تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 9:09
55 بازدید
کد خبر : 2877

سلولیت چیست؟| راههای پیشگیری و درمان سلولیت

سلولیت چیست؟| راههای پیشگیری و درمان سلولیت

آسیب به لایه چربی زیر پوست (هیپودرم) سلولیت نامیده می‌شود. کند شدن گردش خون و لنف (مایع بدن) منجر به احتباس مایع در هیپودرم می‌شود. این امر باعث التهاب در خارج از سلول‌های چربی می‌شود و در نتیجه تجمع چربی و سموم را در پی دارد.

آسیب به لایه چربی زیر پوست (هیپودرم) سلولیت نامیده می‌شود. کند شدن گردش خون و لنف (مایع بدن) منجر به احتباس مایع در هیپودرم می‌شود. این امر باعث التهاب در خارج از سلول‌های چربی می‌شود و در نتیجه تجمع چربی و سموم را در پی دارد. در نواحی آسیب دیده بدن، تمام متابولیسم مختل می‌شود و منجر به تشکیل بافت همبند و گره‌هایی در خارج از سلول‌های چربی می‌شود. آن‌ها به نوبه خود به عروق خونی و لنفاوی فشار می‌آورند و اختلالات متابولیک را بدتر می‌کنند. تداوم این شرایط در نهایت منجر به پیگمانتاسیون می‌شود.

سلولیت

علت سلولیت ران چیست؟

دلایل ایجاد سلولیت متفاوت است. این دلایل معمولاً از عادت‌های زندگی ما ناشی می‌شود. برخی دلایل آن عبارتند از: رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، استرس و عادات بد. مشکلات تغذیه‌ای مربوط به کیفیت غذای مصرفی است، نه کمیت. ثابت شده است که افراد مبتلا به سلولیت، تمایل به خوردن فست فود دارند که این غذاها از نظر مواد مغذی ضعیف هستند. این محصولات سرشار از چربی، شکر و افزودنی‌های شیمیایی هستند. رنگ‌های مصنوعی و افزودنی‌های غذایی که در مقادیر زیاد استفاده می‌شوند می‌توانند شرایط متابولیک بدن را بدتر کنند.

مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی، تشکیل سلولیت را تسریع می‌کند. سبزیجات تازه و غلات کامل، غلات و حبوبات که اساس یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهند، آخرین جایگاه را در رژیم غذایی بسیاری از افراد به خود اختصاص می‌دهند و منجر به کمبود ریز مغذی‌های ضروری، از دست دادن تعادل معدنی سدیم-پتاسیم و رکود در بافت‌های بدن می‌شود. نادیده گرفتن قوانین تغذیه مناسب منجر به استفاده نادرست از بسیاری از رژیم‌های غذایی می‌شود.

یک رژیم غذایی منظم وزن بدن را تغییر می‌دهد و در نتیجه این مورد، شکل بدن نیز تغییر می‌کند؛ پس از چنین موقعیت‌هایی، بدن در وضعیت بدی قرار می‌گیرد. بر اساس تحقیقات، حدود نیمی از زنان و یک چهارم مردان، دو یا چند بار در سال از رژیم‌های غذایی متفاوت استفاده می‌کنند. اختلالات خوردن به ویژه در دوران نوجوانی شایع است. حدود ۸۰ درصد از دختران نوجوان، رژیم غذایی منظمی دارند که باعث ایجاد اختلال متابولیک در بدن آن‌ها می‌شود.

سلولیت چگونه تشکیل می‌شود؟

کم تحرکی و سبک زندگی کم تحرک نیز از عوامل ایجاد سلولیت هستند. عدم تحرک می‌تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله گردش خون ضعیف، جریان آهسته لنف و احتقان روده شود. نشستن طولانی مدت به مچ پا و کشاله ران فشار وارد می‌کند و گردش خون را مختل می‌کند. فشار روی این قسمت‌های بدن، دریافت اکسیژن و مواد مغذی را برای بافت‌ها دشوار می‌کند و باعث می‌شود که خون و لنف از سیاهرگ‌های پاره‌شده به بافت‌ها جذب شود. این قسمت، مرحله اولیه تشکیل سلولیت است.

درمان سلولیت پا

برای درمان سلولیت قبل از هر چیز لازم است تغییراتی در سبک زندگی و عادات خود ایجاد کنید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل را اتخاذ کنید، به خصوص اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید. مقابله با سبک زندگی بی‌تحرک و انجام فعالیت بدنی منظم ورزش بدنی، برای مبارزه با سلولیت ضروری است. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. عادت‌های بد (مثلاً عادت سیگار کشیدن، مصرف بی رویه الکل و غیره) را حذف کنید.

علاوه بر تغییر در سبک زندگی و عادت‌ها، می‌توان برای مبارزه با سلولیت از درمان‌های دیگری مانند لوازم آرایشی، درمان‌های طبیعی، ماساژ و درمان‌های زیبایی نیز استفاده کرد. اثربخشی این درمان‌ها همیشه تضمین شده نیست و بسیار ذهنی است، زیرا به ویژگی‌های هر فرد، وجود شرایط پاتولوژیک یا سایر بیماری‌ها، عوامل ایجاد سلولیت، نحوه تأثیر آنها بر شروع آن و غیره بستگی دارد. علاوه بر این، لازم به ذکر است که این درمان‌‌ها باید به عنوان پشتوانه‌ای برای اصلاح سبک زندگی در نظر گرفته شوند نه به عنوان جایگزین.

سلولیت

لوازم آرایشی برای مبارزه با سلولیت

محصولات آرایشی زیادی در بازار وجود دارد که برای مبارزه با سلولیت طراحی شده‌اند. به طور کلی، اینها محصولاتی به شکل کرم یا ژل ضد سلولیت هستند، زیرا حاوی موادی هستند که ظاهراً دارای فعالیت لیپولیتیک و تخلیه هستند.

درمان‌های طبیعی برای مبارزه با سلولیت پا

درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را همراه با رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم برای مبارزه و شکست سلولیت یا حداقل کاهش یا کنترل آن استفاده کرد. یکی از روش‌های درمان، استفاده از دمنوش‌های گیاهی می‌باشد.

ماساژ برای درمان سلولیت ران

استفاده از برخی از انواع ماساژ برای مقابله با عیوب سلولیت یک عمل نسبتاً گسترده است. از جمله:

  • ماساژ تخلیه لنفاوی (برای کاهش احتباس آب و تورم استفاده می‌شود.)
  • ماساژ کالیفرنیایی
  • ماساژ Tui Na (برای از بین بردن اختلالات گردش خون که می‌تواند به ظاهر سلولیت کمک کند.) استفاده می‌شود.
  • ماساژ سوئدی (این نوع ماساژ را می‌توان برای تقویت گردش خون و لنفاوی استفاده کرد.)

درمان‌های پزشکی و زیبایی برای مبارزه با سلولیت ران

هنگامی که سلولیت حتی با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن ایده‌آل و ورزش منظم از بین نمی‌رود، می‌توان برای از بین بردن آن به درمان‌های پزشکی و زیبایی متوسل شد. باز هم، اثربخشی می‌تواند متغیر باشد. علاوه بر این، بسته به روش در نظر گرفته شده، ممکن است محدودیت‌ها و موارد منع مصرف وجود داشته باشد. در ادامه درمان‌های اصلی که می‌توان برای مبارزه با سلولیت پا و ران استفاده کرد به اختصار توضیح داده می‌شود.

فشار درمانی

فشار درمانی نوع خاصی از درمان است که شامل اعمال فشار بر ناحیه‌ای است که باید درمان شود. از فشار درمانی برای مبارزه با سلولیت و لک‌های آن استفاده می‌شود، اما برای احتباس آب و لنف ادم نیز کاربرد دارد. این درمان را نمی‌توان برای همه اعمال کرد. به طور خاص، در صورت اختلالات و بیماری‌های رگ‌های خونی، بیماری‌های کبد، کلیه، قلب و نارسایی‌ها در دوران بارداری منع مصرف دارد. (البته کرم های ضد سلولیت خاصی برای استفاده در دوران بارداری وجود دارد.)

مزوتراپی

مزوتراپی، تکنیکی است که برای رفع رکود مایعات در پوست و بافت‌های زیر پوستی استفاده می‌شود و هدف آن تقویت و کشسانی پوست نیز است. این تکنیک باید توسط پزشک متخصص انجام شود و مستلزم استفاده از داروهاست، زیرا احتمال دارد داروها، عوارض نامطلوب و منع مصرف داشته باشند.

کویتیشن

درمان کویتیشن هم در زمینه پزشکی (از بین بردن سنگ کلیه) و هم در زمینه پزشکی زیبایی قابل استفاده است. در مورد اخیر، استفاده اصلی مربوط به درمان رسوبات چربی موضعی، از بین بردن سلولیت و لک‌های بدن است. این درمان شامل استفاده از امواج فراصوت در فرکانس‌های کاملاً مشخص است که می‌توانند به پانیکولوس آدیپوزوس برسند، سلول‌های چربی را بشکنند و به از بین بردن چربی موجود در آنها کمک کنند.

فرکانس رادیویی

فرکانس رادیویی نوع دیگری از درمان‌های پزشکی زیبایی است که می‌تواند برای مبارزه با سلولیت و همچنین برای درمان ترک‌های پوستی و شلی پوست مورد استفاده قرار گیرد که شامل استفاده از ماشین آلاتی است که قادر به انتشار یک جریان الکترومغناطیسی با فرکانس بالا است که به بافت چربی زیر جلدی می‌رسد.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که تاکنون بیان شد، می‌توان بیان کرد که برای مبارزه با سلولیت، ابتدا باید روی سبک زندگی، حذف عادات بد، اصلاح رژیم غذایی نادرست یا نامتعادل و تمرین حرکتی منظم کار کرد. اگر این روش‌ها مناسب نباشند، می‌توان به درمان‌های مختلف، لوازم آرایشی و حتی درمان‌های پزشکی زیبایی که می‌تواند به رفع یا محدود کردن اختلال کمک کند، استفاده کرد. با این حال باید به خاطر داشت که اثربخشی نتایج به دست آمده و مدت زمان آنها در طول زمان می‌تواند از فردی به فرد دیگر، حتی بسیار متفاوت باشد.

 

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید