درمان تنبلی تخمدان چه قرصی بخوریم؟

قرص هایی که برای درمان تنبلی تخمدان استفاده می‌شوند شامل داروهای ضد بارداری، داروهای هورمونی و داروهای محرک تخمک گذاری و همچنین داروهایی مانند متفورمین هستند.

تنبلی تخمدان همان پلی کیستیک است؟

بله. تنبلی تخمدان باعث آزاد نشدن تخمک‌ها می‌شود و همین تخمک‌های آزاد نشده ظاهری کیستیک به تخمدان می‌دهند.

تنبلی تخمدان و پریود نشدن با هم ارتباط دارند؟

بله. بیشتر افرادی که تنبلی تخمدان دارند بی‌نظمی در پریود شدن برایشان پیش می‌آید.

ایا تنبلی تخمدان باعث کم شدن خون قاعدگی می شود؟

بله. در بیشتر موارد افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، ۳ روزه و لکه‌ای پریود می‌شوند.

 

چه زمانی برای تنبلی تخمدان به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان تنبلی تخمدان، بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

در صورت وجود شرایط زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید؛

  • اگر قاعدگی‌تان به طرز معنی‌داری عقب افتاده است و باردار نیستید.
  • علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، مانند رویش بی‌رویه مو بر روی صورت و بدن، را دارید.
  • برای بیش از ۱۲ ماه برای بارداری، بدون نتیجه خاصی، سعی کرده‌اید.
  • علائم دیابت، مانند تشنگی و گرسنگی شدید، تاری دید و یا کاهش وزن غیرمنتظره را دارید.
ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید